Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Är det något fel på min "intelligenta" laddare!?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
27 minutes ago, Georg_Ohm said:

Något konstigt är det, jag kan inte svara på vad.
Är du säker på att både solcellsregulator och laddare ger plusvärden?

Men vad jag minns av Battman är att den anger laddningen i procent inte i Ah.

Men det var inte en sådan du har? Du kanske har en Battmeter från Odelco?

Jag förstår att det är svårt att svara på med den bristfälliga infon jag gett. 

 

Det är en Odelco Battmeter med förmodat många år på nacken. Den visar i laddningen i förbrukade amperetimmar samt "procent" i fyra intervaller.

 

Både solcell, generator, och landströmsladdare ger tydliga positiva värden. Man ser ju den aktuella strömmen som flödar in eller ut.

 

Hmmmmm. Kan det vara nåt att startbatteriets förbrukning räknas med som negativt men inte när detta laddas? Skall en batterimätare överhuvudtaget avspegla startbatteriet eller enkom förbrukarbanken?

 

Nåt är lurt i min båt..

Men batterierna funkar för ett par dagar i naturhamn i alla fall.

 

 

15937150910067233655681380695139.thumb.jpg.202bd280ef24cdd1802961f388eb782f.jpg

 

 

 

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det möjligen så att förbrukarbanken och startbatteriet blivit ihopkopplade på plussidan och det blir en oönskad strömvandring från förbrukarbanken till startbatteriet. Emellan dessa skall det ju sitta ett skiljerelä eller en laddningsfördelare som gör att generatorn laddar båda, men dom skall vara åtskiljda då generatorn inte laddar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, Georg_Ohm said:

Är det möjligen så att förbrukarbanken och startbatteriet blivit ihopkopplade på plussidan och det blir en oönskad strömvandring från förbrukarbanken till startbatteriet. Emellan dessa skall det ju sitta ett skiljerelä eller en laddningsfördelare som gör att generatorn laddar båda, men dom skall vara åtskiljda då generatorn inte laddar.

Jadu. Vi får se om jag lyckas ta reda på detta.

Enligt säljaren fanns ju något som "slog över" laddningen till ena banken när andra var full. 

 

Gäller det bara generatorn? Skall det inte vara samma princip med solcell och Landström; att ena banken laddas först  och därefter andra (minns ej vilken ordning).

 

Jag har letat runt och bara hittat ett relä (Hella 4ra), men det sitter vid batteriomkopplarna (huvudströmbrytarna för respektive bank) och verkar kopplat till båda brytarna på något sätt (går några andra kablar vidare också).

Är detta skiljereläet?  Eller är det ett relä som används vid start (startrelä?)

 

Det är lite att lära sig som ny båtägare!

1593720223518558822705217175766.thumb.jpg.cdd5113daa6c12b74da385b2751488c1.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Skuten:

Jadu. Vi får se om jag lyckas ta reda på detta.

Enligt säljaren fanns ju något som "slog över" laddningen till ena banken när andra var full. 

 

Gäller det bara generatorn? Skall det inte vara samma princip med solcell och Landström; att ena banken laddas först  och därefter andra (minns ej vilken ordning).

 

Jag har letat runt och bara hittat ett relä (Hella 4ra), men det sitter vid batteriomkopplarna (huvudströmbrytarna för respektive bank) och verkar kopplat till båda brytarna på något sätt (går några andra kablar vidare också).

Är detta skiljereläet?  Eller är det ett relä som används vid start (startrelä?)

 

Det är lite att lära sig som ny båtägare!

1593720223518558822705217175766.thumb.jpg.cdd5113daa6c12b74da385b2751488c1.jpg

 

Snyggt elsystem! Mitt är delvis värre!

Ja mer sannolikt än sannolikheten i Harrisburg är detta ett skiljerelä som styrs av den högre spänningen som generatorn ger och då kopplar i hop batterierna. För att sedan koppla isär då generatorn slutar att ladda. Syns litet dåligt, men ser ut att vara två kraftigare och två klenare anslutningar. Mät med voltmeter eller testlampa över de klenare, som är manöverspänning till reläspolen, om du får spänning där enbart när generatorn laddar är det bra så långt.

