Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Abbe2

Körkort för båt?

Rekommendera Poster

Jag är för ett körkortskrav i någon form. I biltrafiken när jag möter en bil litar jag på att vi båda håller till höger. Av säkerligen 100-tusentals möten har detta alltid stämt (klart olyckor händer och folk begår misstag i alla fall men det är skillnad). Till sjöss fins också tydliga regler på vad som gäller när två båtar har kollisionskurs. Men man kan aldrig lita på att den andra båten vet vad som gäller. Även om det sällan blir kritiskt blir jag väldigt ofta osäker på hur den andra båten skall bete sig. Extra uppenbart blir det nu när det är trångt på fjärdarna.

 

När det gäller vattenskotrar tror jag att ett ytterligare problem är att de både är väldigt kraftfulla och svåra att navigera för en ovan. Det är en annan dimension av problematiken om man skall definiera ett körkort.

 

En annan sak är platsen. Att ett par barn övar och leker med en båt i en skyddad vik eller insjö med lite trafik vill i alla fall jag uppmuntra. Medan samma ekipage i en trafikerad led inte är lämpligt.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk ner till Hinsholmens småbåtshamn en solig eftermiddag/kväll så får ni se både det ena och det andra. Favoriten just nu är nog två unga tjejer på en vattenskoter i kanske 15-20knop i hamnen (där det är 5knop) där föraren satt med mobilen och tog selfies..

 

Är väldigt mycket trafik i den hamnen så det lär väl smälla snart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Än en gång. Enligt Transportstyrelsen är samtliga dödsolyckor 2011-2019 singelolyckor, dvs enbart ett fordon inblandat, och i samtliga fall bara en person som dött per olycka, vilket innebär föraren själv.

Om vi levt i ett samhälle där alla själv betalar för tex. utbildning och vård så är det väl okej om några slarvar bort sina liv i onödan och andra ligger på sjukhus (i onödan) så länge de inte skadar eller dödar någon annan.

 

Nu lever vi i ett samhälle där du, jag och alla andra betalar för den bortkastade utbildningen och den onödiga vården och då tycker jag det är rimligt att vi (samhället) ställer krav och sätter upp regler som gör att våra investerade pengar ger avkastning och inte slösas bort i onödan.

 

Så långt hoppas jag att du håller med.

 

Om utbildning inte hjälper återstår kanske bara att förbjuda vattenskotrar helt eller delvis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Mellqvist said:

Åk ner till Hinsholmens småbåtshamn en solig eftermiddag/kväll så får ni se både det ena och det andra. Favoriten just nu är nog två unga tjejer på en vattenskoter i kanske 15-20knop i hamnen (där det är 5knop) där föraren satt med mobilen och tog selfies..

 

Är väldigt mycket trafik i den hamnen så det lär väl smälla snart.

I såna här fall tror jag att vi alla skulle kunna vara tuffare också, dvs (om det går) snacka folk till rätta. Myndigheter kommer aldrig att kunna vara på plats överallt. Om de får uppleva att folk inte accepterar deras beteende så kommer de inte att våga göra så där. Stämmer inte på alla naturligtvis, men hyfsat många. Hjälper inte det kallar man in myndighetshjälp.
 

Jag tror att det är samma med t ex bilkörning och alkohol i Sverige: i tveksamma fall (dvs ”bara några öl”) avstår fler pga att omgivningen - den som jag känner iallafall - reagerar starkt om någon får för sig att köra när denne druckit alkohol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Brunnsviken:

I såna här fall tror jag att vi alla skulle kunna vara tuffare också, dvs (om det går) snacka folk till rätta. Myndigheter kommer aldrig att kunna vara på plats överallt. Om de får uppleva att folk inte accepterar deras beteende så kommer de inte att våga göra så där. Stämmer inte på alla naturligtvis, men hyfsat många. Hjälper inte det kallar man in myndighetshjälp.
 

Jag tror att det är samma med t ex bilkörning och alkohol i Sverige: i tveksamma fall (dvs ”bara några öl”) avstår fler pga att omgivningen - den som jag känner iallafall - reagerar starkt om någon får för sig att köra när denne druckit alkohol. 

Jag håller med, men...

Det värsta är att dagens föräldrar tar barnens/ungdomarnas parti (om det gäller barn/ungdomar) istället för att de också tillrättavisar dem.

