Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
johannnn

Skvallerstråle slutade efter ett tag.

Rekommendera Poster

Hej! Har en mercury 4hk 4-takt 2005.

 

Bytte impeller på den häromdagen då skvallerstrålen bara droppade lite vatten.

efter bytet blev det en jättefin stråle tills jag hade trollat med motorn i ca 3-4 timmar.

Då slutade det spruta vatten igen och återgick till droppandet..

 

Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta?

 

Allt är för övrigt jätte fräscht i och runtom impellern/pumphuset.

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten öppnar och stänger baserat på vattentemperatur. Därför kan skvallerstrålen växla mellan droppar och stark stråle på ett oregelbundet sätt. För vår utombordare brukar det växla i cykler om 30-40 sekunder på tomgång och låg belastning, men det kan ju vara annorlunda på andra modeller.

Fick du tillbaks en stark stråle när du gasade på mer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Termostaten öppnar och stänger baserat på vattentemperatur. Därför kan skvallerstrålen växla mellan droppar och stark stråle på ett oregelbundet sätt. För vår utombordare brukar det växla i cykler om 30-40 sekunder på tomgång och låg belastning, men det kan ju vara annorlunda på andra modeller.

Fick du tillbaks en stark stråle när du gasade på mer?

 

Hej! Nej de blir ingen stark stråle vad jag än gör. Det bara droppar ytterst lite och motorn blir jätte varm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att ta en bit ståltråd och rensa utloppet. Det brukar sätta sig saltkristaller där som hindrar flödet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Testa att ta en bit ståltråd och rensa utloppet. Det brukar sätta sig saltkristaller där som hindrar flödet. 

Hej! Det glömde jag skriva att jag redan testat. Har även kollat så de är fritt i vatten "kanalerna" eller va det heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev johannnn:

Hej! Nej de blir ingen stark stråle vad jag än gör. Det bara droppar ytterst lite och motorn blir jätte varm.

 


Om motorn blir väldigt varm är det ju nåt större fel. Jag föreslår att du plockar isär igen och ser efter så att den nya impellern är hel och rätt monterad.

Skvallerstrålen i sig står bara för en bråkdel av kylvattenflödet. Det mesta går ut ner i riggen och kyler avgasröret och går sen ut vid propellern, så en blockerad skvallerstråle enbart är inget problem för motorn. Men om motorn blir varm är det en annan sak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:


Om motorn blir väldigt varm är det ju nåt större fel. Jag föreslår att du plockar isär igen och ser efter så att den nya impellern är hel och rätt monterad.

Skvallerstrålen i sig står bara för en bråkdel av kylvattenflödet. Det mesta går ut ner i riggen och kyler avgasröret och går sen ut vid propellern, så en blockerad skvallerstråle enbart är inget problem för motorn. Men om motorn blir varm är det en annan sak.

 

Den nya impellern är hel, fin och rätt monterad. har även gått över vatten kanaler o kollat så det inte är stopp eller liknande längs vägen.

 

Kanske var dumt att skriva att den blir jätte varm då ja inte är något proffs på båt motorer men man håller ju inte handen på motorn några längre stunder iaf. Men en stund går bra när den är varm ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev johannnn:

Kanske var dumt att skriva att den blir jätte varm då ja inte är något proffs på båt motorer men man håller ju inte handen på motorn några längre stunder iaf. Men en stund går bra när den är varm ;)

Man börjar känna att det bränns redan vid 60°C, och en utombordares arbetstemp är vanligen minst detta. Så kan du hålla handen på den en liten stund i alla fall så är den nog inte mycket varmare än så.

 

Ett verktyg jag haft väldigt stor användning av är en IR-termometer som man inte behöver göra fysisk kontakt med utan bara "sikta" på objektet för att få temperaturen. Även de billiga (fåtal hundralappar) fungerar tillräckligt bra för att kunna mäta temperatur på ytor såsom motor eller kylvattenslangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Man börjar känna att det bränns redan vid 60°C, och en utombordares arbetstemp är vanligen minst detta. Så kan du hålla handen på den en liten stund i alla fall så är den nog inte mycket varmare än så.

 

Ett verktyg jag haft väldigt stor användning av är en IR-termometer som man inte behöver göra fysisk kontakt med utan bara "sikta" på objektet för att få temperaturen. Även de billiga (fåtal hundralappar) fungerar tillräckligt bra för att kunna mäta temperatur på ytor såsom motor eller kylvattenslangar.

Okej. Tack så mycket för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...