Du kan ju också testa att koppla loss en av de kraftigare anslutningarna och se vad som händer på battmetern.

 

Solcellerna skall inte behöva ladda startbatteriet, så jag rekommenderar att låta dessa bara ladda förbrukarbanken, men det kan ju tänkas att förre ägaren till din båt hade en annan åsikt och att det finns fler ihopkopplingar. Så fortsätt att leta efter felet relän eller andra mystiska komponenter.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför håller ni på och tittar på plus-sidan? Shunten sitter på minus och mäter in- och utgående ström där.

 

I din gamla figur (se nedan) så tolkar jag det som att du sätter shunten mellan dom två plintarna/plattorna. Och att alla tre förbrukningsbatterierna sitter till den vänstra och alla (!) förbrukare sitter anslutna till den högra. Har du något annat kopplat till vänster plint blir det konstigt för den strömmen passerar inte shunten. Vad du sedan gör på plussidan är ointressant.

 

563005772_IMG_20200702_1801412.thumb.jpg.40c4f5cd34f503ad7157ab8d62ff19bf.jpg.7217fd7a4753f77d7832bb8e4edc73b2.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ABC:

Men varför håller ni på och tittar på plus-sidan? Shunten sitter på minus och mäter in- och utgående ström där.

 

I din gamla figur (se nedan) så tolkar jag det som att du sätter shunten mellan dom två plintarna/plattorna. Och att alla tre förbrukningsbatterierna sitter till den vänstra och alla (!) förbrukare sitter anslutna till den högra. Har du något annat kopplat till vänster plint blir det konstigt för den strömmen passerar inte shunten. Vad du sedan gör på plussidan är ointressant.

563005772_IMG_20200702_1801412.thumb.jpg.40c4f5cd34f503ad7157ab8d62ff19bf.jpg.7217fd7a4753f77d7832bb8e4edc73b2.jpg

Det gör vi väl inte, även om diskussionen förts i en positiv anda har vi (iallafall jag) hela tiden pratat om den negativa minussidan.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minutes ago, ABC said:

Men varför håller ni på och tittar på plus-sidan? Shunten sitter på minus och mäter in- och utgående ström där.

 

I din gamla figur (se nedan) så tolkar jag det som att du sätter shunten mellan dom två plintarna/plattorna. Och att alla tre förbrukningsbatterierna sitter till den vänstra och alla (!) förbrukare sitter anslutna till den högra. Har du något annat kopplat till vänster plint blir det konstigt för den strömmen passerar inte shunten. Vad du sedan gör på plussidan är ointressant.

 

563005772_IMG_20200702_1801412.thumb.jpg.40c4f5cd34f503ad7157ab8d62ff19bf.jpg.7217fd7a4753f77d7832bb8e4edc73b2.jpg

Tack för svar. 

 

Du tolkar bilden rätt.

Saken är den att det faktiskt sitter 2st okända kablar till den vänstra plinten. Jag klurar på om tidigare ägare endast felkopplat eller om det finns någon tanke bakom? Jag har svårt att följa vart kablarna går..

 

Kan det finnas NÅGON anledningöver huvud taget att ha några förbrukarminus kopplade till demä vänstra plinten (och att den strömmen då ej går via shunten utan direkt till förbruksrbsttrriernas minus)?

 

Jag är rädd att jag förbiser tidigare ägarens tanke. Men manualen är ju tydlig. - INGA andra kablar skall kopplas till den vänstra plinten.

 

Å andra sidan borde väl inte detta ge upphov till mitt upplevda problem? Vad som skulle hända är väl bara att de förbrukare som i så fall är kopplade till "fel" sida shunten (vänstra) missas att detekteras helt? Dvs de skulle inte registreras som varken laddning eller urladdning av batterimätarens - eller tänker jag fel?