Den som säger till andra är inte vatten värd längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycks vara ett värre vattenskoterår än någonsin i år. Nu börjar media få upp ögonen för det också så en reglering av något slag kanske kommer trots allt. De är ju egentligen inte tillåtna att använda i Sverige... Ett körkort har ju den fördelen att det kan dras in. Eller varför inte dra in ev bilkörkort.

 

Annars undrar man vad sjöpolisen gör? Femton minuter i Fiskebäck, Hinsholmen eller var du vill, skulle kunna ge fina intäkter till staten och kanske kyla ner en aning.

 

"Snack folk tillrätta"? Två tonnårstjejer kanske men vem talar ett muskelberg med kroppen full av tatueringar tillrätta? Nej det är nog polisens jobb trots allt.

 

Tyvärr behövs det nog några olyckor till innan polisen vaknar till liv. Men de lär komma innan sommaren är över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellqvist:

Åk ner till Hinsholmens småbåtshamn en solig eftermiddag/kväll så får ni se både det ena och det andra. Favoriten just nu är nog två unga tjejer på en vattenskoter i kanske 15-20knop i hamnen (där det är 5knop) där föraren satt med mobilen och tog selfies..

 

Är väldigt mycket trafik i den hamnen så det lär väl smälla snart.

Har också båt i hinsholms. Vattenskotrarna eller rättare sagt förarna är fullständigt hopplösa. Inte en solig dag utan att riktigt uselt sjömannaskap visar sig. Jag både tror och hoppas att utbildning hade löst detta. I alla fall om nio av tio lär sig hur man ska köra och hur man visar hänsyn. Det finns alltid rötägg som struntar i allt, både i trafiken och på sjön osv. Men den stora massan gör ju rätt om man får utbildning. Det ser man ju i trafiken. Den stora massan gör någorlunda rätt. Vore trevligt om det blev så även med vattenskotrarna. Hinnsholmen är ju väldigt lång, tar tid i fem knop. Och ska man inte skapa svallvågor halvplanade med en skoter så är det nog 3,5-4 knop som gäller och den tiden tycks inte dessa ha. Bara en tidsfråga innan någon blir skadad.

För övrigt inte bara där det körs illa. I fredags kväll höll vi på och bli tokiga på ett par vattenskotrar i ytterskärgården i hög fart fram och  tillbaks gång efter gång, ingen tanke på kvällslugn. 

Och nu är det väldigt många nya båtägare ute känns det som. Och väjningsreglerna, hur man tolkar fartbegränsningar, hur man anpassar farten så man inte kspar onödigt mycket svall osv verkar helt okända för många så ja, utbildning för alla som framför båt vore på sin plats helt klart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag håller med, men...

Det värsta är att dagens föräldrar tar barnens/ungdomarnas parti (om det gäller barn/ungdomar) istället för att de också tillrättavisar dem.

Den som säger till andra är inte vatten värd längre.

Det komiska här är att många av de som kör sämst i hinsholms är vuxna, säker 30 eller till och med äldre, antagligen uppväxta i en annan kultur gissar jag, kan misstänka det pga utseende och den musik som ofta spelas på full volym samtidigt som det körs illa och fort. Men även många svenskar. Genemsamt är att jag hört folk gapa och skrika åt dem att sakta ner men om de inte hör eller inte vill höra vet jag ej. Själv har jag både tutar och gestikulerar utan framgång. Synd att de förstör ryktet och acceptansen för det är antagligen väldigt roligt att köra vattensporter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hyrskotrar är ett helvete. Att hyra en skoter är inte gratis. Det kostar en bra slant per timma. Att sedan skvalpa runt som en barkbåt i 7 knop med en tjusig kvinna bakom sig tänker ingen göra. Det är dålig utdelning på hyrpengarna.

 

Jag tror det blir lättare att införa körkort för skotrar specifikt. Det är en sådan speciell farkost så det skulle kunna motiveras. Då är det upp till uthyraren att kräva körkort. Men det går inte att komma ifrån grundproblemet. Man vill få valuta för sin stund på skotern. Det tillsammans med "kung på sjön" blir en svår nöt att knäcka. Även med körkortskrav.

