Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Vandis

Resa Kungsör till Stockholm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej 

Vi är 4i familjen (2vuxna inte så stor erfarenhet med båtliv +2barn ). Vi har en 26fot motorbåt från 2001 och tänker planera vår resa via Hjälmarens kanal-Kungsör-Stockholm och tillbaka. 

Båten är en Bayliner 2655 med bränsletank på 84gal (vilket om jag har rätt motsvarar 300lt ung.) Och bränsle förbrukningen för min motor ( 5,7 mercruiser thunderbolt 5,  250hp) ligger på 2,5lt per /NM.  

Jag läste på distanstabel att avståndet mellan Kungsör - Stockholm är ung 68NM. 

Båten har en marchkraft på 23-25mil/h på 3500-4000rpm vilket betyder att inom en timme kan vi klara ung 19 till 21 NM. Detta i sin tur betyder att vi kan vara från Kungsör till Stockholm inom 3 till 4 timmar och att vi behöverung 120lt bensin.Stämmer detta? Gör jag något fel på mina räkningar?

 

Och några frågor till: 

jag läste att det finns macken bara i Kvicksund i Mälaren stämmer det. Finns det andra platser också ?

Finns det någon väg som ni har provat som ni tycker att det är mest rekommenderat med tanke på utsikten och att det blir roligare för barn också.

Båten saknar ankarspel före eller i akter spelar det någon roll?

Finns det något mer som jag måste tänka utom vädret och säkerhetsutrustning?

 

Tack på förhand för eran tid och hjälp!

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.batturistguide.se/images/pdf/distanstabeller.pdf&ved=2ahUKEwiD9eOg5Z3qAhXsy6YKHZ3rBbUQFjACegQIAxAB&usg=AOvVaw3gkEbC29bNlW3kTe0QPHuI&cshid=1593116480658

 

http://Kvicksund, Mälaren

Redigerad av Vandis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackar fins i Strängnäs  Stallarholmen Slagsta marina Ålsten så nog klarar ni er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Vandis:

Finns det någon väg som ni har provat som ni tycker att det är mest rekommenderat med tanke på utsikten och att det blir roligare för barn också.

Välkommen till MG!

 

Ett besök i Mariefred och lite smalspårig järnväg med ånglok är inte fel.,

Birka och vikingar är ju spännande också.

Drottningholm har tidigare haft riktigt bra barnvisningar av slottet. Hoppas dessa finns kvar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi körde Sthlm-Kungsör och vidare in i Hjälmaren för ca 6 år sedan.

Vi körde södra rutten förbi Stallarholmen och trängnäs. Strängnäs hade mycket fin gästhamn.

Det är många sträckor med fartbegränsning.

Jag machade 20 knop där det gick.

Vill minnas att jag summerade körtiden till 5 timmar totalt fr Hammarbyslussen till Kungsör?

Det finns massor med klubbholmar att lägga till vid i Mälaren.

Det skall gå att få tag i en lista på dem någonstans?

Jag kan gott tänka mig att köra in i Mälaren igen och gå upp mot Birka och Uppsala.

Hoppas ni får en fin tur?

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wergis:

Det finns massor med klubbholmar att lägga till vid i Mälaren.

Utan att vara medlem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, det är fritt fram för alla.

Mot en mindre avgift förstås.

 

// Mats W

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte från Stockholm till Eskilstuna för några år sedan, det är ju inte riktigt likadant i Mälaren som det är i saltsjön. Träd och annat växer hela vägen ner till strandkanten på många öar. Känns som att det är klubbholmar där det är möjligt att lägga till - med bryggor och annat så det underlättar ju lite. 
Vi tog en natt i Mariefred - det är att rekommendera, man ligger med aktern (eller fören om man vill) mot slottet - riktigt härlig morgon utsikt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-26 vid 15:01 skrev Wergis:

- - -

Det finns massor med klubbholmar att lägga till vid i Mälaren.

Det skall gå att få tag i en lista på dem någonstans?

- - -

 

2020-06-26 vid 18:46 skrev Kane:

Utan att vara medlem?

 

10 timmar sedan skrev Wergis:

Yes, det är fritt fram för alla.

Mot en mindre avgift förstås.

- - -

Här finns sidan med Mälarhamnarna  http://www.kss-kungsor.se/malarhamnar/ 

 

Jag kan bekräfta välvilligheten och gästfriheten i dessa klubbhamnar. Klubbmedlemmar står ofta på bryggan o tar emot tampar. Jag har blivit guidad runt ön för att få del av faciliteterna. På en holme tyckte värdarna att vi skulle kunna titta närmare på deras stuga dagen efter när det blivit ljust (de skulle gå tidigt) så de lämnade olåst mot att vi lovade att låsa efter oss.

 

Det kallar jag förtroende o gästfrihet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...