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ta t.ex inlägget ovan mitt med bilden på säkringar så diskuteras laddningsrelä mm, dvs plussidan vilken väl bör vara helt ointressant i sammanhanget 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, ABC said:

Men ta t.ex inlägget ovan mitt med bilden på säkringar så diskuteras laddningsrelä mm, dvs plussidan vilken väl bör vara helt ointressant i sammanhanget 🤔

Det är nog jag som svävat iväg med följdfrågor ivrig att lära mig.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Skuten:

Tack för svar. 

 

Du tolkar bilden rätt.

Saken är den att det faktiskt sitter 2st okända kablar till den vänstra plinten. Jag klurar på om tidigare ägare endast felkopplat eller om det finns någon tanke bakom? Jag har svårt att följa vart kablarna går..

 

Kan det finnas NÅGON anledningöver huvud taget att ha några förbrukarminus kopplade till demä vänstra plinten (och att den strömmen då ej går via shunten utan direkt till förbruksrbsttrriernas minus)?

 

Jag är rädd att jag förbiser tidigare ägarens tanke. Men manualen är ju tydlig. - INGA andra kablar skall kopplas till den vänstra plinten.

 

Å andra sidan borde väl inte detta ge upphov till mitt upplevda problem? Vad som skulle hända är väl bara att de förbrukare som i så fall är kopplade till "fel" sida shunten (vänstra) missas att detekteras helt? Dvs de skulle inte registreras som varken laddning eller urladdning av batterimätarens - eller tänker jag fel?

Det ända jag kan tänka mig som inte är kopplade över shuntenär ju sådana stora strömkrävande saker som instrumentet inte klarar av att mäta, eller så stora strömmar som shunten inte klarar av. Och det är då bogpropeller, startmotor och ankarspel. Hoppas att dessa minuskablar är kopplade till startbatteriet.
Ja du tänker rätt!

Förre ägaren, lever han?  I så fall kan du ringa eller maila och fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Georg_Ohm said:

Det ända jag kan tänka mig som inte är kopplade över shuntenär ju sådana stora strömkrävande saker som instrumentet inte klarar av att mäta, eller så stora strömmar som shunten inte klarar av. Och det är då bogpropeller, startmotor och ankarspel. Hoppas att dessa minuskablar är kopplade till startbatteriet.
Ja du tänker rätt!

Förre ägaren, lever han?  I så fall kan du ringa eller maila och fråga?

Finns det något smart trick att ta reda på vart en kabel (som är svår att följa) går? Hade jag haft en tångamperemeter så hade jag ju kunnat testa olika förbrukare och se när det plötsligt börjar gå ström i kabeln?

 

Jag har bara en multimeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa den och se vad som slutar fungera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det ända jag kan tänka mig som inte är kopplade över shuntenär ju sådana stora strömkrävande saker som instrumentet inte klarar av att mäta, eller så stora strömmar som shunten inte klarar av. Och det är då bogpropeller, startmotor och ankarspel. Hoppas att dessa minuskablar är kopplade till startbatteriet.
Ja du tänker rätt!

Förre ägaren, lever han?  I så fall kan du ringa eller maila och fråga?

Så hade jag gjort. Allt som förbrukar något när motorn är avslagen hade jag haft efter shunten. Ganska ointressant att se vad t.ex. ankarspel/bogpropeller/etc. eller startmotor drar från startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ta mig tusan att jag kommit till en lösning.

 

Det var nog landströmsladdarens minuskabel som satt kopplad till fel sida shunten. Jag har nu flyttat den.

 

Jag detekterar nu en mer rimlig ström vid laddning.

 

Jag antar att jag tidigare endast har detekterar landströmsladdarens eventuella laddning av startbatteriet-(fast åt fel håll)?

 

Samt att shunten tidigare känt av generatorns laddning korrekt.

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Skuten:

Jag tror ta mig tusan att jag kommit till en lösning.

 

Det var nog landströmsladdarens minuskabel som satt kopplad till fel sida shunten. Jag har nu flyttat den.

 

Jag detekterar nu en mer rimlig ström vid laddning.

 

Jag antar att jag tidigare endast har detekterar landströmsladdarens eventuella laddning av startbatteriet-(fast åt fel håll)?

 

Samt att shunten tidigare känt av generatorns laddning korrekt.

 

 

Vadvardetjagsade!?

  • Tack 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...