 

Polis/KBV behöver i sådana fall vara på plats hela tiden. Vid Hornsberg ligger KBV ibland med större fartyg under större delen av dagen. Då är det förstås lugnt. Men så fort katten är borta... 

 

Däremot kan 50% av alla som kör motorbåt i Sthlm gärna få gå en SVALL-KURS, för det tycks vara ett mysterium att förstå sig på sin egen båts effekt på förtöjda båtar när man helt aningslöst kör förbi  alldeles intill en marina eller båtklubb i 10-12 knop

Redigerad av MinbusNimbus
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Ja, och där spricker det oftta populära åldesgränsargumentet.

Så du menar att för att många bilförare beter sig illa i trafiken så skall vi ta bort 18:års gränsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Mellqvist:

Åk ner till Hinsholmens småbåtshamn en solig eftermiddag/kväll så får ni se både det ena och det andra. Favoriten just nu är nog två unga tjejer på en vattenskoter i kanske 15-20knop i hamnen (där det är 5knop) där föraren satt med mobilen och tog selfies..

 

Är väldigt mycket trafik i den hamnen så det lär väl smälla snart.

Ja jag fick tillfälle att fråga om dom hade fyllt i sina donationskort ordentligt.

Transplantationkieurgin behöver unga och friska donatorer.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Så du menar att för att många bilförare beter sig illa i trafiken så skall vi ta bort 18:års gränsen?

Va vi inte på sjön nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu denna diskussion tar en riktning mot vattenskotrarnas berättigade, så är det väl som med dessa som det är med internet, det är i grunden bra, men används i bland eller ofta på fel sätt.

 

Kan man jämföra vattenskotrar med något landbaserat fordon?

Rent tekniskt skulle väl det vara med snöskotern, men i övrigt... njae.

Snöskotern som fungerar som nyttofordon i fjällvärlden för många yrkesgrupper, men jag har svårt att föreställa mig att skärgårdens ursprungsbefolkning skulle ta till en vattenskoter när man jagar sjöfågel, lägger ut hummertinor eller transporterar sig mellan öar och fastland... 
 

Nej vattenskotern är en vattenleksak! Visserligen har ju Kustbevakningen och Polisen köpt in vattenskotrar för bevakning och jakt av andra vattenskotermarodörer... 

SSRS har ju vidareutvecklat den till ett räddningsredskap, rescuerunnern, det är väl den enda vettiga applikationen av detta flytetyg jag kan tänka mig.

 

Häromdagen, en stilla kväll, en naturupplevelse i skärgården i ett hänsynsområde dessutom, solnedgång, sälar I vattnet, en hel del sjöfågel, vinden dog ut och det var helt stilla, så plötsligt började det surra till ordentligt, tre vattenskotrar dök upp och det var inte bara dess motorer som förde oväsen, det var även förarna som på ett nehandethalarvis kommunicerade med varandra på ett ytterst primitivt sätt. Gorillor och orangutanger är ytterst välformulerade och kultiverade i jämförelse med dessa postpubertala gaphalsar. (Tänk vad bra det hade varit om alla ungdomar fick göra tvångsmässig värnplikt och fick lära sig hyfs och vett).

 

En körde omkull i de andras svall, och när de andra två skulle undsätta honom krockade dom... ja det tycks inte ha blivit så stora materiella eller kroppsliga skador eftersom alla tre förarna kom upp i sadeln igen och kunde fortsätta om än med begränsad hastighet men till mamma där dom kunde få litet tröst.
 

Sälarna och sjöfåglarna försvann... stillheten återfanns sig aldrig, surret bet sig fast som något slags enveten tinnitus i öronen.
 

Detta var på kvällen, dagen innan var det ett gäng som skulle hoppa i våran svallvåg, även då var det en incident, ytterst nära att två kolliderade. Vi kom in i ett område med fem knop och saktade ned, men eftersom dessa vattenskoterförare tydligen var analfabeter eller inte kunde tyda siffror fortsatte dom i hög fart In i farleden och senar in i Tjuvholmsundet och troligtvis in i Kungshamn.

 

Om nu vattenskoterförarna respekterade sjötrafikregler och någorlunda gott sjömanskap hade man kanske haft en mer positiv attityd till dessa. Och man hade kanske kunnat tänka sig att man kunde använda dessa skotrar som nyttofordon och inte avfärda dom som dyrbara vattenleksaker för bratzen och deras pappor...
 

