Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Är det något fel på min "intelligenta" laddare!?

Rekommendera Poster

Har en waeco perfectcharge iu252a.

En åtta år gammal batteribank med 3x72Ah plus startbatteri.

 

Trots att jag legat 3 dygn i naturhamn och förbrukat minst 70Ah så går laddaren vid inkoppling direkt in i "iu"- läge och lägger sig kring 13.6v och laddar endast batterierna med ca 1-2 ampere. 

 

Om jag istället drar igång motorn så flödar 25 ampere rakt in i batterierna.

 

Vad kan vara fel!? Båten är ny för mig och jag känner den inte riktigt än. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en ”vild” gissning då du inte skriver så mycket info. Vet ej vad du har för motor eller hur långt du hade till hemmahamn. Men kan inte batterierna ha blivit fulladdade under hemresan utav generatorn om du nu har en motorbåt eller liknande... Dvs laddaren gör precis som den ska & underhållsladdar för att skydda din batteribank?

 

Mvh,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att laddaren verkligen är ansluten till förbrukarbatterierna? Med det uppträdande du beskriver så verkar det som att laddaren försöker lämna ström till startbatteriet som ju inte har så stort laddbehov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minutes ago, Lintott said:

Har du kollat att laddaren verkligen är ansluten till förbrukarbatterierna? Med det uppträdande du beskriver så verkar det som att laddaren försöker lämna ström till startbatteriet som ju inte har så stort laddbehov.

Hmm. Enligt säljaren skulle den (jag vill minnas automatiskt) slå över till att ladda förbrukarbanken när startbatteriet var fullt. Eller kan det finnas något manuellt sådan omkopplare som jag missat!?

 

Jag har en "batt-meter" som jag antar endast avspeglar förbrukarbanken. Den tickar stadigt ner i laddstatus och visar en löjlig ström på 1 ampere in i batterierna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minutes ago, Lintott said:

Har du kollat att laddaren verkligen är ansluten till förbrukarbatterierna? Med det uppträdande du beskriver så verkar det som att laddaren försöker lämna ström till startbatteriet som ju inte har så stort laddbehov.

 

43 minutes ago, SkeppOhoy said:

Bara en ”vild” gissning då du inte skriver så mycket info. Vet ej vad du har för motor eller hur långt du hade till hemmahamn. Men kan inte batterierna ha blivit fulladdade under hemresan utav generatorn om du nu har en motorbåt eller liknande... Dvs laddaren gör precis som den ska & underhållsladdar för att skydda din batteribank?

 

Mvh,

Jag har en Volvo Penta md 2030. Efter 3 dygn i naturhamn hade jag endast 1 timma tillhemmahamn då generatorn alltså matade ca 25 ampere under en timma till batterierna.

 

Samtidigt visar batterimätaren att jag ligger mer än 50 Ah från fulladdat.

 

Tackar ödmjukast för svar och hjälp! Familjen är med i båten och jag vill slippa ha semestern förstörd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att följa kablarna från laddaren till batteribanken?

Battmetern har ju en shunt, den skall sitta monterad nära en av bankernas minuspoler, kolla vilken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 hours ago, Georg_Ohm said:

Går det att följa kablarna från laddaren till batteribanken?

Battmetern har ju en shunt, den skall sitta monterad nära en av bankernas minuspoler, kolla vilken.

Ska försöka följa kablar och lära känna elsystemet snarast. Men det är trångt, rörigt och jag har begränsad erfarenhet.

 

Jag undrar hur batterimätarens shunt ser ut. Kan det vara denna som jag markerat den blå pilen till? Alltså den som de små gula och gröna kablarna går till.

2038216989_IMG_20200224_1043312.thumb.jpg.a480cb416dfaabfcf485ff9c379c8891.jpg

Redigerad av Skuten
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, det är shunten som sitter där. Vilken sida är batterisidan av de båda plattorna där shunten är monterad? Förbrukarjord få ju bara sättas på motsatt sida av batteriminus annars blir det felaktigt mätvärde.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju väldigt välordnat ut, jämförbart med det ormbo jag har, och ändå har jag sanerat en hel del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Makro said:

Det stämmer, det är shunten som sitter där. Vilken sida är batterisidan av de båda plattorna där shunten är monterad? Förbrukarjord få ju bara sättas på motsatt sida av batteriminus annars blir det felaktigt mätvärde.

Tack för svar.

Intressant! Jag har länge misstänkt att det är något felvärde. Laddstatusen tickar nedåt trots laddning och det blir aldrig fulladdat.

 

Kan det vara det som är problemet?

