Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Abbe2

Körkort för båt?

Rekommendera Poster

49 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Ännu en tragisk olycka med vattenskoter idag

 

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5efcba7a1f3b6e0011f82391

 

Inför körkort på skotrar NU. 

Körkort hjälper inte för de som buskör ändå. Förbjud i kustnära områden där badande förväntas vara eller begränsa hastigheten, varför ska de kunna köras i närmare 60 knop? Ren idioti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev pseudonym:

Körkort hjälper inte för de som buskör ändå. Förbjud i kustnära områden där badande förväntas vara eller begränsa hastigheten, varför ska de kunna köras i närmare 60 knop? Ren idioti.

Jo, fast om man inför krav på körkort så kanske de som framför vattenskotern också vetat om att det redan är förbjudet då det endast är tillåtet att framföra vattenskotern i en farled..? 
https://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Vattenskoter/

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo, fast om man inför krav på körkort så kanske de som framför vattenskotern också vetat om att det redan är förbjudet då det endast är tillåtet att framföra vattenskotern i en farled..? 
https://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Vattenskoter/

Snacka om otydligt...

1. Var går gränsen för en farled i sidled? Är det mitt på linjen? Hur många meter på sidan av linjen?

2. Hur ska man ta sig från och till hamn/kajplats? Farleder går sällan in i hamnar...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo, fast om man inför krav på körkort så kanske de som framför vattenskotern också vetat om att det redan är förbjudet då det endast är tillåtet att framföra vattenskotern i en farled..? 
https://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Vattenskoter/

Det hjälper nog inte ändå Peter. Jämför med biltrafiken, de som kör i 180 på motorvägen vet mycket väl att det inte är tillåtet ändå kör dom i just 180 eller 250 och ingen ska tala om för dom att det är olämpligt eller förbjudet utom när de blir av med lappen för då står de och gråter vid vägkanten.

 

Och varför godkänner man import och försäljning av skotrar med 300 hk som kan köras I 60 knop?
 

Hur många oskyldiga till måste sätta livet till innan det sker något? Körkort räcker inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Snacka om otydligt...

1. Var går gränsen för en farled i sidled? Är det mitt på linjen? Hur många meter på sidan av linjen?

2. Hur ska man ta sig från och till hamn/kajplats? Farleder går sällan in i hamnar...
 

1. Såklart är det inte mitt på linjen bara. Det brukar markeras med prickning bl a. Sandstränder är inte farleder. 
 

2. Det är ju just till hamnar de leder...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev raol:

Snacka om otydligt...

1. Var går gränsen för en farled i sidled? Är det mitt på linjen? Hur många meter på sidan av linjen?

 

Du kanske sett såna röda och gröna pinnar ute i sjön? 
De finns även med i en sorts karta som kallas för ”sjökort”. Om man tänker sig en linje mellan alla gröna och alla röda så får man en uppfattning om var farleden går. 

2. Hur ska man ta sig från och till hamn/kajplats? Farleder går sällan in i hamnar... 
 

Det är angivet som kortast lämpliga väg. Inte så krångligt om man tittar efter i en ”sjökarta”. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev pseudonym:

Det hjälper nog inte ändå Peter. Jämför med biltrafiken, de som kör i 180 på motorvägen vet mycket väl att det inte är tillåtet ändå kör dom i just 180 eller 250 och ingen ska tala om för dom att det är olämpligt eller förbjudet utom när de blir av med lappen för då står de och gråter vid vägkanten.

 

Och varför godkänner man import och försäljning av skotrar med 300 hk som kan köras I 60 knop?
 

Hur många oskyldiga till måste sätta livet till innan det sker något? Körkort räcker inte.

Jag hör till dem som kört 250 på inte bara motorväg utan helt enkelt där det gått att köra 250. Och det är ju i stort sett överallt. 
Om polisen mot förmodan fångat mig hade jag garanterat blivit av med körkortet. 
Jag hade inte kört en meter utan körkort. Tror inte jag är ensam om det. Det är skillnad på att ”köra lite för fort” mot grov olovlig körning, köra oförsäkrat och i värsta fall få fordonet beslagtaget. 
Ser man inte den skillnaden är man illa ute mentalt sett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev coppertail:

i värsta fall få fordonet beslagtaget

Inställningen att det värsta som kan hända är att grabben blir av med sin motoriserade leksak är  farlig. Reglerna finns till för att skydda liv, inte för att jävlas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev pseudonym:

Det hjälper nog inte ändå Peter. Jämför med biltrafiken, de som kör i 180 på motorvägen vet mycket väl att det inte är tillåtet ändå kör dom i just 180 eller 250 och ingen ska tala om för dom att det är olämpligt eller förbjudet utom när de blir av med lappen för då står de och gråter vid vägkanten.