Nåväl, där runt Smögen och Kungshamn och dess skärgård var det ju även en del muskelbåtar med vrålande multipla V8:or som gick i otakt och bildade ett ackord, eller snarare en interferens, en stående våg I ljudbilden. Inte kul det heller, varför skall som köra på kvällstid? Är det någon upptrappning på gång till någon tävling? 
Men dom förarna är väl iallafall utbildade i både engelska och hemkunskap? Kanske även en högfartsnavigationskurs får man förmoda. Men vad hjälper det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förrförra sommaren låg jag en natt i en naturhamn i norra delen av Gåsö, utanför Skaftölandet. En bit bort låg några båtar med familjer där de vuxna var i medelåldern. Där var också ett antal barn, grovt räknat i grundskoleålder. I ett par timmar körde olika barn närmast vetenskapliga farttester med gummibåtar in och ut och runt i naturhamnen. Slut på bensin? Inga problem, pappa kommer med reservdunk och fyller på! Det är ju beteenden man vill få bort, snarare än fordonsklasser.

Jag vet att det finns en hel del som har större fritidsbåtar och har en vattenskoter hängande/sittande i aktern i stället för gummibåt, och har som transportfordon in till hamnar om de ligger på svaj eller i en naturhamn men ändå vill skaffa förnödenheter. Det tycker jag är ett fullt legitimt användningsområde.

Jag har egentligen inte heller nåt problem med folk som använder vattenskoter som lekredskap. Det är mer platsen som kan vara problematisk. Inne i en hamn är det ju korkat, men en halv sjömil ut på "öppet" vatten tycker jag det är helt ok. Det stör inte mig. Faktum är att de är så snabba att om de passerar så är det bara några sekunder som ljudet är starkt, jämfört med en (oftast norsk) jättebåt med sjutton dieslar och fyrsiffriga hästkrafter, där hela vattnet pulserar av motorkraften, när de plöjer fram i perfekt fart för maximalt svall, ca 12-15 knop... De hörs, och märks, länge!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Förrförra sommaren låg jag en natt i en naturhamn i norra delen av Gåsö, utanför Skaftölandet. En bit bort låg några båtar med familjer där de vuxna var i medelåldern. Där var också ett antal barn, grovt räknat i grundskoleålder. I ett par timmar körde olika barn närmast vetenskapliga farttester med gummibåtar in och ut och runt i naturhamnen. Slut på bensin? Inga problem, pappa kommer med reservdunk och fyller på! Det är ju beteenden man vill få bort, snarare än fordonsklasser.

Jag vet att det finns en hel del som har större fritidsbåtar och har en vattenskoter hängande/sittande i aktern i stället för gummibåt, och har som transportfordon in till hamnar om de ligger på svaj eller i en naturhamn men ändå vill skaffa förnödenheter. Det tycker jag är ett fullt legitimt användningsområde.

Jag har egentligen inte heller nåt problem med folk som använder vattenskoter som lekredskap. Det är mer platsen som kan vara problematisk. Inne i en hamn är det ju korkat, men en halv sjömil ut på "öppet" vatten tycker jag det är helt ok. Det stör inte mig. Faktum är att de är så snabba att om de passerar så är det bara några sekunder som ljudet är starkt, jämfört med en (oftast norsk) jättebåt med sjutton dieslar och fyrsiffriga hästkrafter, där hela vattnet pulserar av motorkraften, när de plöjer fram i perfekt fart för maximalt svall, ca 12-15 knop... De hörs, och märks, länge!
 

Just det, varför nära land i skärgårdarna, dom kan ju leka i större delen av Kattegatt och Skagerack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Brunnsviken:

I såna här fall tror jag att vi alla skulle kunna vara tuffare också, dvs (om det går) snacka folk till rätta. Myndigheter kommer aldrig att kunna vara på plats överallt. Om de får uppleva att folk inte accepterar deras beteende så kommer de inte att våga göra så där. Stämmer inte på alla naturligtvis, men hyfsat många. Hjälper inte det kallar man in myndighetshjälp.
 

Jag tror att det är samma med t ex bilkörning och alkohol i Sverige: i tveksamma fall (dvs ”bara några öl”) avstår fler pga att omgivningen - den som jag känner iallafall - reagerar starkt om någon får för sig att köra när denne druckit alkohol. 