Jag har för begränsade kunskaper för att svara på din fråga. Ska titta lite noggrannare strax. Hur ska det vara kopplat? Batterierna till ens plattan och "förbrukarjord" till andra? Är förbrukarjord helt enkelt minussidan av alla förbrukare?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även strömmen från laddaren måste ju passera shunten, laddarens minuskel skall ju sitta på shuntens sekundära, eller skall vi kalla de den ”yttre” anslutningen, om nu den primära eller inre anslutningen är den närmast batteriet, på den inre/primära skall det bara finnas en enda kabel, den till batteriminus. Om man kopplat någon förbrukare eller laddare dit kommer den inte att ”synas” i batteritankmätaren.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

Tack för svar.

Intressant! Jag har länge misstänkt att det är något felvärde. Laddstatusen tickar nedåt trots laddning och det blir aldrig fulladdat.

 

Kan det vara det som är problemet?

Jag har för begränsade kunskaper för att svara på din fråga. Ska titta lite noggrannare strax. Hur ska det vara kopplat? Batterierna till ens plattan och "förbrukarjord" till andra? Är förbrukarjord helt enkelt minussidan av alla förbrukare?

 

Batteritankmätare mäter oftast ”minusströmmen” den strömmen som är på väg tillbaka till batteriet, det kan bero på hur den integrerade kretsen i instrumentet är konstruerad, eller så beror det på att man vanligtvis har så många olika anslutningar på plussidan så det inte skulle få plats en shunt där...

Ordet ”förbrukarjord” är nån nelogism, nybildning av ord. För enkelhetens skull har vi plus och minus i båten. Inte ens jord har vi. Om vi bortser från signaljord i antenner eller skyddsjorden i Landströms anläggningar.

I princip är alla förbrukare och laddare anslutna till samma minuspunkt, och har man en mätshunt så är det till dess yttre platta, det som jag nu i föregående inlägg kallade den sekundära sidan, måhända var även det felaktigt uttryckt.

 

Sedan liter ju dom tunga förbrukarna såsom startmotor, bogpropeller och ankarspel, om du har sådana på en egen minusanslutming och på startbatteriet, så deras strömmar kommer inte att synas på ditt instrument.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts verkar du inte ha alla jordar på "rätt" sida om shunten. På din bild är det en salig blandning av grova och tunna jordledningar på båda sidor. Tycker mig även se en svart plus till höger....

På ena sidan skall egentligen bara batterierna sitta, på "bortsidan" är den nya, riktiga jordpunkten där alla andra minusar skall vara.

 

I vissa fall kan man göra undantag för sådant som drar mer ström än shunten tål, t ex minusledningen till en bogpropeller. men normalt inte. Precis som GO redan sagt.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minutes ago, Georg_Ohm said:

Batteritankmätare mäter oftast ”minusströmmen” den strömmen som är på väg tillbaka till batteriet, det kan bero på hur den integrerade kretsen i instrumentet är konstruerad, eller så beror det på att man vanligtvis har så många olika anslutningar på plussidan så det inte skulle få plats en shunt där...

Ordet ”förbrukarjord” är nån nelogism, nybildning av ord. För enkelhetens skull har vi plus och minus i båten. Inte ens jord har vi. Om vi bortser från signaljord i antenner eller skyddsjorden i Landströms anläggningar.

I princip är alla förbrukare och laddare anslutna till samma minuspunkt, och har man en mätshunt så är det till dess yttre platta, det som jag nu i föregående inlägg kallade den sekundära sidan, måhända var även det felaktigt uttryckt.

 

Sedan liter ju dom tunga förbrukarna såsom startmotor, bogpropeller och ankarspel, om du har sådana på en egen minusanslutming och på startbatteriet, så deras strömmar kommer inte att synas på ditt instrument.

Jag är som vanligt mycket tacksam för dina uttömmande svar! Läser det mesta du skriver och lär mig väldigt mycket.

 

Utan att ha hunnit undersöka saken noggrant än, så ser det väl då uppenbarligen ut att vara något felkopplat hos mig då det går flera smala kablar från båda plattorna dvs shuntens inte och yttre del?

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Skuten:

Jag är som vanligt mycket tacksam för dina uttömmande svar! Läser det mesta du skriver och lär mig väldigt mycket.

 

Utan att ha hunnit undersöka saken noggrant än, så ser det väl då uppenbarligen ut att vara något felkopplat hos mig då det går flera smala kablar från båda plattorna dvs shuntens inte och yttre del?

 

 

 

Det finns så många missuppfattningar och villfarelser när det gäller båtel. Konstigt egentligen för detta är ju det mest logiska som finns. Ja likström, likspänning som i båten.

