Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
lgf

Larm från Mercruiser 4.3 MPI

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds 23 WA som när jag gasar börjar larmet pipa men det slutar när jag drar ner till närmast  tomgång.

Jag har kollat oljenivå på motorolja och servoolja.

Kan det vara givarfel eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat nivån i drevoljebehållaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var sitter den behållaren och vilken typ av olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en fyrkantig plastburk fram på motorn.  Oljan ska vara High Performance Gear lube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara denna plastburk med rödaktig vätskaIMG_4035.thumb.jpg.3b16b1a97d88ec28975ae67af213106c.jpg? Visar att nivån är över vid kall motor.

IMG_4036.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,du fick just svar av en av de kunnigaste på forumet.Har du ingen instruktionsbok på motorn så du kan se var saker sitter?Drevoljebehållaren sitter framför oljefiltret.Du tittar på expansionskärlet till sötvattenkylningen som är fylld med glykolblandning.Om du söker på larm 4,3mpi kommer du att finna hur mkt som helst att läsa här.//Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Instruktionsboken har tyvärr kommit bort.

Finns kanske på motortillverkarens hemsida. jag skall leta där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär brukar drevoljebehållaren se ut på Mercruiser.

 

post-10018548-1394236712,1342.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser min behållare ut för drevoljan. Nivån ligger mitt mellan strecken.

Borde väl vara ok.

IMG_4039.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått exakt samma problem. Har kollat alla oljenivåer. Kan det vara indikation på att man förlorat kylvätska? Har samtidigt samlats vätska under motorn. Tycker det är mestadels vatten blandat med brun olja. ca 1,5 liter. Kan det hänga ihop?

Redigerad av gustavlofving

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket larm är det? Antingen långa signaler 6 sekunder följt av tyst i 6 sekunder, och om igen. Eller ett kort tutande, 1 sekund var.

 

De långa signalerna indikerar allvarligt fel:

- För hög transmissionsoljetemperatur
- Motoroljetrycket är för lågt
- Motortemperaturen är för hög
- Sjövattentrycket är för lågt
- Transmissionstrycket är lågt

 

De korta är "varning":
- Drevoljenivån är låg
- Sensorfel

 

Första bilden som postades i tråden, behållaren med den röda vätskan, är expansionstanken för sötvattenkylningen. Den står på nivån "cold" när vätskan är kall, och expanderar några centimeter uppåt när motorn är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall handlar det om längre signaler (typ 6 sekunder). Piper dock bara om jag är på låga varvtal. Om jag sedan gasar på slutar pipandet. Ska testa att ta upp båten i kväll och se om det växt igen med sjötulpaner vid insuget. Tack för snabbt svar förresten. /Gustav

Redigerad av gustavlofving

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog låtit någon mekaniker kolla på det, om du har kontrollerat att alla nivåer är som de ska fast det ändå tjuter. Larmet finns ju där av en anledning, att förhindra allvarligare fel. En mek kan ju koppla in diagnosverktyg och direkt se varför den larmar.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Innan jag gör det ska jag dubbelckecka att inte insuget växt igen av tulpaner och att den därmed kyler för dåligt. Ser dock inga indikationer på det på instrumenten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem på en helt ny båt. Bayliner 742 Cuddy med Mercruiser 4.5 L  Bravo 3 .

sex korta pip sedan inget på 15-30 min..  Alla mätare och instrument visar ok,Temp,olje,laddning,mm       Båten har 40 tim i sjön.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!     Jag kan verkligen varmt rekommendera "Mercury Vessel View "   Talar om alla data. från bränsleförbrukning till alla "på min båt" 70 sensorer...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...