Ja helt klart behöver vi som påverkas direkt av det här beteendet ryta ifrån också.


 

18 timmar sedan skrev M__G:

Har också båt i hinsholms. Vattenskotrarna eller rättare sagt förarna är fullständigt hopplösa. Inte en solig dag utan att riktigt uselt sjömannaskap visar sig. Jag både tror och hoppas att utbildning hade löst detta. I alla fall om nio av tio lär sig hur man ska köra och hur man visar hänsyn. Det finns alltid rötägg som struntar i allt, både i trafiken och på sjön osv. Men den stora massan gör ju rätt om man får utbildning. Det ser man ju i trafiken. Den stora massan gör någorlunda rätt. Vore trevligt om det blev så även med vattenskotrarna. Hinnsholmen är ju väldigt lång, tar tid i fem knop. Och ska man inte skapa svallvågor halvplanade med en skoter så är det nog 3,5-4 knop som gäller och den tiden tycks inte dessa ha. Bara en tidsfråga innan någon blir skadad.

För övrigt inte bara där det körs illa. I fredags kväll höll vi på och bli tokiga på ett par vattenskotrar i ytterskärgården i hög fart fram och  tillbaks gång efter gång, ingen tanke på kvällslugn. 

Och nu är det väldigt många nya båtägare ute känns det som. Och väjningsreglerna, hur man tolkar fartbegränsningar, hur man anpassar farten så man inte kspar onödigt mycket svall osv verkar helt okända för många så ja, utbildning för alla som framför båt vore på sin plats helt klart. 

Tycker generellt att det är många som inte vet hur man ska köra och bete sig. Värre i år helt klart, men även tidigare. Många som ligger och trycker ner aktern och drar upp onödigt stort svall, många som uppenbarligen ligger i 6-7 knop snarare än 5, många som helt klart ska ta sig förbi och hinna före till varje pris oavsett hur trångt det är. Folk borde lugna ner sig lite.
 

15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja jag fick tillfälle att fråga om dom hade fyllt i sina donationskort ordentligt.

Transplantationkieurgin behöver unga och friska donatorer.

Mycket bra! :) Alla bör vi skriva under på att bli organdonatorer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, Mellqvist said:

Många som ligger och trycker ner aktern och drar upp onödigt stort svall, många som uppenbarligen ligger i 6-7 knop snarare än 5,

Nu ska jag blotta min egen okunskap. Blir det med en 7-meterbåt stor skillnad mellan att köra i 6-7 vs 5 knop? Kan inte minnas att förarintyget tog upp det och i min ”Navigering och sjömanskap” står bara att ”få båtar drar svall vid 3-5 knops fart. Svallen ökar sedan med farten”.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Nu ska jag blotta min egen okunskap. Blir det med en 7-meterbåt stor skillnad mellan att köra i 6-7 vs 5 knop? Kan inte minnas att förarintyget tog upp det och i min ”Navigering och sjömanskap” står bara att ”få båtar drar svall vid 3-5 knops fart. Svallen ökar sedan med farten”.

Prova att titta akterut ibland i de olika farterna...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmaste landfordon att jämföra med är väl snarast en sportmotorcykel med 150+ Hk. All form av nytta saknas (jämfört med vanliga motorcyklar) och användningsområdet är egentligen bara lek. En väldigt farlig lek om än väldigt rolig kan jag själv intyga. Men även om jag i  yngre år fann detta väldigt roligt så kan jag ju reflektera över hur det kan vara tillåtet att köra omkring i trafiken med prestanda som bara hör hemma på en racerbana. Precis så är det med vattenskotrarna med. De hör med sina vansinniga prestanda hemma på racerbanan (på vattnet då). Och det är väl i den riktningen som redan befintlig lag pekar. Polisen har ju dock bestämt sig för att inte utmana EU:s regler om konkurrensbegränsning och där är vi nu.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Nu ska jag blotta min egen okunskap. Blir det med en 7-meterbåt stor skillnad mellan att köra i 6-7 vs 5 knop? Kan inte minnas att förarintyget tog upp det och i min ”Navigering och sjömanskap” står bara att ”få båtar drar svall vid 3-5 knops fart. Svallen ökar sedan med farten”.