 

Och varför godkänner man import och försäljning av skotrar med 300 hk som kan köras I 60 knop?
 

Hur många oskyldiga till måste sätta livet till innan det sker något? Körkort räcker inte.

Med det argumentet kan vi ju avskaffa körkort på land också..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minutes ago, Peter_K said:

Med det argumentet kan vi ju avskaffa körkort på land också..?

Exakt, tycker mig också se det bland några av kommentarerna i tråden. Dvs bara för att förarintyg på sjön inte löser alla problem så har det inget värde alls.
 

Det kan mycket väl vara så att bara förarintyg inte räcker. Det kanske borde krävas tillstånd för att köpa vattenskoter också? Jämför med vapenlagstiftningen (långsökt men ändå): det räcker inte med jägarexamen som du ska ha eget vapen, då måste du ha licens av polisen också. Allt detta bara för att undvika den dödliga konsekvensen av att någon vettvilling hanterar sitt vapen fel.

 

Men någonstans måste man börja och om det inte är med totalförbud (osannolikt, men vore kanske det bästa) så verkar förarintyg mest rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Med det argumentet kan vi ju avskaffa körkort på land också..?

Det har jag redan tidigare föreslagit och fått till svar att det inte alls är samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-30 vid 12:46 skrev Peter_K:

Det är inte fel att titta åt sidorna eller akteröver ibland, som princip. Alltför många båtägare missar det. 

Man är skyldig att hålla utkik 360 grader runt om, i fall jag nu inte missminner mig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Mackey said:

Det har jag redan tidigare föreslagit och fått till svar att det inte alls är samma sak.

Man skulle kunna avskaffa alla lagar och kunskapsintyg om alla visste hur de skulle bete sig ändå. Utmaningen med det är att de flesta, dig och mig inkluderade, inte alltid har möjlighet/kunskap/vilja att se konsekvenserna av sina egna handlingar. Därför måste det sättas upp regler som är för det allmänna bästa, men som ibland kanske kör över individens vilja. Det här har de ju lite problem med i USA som ni vet, där vissa tycker att det är en medborgerlig skyldighet att inte lyda lagar som är "unjust": https://www.monticello.org/site/research-and-collections/if-law-unjustspurious-quotation

 

Med tanke på hur folk redan - med viss utbildning - beter sig i trafik på väg så är avskaffande av körkort knappast ett alternativ, snarare verkar det behövas mer utbildning och uppföljning av myndigheter. Samma sak på sjön. Vare sig vi vill det eller ej så blir vi fler människor i Sverige, men land och vatten expanderar inte. Alltså växer behovet av gemensamma regler, lagar och uppföljning. Vad båtsamhället klarade av själv förr i tiden med utbildning från förälder till barn eller vad det var, verkar inte funka längre i den värld som är nu.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körkort kräver att du är 18 år gammal. Försäkringsbolagen anser att man utgör en större fara tills man är 24 år gammal.

 

Barn och ungdomar vill leka på sjön vilket är naturligt, liksom det faktum att de har sämre omdöme än vuxna personer (över 24 år).

 

När det gäller båtar och vattenskoter så borde man utgå från antal hk per kilo båt, och öka kraven på både utbildning och ålder ju snabbare båten är, i likhet med motorcykelkörkort. Personligen tycker jag att ingen under 24 år bör få köra vattenskoter. 

 

Självklart löser man inte alla problem men de minskar, och man tar bort en stor del av "bus" kulturen, samt tvingar övriga båtförare att ta ett större ansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peka67:

Körkort kräver att du är 18 år gammal. 

Nej. Inte moped- eller traktorkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Man är skyldig att hålla utkik 360 grader runt om, i fall jag nu inte missminner mig.

Det är därför vattenskoter-förare i hög fart ständigt snirklar och cirklar runt, runt, runt, runt... runt...