Kolla även @IngemarEs svar ovan. Han vet också vad han skriver om!
 

Ja alla minuskablar då på den yttre av shuntens anslutningar! Gör om gör rätt!
Anledningen till att man utesluter de tunga förbrukarna är att dessa shuntar i allmänhet inte tål de stora strömmar som dessa kräver, en startmotor till en trög dieselmotor kan dra 100 ampere eller mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint!

 

Jag antar att jag helt riskfritt kan flytta alla minuskablar till yttre delen. Jag kan inte komma på något fel som skulle kunna orsakas? Naturligtvis med sedvanlig försiktighet kring kortslutning etc. 

 

Något ankarspel eller annat krävande har jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Skuten:

Fint!

 

Jag antar att jag helt riskfritt kan flytta alla minuskablar till yttre delen. Jag kan inte komma på något fel som skulle kunna orsakas? Naturligtvis med sedvanlig försiktighet kring kortslutning etc. 

 

Något ankarspel eller annat krävande har jag inte.

Nej, det skall inte vara några problem, om nu anslutningen räcker till till alla kablarna.

Om den inte räcker till kan du ju koppla en större minusplint till shunten och koppla alla minuskablarna dit istället.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp!

Det ska gå några tunna kablar (minus) från shunten till instrumentet och dessa ska vara försedda med små snabba glassäkringar på 1A. Detta ifall du har en Battmeter iaf. Jag gissar att det åtminstone är den gröna och gula på ovansidan av shunten. Möjligen är det några fler. 
I min installation är det en samling kablar som går inuti ett grå/vitt hölje (tvinnade för att ge rätt värden) och jag har för mig att fyra av dessa ska säkras av med 1A vid shunten. Kolla hur du har det!

 

Vet att jag har en manual till Battmetern i PDF-format någonstans hemma men når den inte nu. Hör av dig om du vill ha den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev ChristerN:

Stopp!

Det ska gå några tunna kablar (minus) från shunten till instrumentet och dessa ska vara försedda med små snabba glassäkringar på 1A. Detta ifall du har en Battmeter iaf. Jag gissar att det åtminstone är den gröna och gula på ovansidan av shunten. Möjligen är det några fler. 
I min installation är det en samling kablar som går inuti ett grå/vitt hölje (tvinnade för att ge rätt värden) och jag har för mig att fyra av dessa ska säkras av med 1A vid shunten. Kolla hur du har det!

 

Vet att jag har en manual till Battmetern i PDF-format någonstans hemma men når den inte nu. Hör av dig om du vill ha den. 

Ja det är den gule och den gröne, låt dom sitta där dom är!

Jag tråd att även den klena bruna kabeln är otillräcklig instrumentet, kola det, dessa tre samt en röd som sitter nånstans på plussidan borde bli till en gemensam kabel till instrumentet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen! Tack. Jag har manualen i båten. Det är en odelco batt-meter som säkerligen har många år på nacken.

 

Hälsningar från solnedgången på Slubbersholmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på och grejar med detta nu.

 

Inser att startbatteriets minus är kopplad till den högra av minus-plintarna (blå pil i bild). Skall det vara så?

 

På den vänstra av minus-plintarna (shuntens " inre sida?") Går de grova kablarnas till förbrukarbatteriernas minuspoler.

 

 

IMG_20200702_094948~2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag fick tänka litet.

 

I min båt är det så här:

Startbatteri, plus till solenoiden på startmotorn.

Minus till motorblocket, sedan en minus till som går till en plint med kablar bogpropeller och ankarspel. Här ansluter även klena minuskablar från laddare och solcellsregulator.

 

FörbrukarbatterIer:

Pluskabel till batterifrånskiljare, sedan vidare till olika säkringsboxar.

Minus till shunten, därifrån minuskablar till olika minusskenor. Här ansluter minus från landströmsladdare och solcellsregulatorer (två olika).


 

Jag har svårt att tänka mig och förstå hur det är kopplat i din båt genom att bara se det på bild, skulle behöva mer överblick för att svara på frågan.

 

Vid blåa pilen är det två svarta kablar och en grön, var går dessa?

 

Och på andra sidan shunten ser jag tre svarta (eller är någon en skugga?) var går dom?

 

Sedan finns det en stor plusskena med tre grova röda och en svart(!) vart går dom?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Jag fick tänka litet.

 

I min båt är det så här:

Startbatteri, plus till solenoiden på startmotorn.

Minus till motorblocket, sedan en minus till som går till en plint med kablar bogpropeller och ankarspel. Här ansluter även klena minuskablar från laddare och solcellsregulator.