Jag har en 23 fots daycruiser, ca 2ton. I fem knop gör den knappt några svall, men så fort jag går upp i 6-8 blir det rejäl skillnad, maximalt svall (och väldigt hög bränsleförbrukning) blir väl kring 10-15 knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mellqvist:

Jag har en 23 fots daycruiser, ca 2ton. I fem knop gör den knappt några svall, men så fort jag går upp i 6-8 blir det rejäl skillnad, maximalt svall (och väldigt hög bränsleförbrukning) blir väl kring 10-15 knop.

En helt planande båt lämnar mindre svall i planing än den gör i lägre farter, då aktern gräver ned sig. Men att tänka på är att det lilla svallet som uppkommer i planingsfart rör sig mycket snabbare är vad andra vågor gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Peter_K said:

Prova att titta akterut ibland i de olika farterna...

Visst. Jag undrade över någon mer generell princip så att jag kan hålla ögonen föröver istället. En googling på deplacementsfart och skrovformer visade att den principen var rätt komplicerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Visst. Jag undrade över någon mer generell princip så att jag kan hålla ögonen föröver istället.

Det är inte fel att titta åt sidorna eller akteröver ibland, som princip. Alltför många båtägare missar det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är inte fel att titta åt sidorna eller akteröver ibland, som princip. Alltför många båtägare missar det. 

Många ser inte ens framåt, dom stirrar bara på en skärm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-28 vid 11:08 skrev raol:


Det funkar förstås till sjöss också, men eftersom marginalerna är så oerhört mycket större och det går att välja läromiljö på ett helt annat sätt, så är det inte jämförbart.

Riskutbildningarna har sannolikt ytterst liten påverkan på folks körbeteenden senare. De som tar till sig informationen är såna som ändå skulle köra säkert, och de som inte tar till sig den är såna som kör vårdslöst. Men det skulle vara "politiskt" och PR-mässigt omöjligt att ta bort dem, så klart.

Nä, jag hävdar fortfarande att det enda sättet att dramatiskt påverka olycksfrekvensen i all trafik är att personlighets/lämplighetstesta på djupet, och helt enkelt utestänga olämpliga från privilegiet att framföra fordon. Däremot är jag inte en förespråkare för den metoden på nåt sätt, men det är det enda jag kan se skulle ha nån egentlig effekt.

På land får vi förhoppningsvis inom ett par årtionden en helt självkörande fordonsflotta. Då kommer diskussionen om olämpliga förare att upphöra, och olycksfrekvensen kommer att sjunka till nivåer man knappt kan drömma om i dag. Det blir aldrig noll, men dramatiskt mycket mindre än med mänskliga förare.

 

Cyklisterna utmanar även i framtiden ödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minutes ago, Georg_Ohm said:

Många ser inte ens framåt, dom stirrar bara på en skärm.

Vilket i sig är en skrämmande utveckling, speciellt som det dyker upp allt fler mindre farkoster till sjöss (kajaker, vattenskotrar, SUP-brädor, windsurfing, kitesurfing, havsroddbåtar, etc.) Och att man samtidigt litar på plottern och lägger rutter utanför farlederna, så det är svårt för de mindre att säkert veta att de är ur vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Abbe2:

Vilket i sig är en skrämmande utveckling, speciellt som det dyker upp allt fler mindre farkoster till sjöss (kajaker, vattenskotrar, SUP-brädor, windsurfing, kitesurfing, havsroddbåtar, etc.) Och att man samtidigt litar på plottern och lägger rutter utanför farlederna, så det är svårt för de mindre att säkert veta att de är ur vägen.

Det är förvisso inte bara sjöfarare som stirrar blint in i skärmar, även småbarnsföräldrar, hundägare och man kan tro att vissa bilförare gör det också.

 

Jag har tidigare nämnt ”balansakten på linjen”, ”Linus på linjen” man styr sin båt slaviskt efter och på linjen i det elektroniska sjökortet och viker inte av en tum. Jag som upphinnande är ju förvisso väjningsskyldig, men det är irriterande med en båt precis i mitten av en smal farled med tillräckligt djup mellan farledsprickarna, eller dykdalberna, men inte tillräcklig bredd att mötas eller köra om då någon går precis mitt i. Sotekanalen i Bohuslän är ett intressant exempel där det kan bli chicken race, den som viker av åt sidan sist vinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...