Redigerad av RBack
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Eld- said:

“Kanske borde svenskarna lära sig av Tyskland, där det krävs båtkörkort och många timmar av teorilektioner och praktisk övning för att få framföra en motorbåt”

 

Amen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenskoteråkarna på Guppa.se vill inte ha något körkort, utan istället vill de ha obligatorisk registreringsnummer på alla fartyg och strikt ägaransvar. Själv är jag tveksam om det är en möjlig väg att gå rent juridiskt. Som en anledning säger de att det inte fungerat med förarbevis i Danmark, är det någon som vet något mer om det?

 

https://www.guppa.se/item/600-hur-kor-du-egentligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minutes ago, Abbe2 said:

Vattenskoteråkarna på Guppa.se vill inte ha något körkort, utan istället vill de ha obligatorisk registreringsnummer på alla fartyg och strikt ägaransvar. Själv är jag tveksam om det är en möjlig väg att gå rent juridiskt. Som en anledning säger de att det inte fungerat med förarbevis i Danmark, är det någon som vet något mer om det?

 

https://www.guppa.se/item/600-hur-kor-du-egentligen

Att införa ett förarbevis har visat sig helt tandlöst hos vårt grannland Danmark. Detta då kriminella inte tar förarbevis, eller att skotern lånas ut till dem som inte har. Det har också visat sig att de som tagit förarbeviset ändå fortsatt bryta mot sjölagen.

 

Att kriminella inte följer lagen kommer kanske inte som nån överraskning. Det ska inte hindra krav på förarbevis. Att ”de som tagit förarbeviset ändå fortsatt bryta mot sjölagen” låter som att alla som åker vattenskoter med förarbevis i Danmark är idioter och inte klarar av att följa lagar. Det är heller inte ett argument mot förarbevis. Körning utan förarintyg = olovlig körning och farkosten beslagtas. Är ägaren en annan än föraren får denne stå till svars på samma sätt som vid olovlig bilkörning: https://www.lawline.se/answers/tillatelse-av-olovlig-korning-och-ansvar-lanad-bil.

 

Självklart krävs det att efterlevnad kontrolleras. Det är naivt att tro att alla tar förarintyg och sen håller sig i kragen på sjön. Precis som på land krävs att polis eller annan myndighet får tid och  resurser att sätta efter folk.

 

Att ha registreringsnummer för att underlätta identifiering tycker jag i och för sig är en bra idé - i tillägg till förarbevis. Jag tycker för all del att det kunde vara obligatoriskt på segel- och motorbåtar också, men då kommer vi in på den där svårlösta frågan om båtregister. 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök hålla det snyggt med en trevlig ton. Går ju sådär.

 

Skärpning krävs från en del medlemmar.

Nu är det förhandsmoderering för några.

 

Trevlig afton till er alla!

 

//stavhammar

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev sajjen:

Inställningen att det värsta som kan hända är att grabben blir av med sin motoriserade leksak är  farlig. Reglerna finns till för att skydda liv, inte för att jävlas.

Men så resonerade jag och de flesta av mina kompisar i övre tonåren. Hojen var allt. En vän till mig ”sprang” tillbaka och försökte ställa den kvaddade hojen på stödet med brutet bäckenben. 
Blev helikopter för honom därifrån. 

Vad det har med inställning att göra kan du ju fundera på. 

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför hastighetsbegränsning till 10 knop. Det strider inte mot EU:s konkurrenslagstiftning. Vill man köra fortare så rekommenderas tävlingsbana. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det kostar att försäkra en vattenscooter och det är väl inte heller obligatoriskt med ansvarsförsäkring på sjön. Även om det i praktiken är det för de som hyr en båtplats, åtminstone här i göteborgstrakten.

 