FRÅGA: Kan det vara klena minuskablar från solcellsregulator etc som också ansluter på min shunts "insida"? Så att om jag flyttar dom till utsidan riskerar jag att tappa laddning av startbatteriet? Eller tänker jag helt fel

 

FörbrukarbatterIer:

Pluskabel till batterifrånskiljare, sedan vidare till olika säkringsboxar.

Minus till shunten, därifrån minuskablar till olika minusskenor. Här ansluter minus från landströmsladdare och solcellsregulatorer (två olika).


 

Jag har svårt att tänka mig och förstå hur det är kopplat i din båt genom att bara se det på bild, skulle behöva mer överblick för att svara på frågan.

 

Vid blåa pilen är det två svarta kablar och en grön, var går dessa?

SVAR: Den ena till motorn, den andra till startbatteriets minuspol, den gulgröna till någon form av kopplingsplint i närheten av huvudströmbrytarna i båten (från den kopplingsplinten/skenan går ett gäng mindre kablar bl.a. en till cirkulationspumpen!?). 

 

Och på andra sidan shunten ser jag tre svarta (eller är någon en skugga?) var går dom?

SVAR: Alla dessa 3 går till de tre förbrukarbatteriernas respektive minuspol.

 

Sedan finns det en stor plusskena med tre grova röda och en svart(!) vart går dom?

SVAR: De 3 röda till de tre förbrukarbatteriernas respektive pluspol. Den svarta går vidare till "motorström-brytare (batterifrånskiljare)"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Skuten:

 

Det är många onödiga kablar.

Om batterierna stå nära varandra kopplar du i hop dem med väldigt korta kablar, Sedan en gemensam minus och pluskabel till respektive plint.DADE284E-7251-4AFE-AD49-B884A4DBD3CA.png.b28f214f97c0586895669b2348d28e58.png

Jag lånade en bild från SXK, så här bör det se ut, så slipper du onödiga tjocka kablar.

På bilden finns det en plusplint, eller om det är en säkringsdosa, ”Till förbrukare” en likadan bör finnas på minussidan, ja en minusskena eller minuspolens då. Mallan den tänkta minusskenan och gemensam batteriminus skall shunten kopplas. 
Så det kanske är riktigt i din båt men litet förvirrande med alla kablarna i bilden.

 

91655916-5061-47FE-AD1A-AA876891C8FD.thumb.jpeg.9942c44c60493e873d56bf83c20d60d3.jpeg

Så här kopplas NASAs BM-1, principen är likadan för alla, eller iallafall de flesta sådana instrument.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 hours ago, Georg_Ohm said:

Det är många onödiga kablar.

Om batterierna stå nära varandra kopplar du i hop dem med väldigt korta kablar, Sedan en gemensam minus och pluskabel till respektive plint.DADE284E-7251-4AFE-AD49-B884A4DBD3CA.png.b28f214f97c0586895669b2348d28e58.png

Jag lånade en bild från SXK, så här bör det se ut, så slipper du onödiga tjocka kablar.

På bilden finns det en plusplint, eller om det är en säkringsdosa, ”Till förbrukare” en likadan bör finnas på minussidan, ja en minusskena eller minuspolens då. Mallan den tänkta minusskenan och gemensam batteriminus skall shunten kopplas. 
Så det kanske är riktigt i din båt men litet förvirrande med alla kablarna i bilden.

 

91655916-5061-47FE-AD1A-AA876891C8FD.thumb.jpeg.9942c44c60493e873d56bf83c20d60d3.jpeg

Så här kopplas NASAs BM-1, principen är likadan för alla, eller iallafall de flesta sådana instrument.

 

Tack.

 

Ja det blir lite rörig hos mig. Hade varit enklare att förstå utan startbatteriet. Blev något klarare av din bild. Men jag verkar ju ha en något annorlunda upplägg. Har inte förstått mitt eget system riktigt än.

 

Kan det vara så att de kablar som går till min shunts "insida" (som i tråden misstänktes vara felkopplade) i sjävla verket är korrekt koplade då de skall gå till startbatteriets minus? Kan dom försörja något tidigare ägare kopplat till startbatteriet liksom?

 

Om jag flyttar dom till shuntens utsida (=förnrukarbatteriernas gemensamma minus) kanske dom inte sluter sin tilltänka krets med startbatteriet? För strömmen kan väl bara passera genom ett håll i shunten?

 

Något vajsning bör det ju dock vara med shunten/batt -matern eftersom den bara tickar nedåt och nedåt trots fulladning och bra spänning över batterierna.