I slutet av 80-talet gjorde försäkringsbranchen en omkonstruktion av MC  försäkringar, man dividerade motoreffekten med vikten.  De vassaste hojarna fick då försäkringspremier på 20 000 + per år. (I den tidens pengar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt ovillig till kompromisser när det gäller dessa havets ohyra.
Jag tycker att man ska förbjuda privatpersoner att framföra vattenskoter om man inte har personligt tillstånd att göra det. Polis, räddningstjänst, KBV, SSRS m fl kan använda dom. Den som verkligen behöver den för nyttotransporter kan söka tillstånd. Tillståndet ska dras in i samma sekund som den börjar framföras i planlösa cirklar hoppandes på sina egna vågor.
99% av alla vattenskotrar har inget som helst existensberättigande. Dom funkar enbart som penissubstitut för omogna människor med onödigt dyra solglasögon.
"Men det är ju roligt!" skriker någon!
Ja! Det finns mycket som är roligt som man inte får göra av hänsyn till andra och sin egen hälsa.
Många tycker att knark är kul. Det finns lustmördare som sagt att dom bara kan känna sig som fria hela människor när dom får  tortera en annan levande varelse till döds.
I Tim Burtons kultfilm Mars attack invaderar utomjordingarna jorden.... Bara för att dm kan och för att dom verkar roas av det.
Det finns ingen som helst anledning att ha en massa omogna testosteronstinna människor planlöst körandes som idioter överallt.
Jag tycker att dom är lite larviga.
Sex vuxna människor som brassar från punkt A till punkt B över en vik. Så ligger dom där och guppar medan dom skriker till varandra. Så brassar dom fort som fan till punkt C, skriker en stund för att inleda moment nr 2: Att köra tio minuter i cirkel.
Därefter skriker dom en stund. Så bär det iväg....fort som fan till punkt A igen.
Det är ju sååååå fånigt!
Sen kommer det där stackars "undantaget som bekräftar regeln"  En vattenskoter med ett ungt par som kommer i lagstadgad hastighet, på rak kurs, utifrån skärgården där dom har tillbringat dagen på en solig klippa. Jag har inget som helst problem med dom. Men dom där sex sjuka rackarna som har börjat brassa runt i cirklar igen. Dom borde utrotas.

Jag hävdar att 95 % av vattenskotrarna är rena leksaker helt utan exisensberättigande.
50% av alla snöskotrar likadant.
25% av alla motorcyklar också för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev Janken:

Jag är helt ovillig till kompromisser när det gäller dessa havets ohyra.
Jag tycker att man ska förbjuda privatpersoner att framföra vattenskoter om man inte har personligt tillstånd att göra det. Polis, räddningstjänst, KBV, SSRS m fl kan använda dom. Den som verkligen behöver den för nyttotransporter kan söka tillstånd. Tillståndet ska dras in i samma sekund som den börjar framföras i planlösa cirklar hoppandes på sina egna vågor.
99% av alla vattenskotrar har inget som helst existensberättigande. Dom funkar enbart som penissubstitut för omogna människor med onödigt dyra solglasögon.
"Men det är ju roligt!" skriker någon!
Ja! Det finns mycket som är roligt som man inte får göra av hänsyn till andra och sin egen hälsa.
Många tycker att knark är kul. Det finns lustmördare som sagt att dom bara kan känna sig som fria hela människor när dom får  tortera en annan levande varelse till döds.
I Tim Burtons kultfilm Mars attack invaderar utomjordingarna jorden.... Bara för att dm kan och för att dom verkar roas av det.
Det finns ingen som helst anledning att ha en massa omogna testosteronstinna människor planlöst körandes som idioter överallt.
Jag tycker att dom är lite larviga.
Sex vuxna människor som brassar från punkt A till punkt B över en vik. Så ligger dom där och guppar medan dom skriker till varandra. Så brassar dom fort som fan till punkt C, skriker en stund för att inleda moment nr 2: Att köra tio minuter i cirkel.
Därefter skriker dom en stund. Så bär det iväg....fort som fan till punkt A igen.
Det är ju sååååå fånigt!
Sen kommer det där stackars "undantaget som bekräftar regeln"  En vattenskoter med ett ungt par som kommer i lagstadgad hastighet, på rak kurs, utifrån skärgården där dom har tillbringat dagen på en solig klippa. Jag har inget som helst problem med dom. Men dom där sex sjuka rackarna som har börjat brassa runt i cirklar igen. Dom borde utrotas.

Jag hävdar att 95 % av vattenskotrarna är rena leksaker helt utan exisensberättigande.
50% av alla snöskotrar likadant.
25% av alla motorcyklar också för den delen.


Det blir ett ganska farligt samhälle när allt vissa inte tycker om ska förbjudas. Med tydliga regler som begränsar möjligheten att skada och sen lämpliga sanktioner när reglerna inte följs, har man åstadkommit det man vill utan att förbjuda.

Det är inget fundamentalt som skiljer vattenskotrar från andra fritidsbåtar. Därför bör de inte särbehandlas. Tydliga regler som gäller alla sorters båtar likvärdigt är grejen.


För övrigt är ALLA fritidsbåtar leksaker. Det finns ingen som behöver köra eller åka fritidsbåt. Vi gör det för att det är nåt vi tycker om. Men det är lika mycket leksak att segla eller köra en vanlig motorbåt som det är att köra vattenskoter.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...