 

Obs betrakta mig som okunnig

 

 

 

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke har du nog bara ”en minus” se bilden ovan! Alla batteriernas minus skall vara gemensam.

På bilden ovan skall du ha en avgrening mellan de tre förbrukarbatterier och den ensamma startbatteriet på minussidan, i denna avgrening skall shunten kopplas in (jag har inget ritprogram i paddan, du får rita själv, så berättar jag om det är rätt). På andra sidan shunten skall minus till alla förbrukares minusskenor, minusplintar kopplas in. Men inte startmotor, bogis eller ankarspel.
 

Ström passerar shunten åt båda hållen! Annars kan den ju inte mäta inkommande ström från en laddare eller solcellsregulator, eller hur?

(det finns en elektronikkomponent som fungerar som backventil, som bara släpper igenom ström åt ett håll, en sådan kallas för ”diod”).
 

Tickar nedåt... tja du har väl kopplat laddare på fel sida så så den strömmen aldrig blir registrerad, eller så har du kopplat den klena gula och gröna kablarna fel, så att instrumentet tror att laddningsström är förbrukning och vice versa. Det är den gröna och gula som känner av åt vilket håll strömmen passerar genom shunten, på BM-1 är skall den gröna kopplas närmast batteriet (tillsammans med en svart minuskabel till instrumentet) och den gula är kopplas då närmast förbrukarna. Felkopplade blir urladdning till laddning och tvärtom. Vidare skall det finnas en röd eller en vit tunn kabel som är instrumentets pluskabel, tro det eller ej, men den skall sitta på en plusplint, det brukar finnas en klen hängsäkring på den kabeln.
 

Så om det tickar nedåt, byt plats på grön och gul och se om det blir skillnad, tänd lanternor eller koppla in någon strålkastare eller något som drar mycket ström och se om du får adekvata mätvärden, ja om du först kopplat ur laddaren, regulatorn.

Om instrumentet indikerar laddning/charge X ampere har du kopplat fel, det skall bli discharge i displayen när du förbrukar. Tvärt om kollar du med laddaren inkopplad och allting avstängt, då skall det visa ”charge x antal ampere” i displayen.
 

Är det en Battman? Ja då står det väl inte charge och discharge, utan det står väl + och -? Ja jag minns inte, det var längesedan jag hade en Battman.

 

Jag har inte direkt svarat på dina frågor då jag är osäker på vad du menar med shuntens in- och utsida. Kanske du menar insidan med den sida som är närmast batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett gammalt kopplingsschrma där det mesta stämmer. 

 

563005772_IMG_20200702_1801412.thumb.jpg.40c4f5cd34f503ad7157ab8d62ff19bf.jpg

 

 

Sen undrar jag: om man utgår från din skiss från SXK; var i bilden skall den tilltänkta minusskenan sitta? 

 

Jag har svårt att förhålla mig till hur shunten/battmetern är tänkt att hantera startbatteriets krets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag såg precis nu att vi skrivit samtidigt och att du redan svarat på frågan. Skall läsa och ta in detta noggrant nu.

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga: med att batt-metern "tickar nedåt" menar jag: Ladd-statusen (i % eller Ah) når aldrig upp till samma värde igen, trots att jag fulladdar.

 

Polariteten på värdena är dock alltid korrekt. Aktiverar jag förbrukare såsom at tända lampa eller starta kyl så ser jag tex "-1a" dvs den räknar det som förbrukning medan om jag laddar så får jag ett positivt värde på strömmen.

 

Alltså:

Om jag nollställer hela mätaren och utgår med fulladade batterier, därefter förbrukar te.x 50Ah, och därefter laddar fullt igen så står det fortfarande att jag har förbrukat låt säga 25Ah.

 

Det verkar som den detekterar hela den förbrukade strömmen men bara delar av den återladdade strömmen liksom? Alternativet är väl att batterierna de facto aldrig blir riktigt återladdade men detta ser jag som osannolikt då vilospänningen verkar indikera att de är återladdade.

 

För varje "cykel" som jag använt båten dvs förbrukat ocjh  sen återladdat, så får jag ett lägre värde på laddsatusen. Dvs till slut så indikerar batt-metern att batterierna är tomma- trots att dom egnetligen är fulla. 

 

Det är inte jag som kopplat in mätaren utan tidigare ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

För att förtydliga: med att batt-metern "tickar nedåt" menar jag: Ladd-statusen (i % eller Ah) når aldrig upp till samma värde igen, trots att jag fulladdar.

 

Polariteten på värdena är dock alltid korrekt. Aktiverar jag förbrukare såsom at tända lampa eller starta kyl så ser jag tex "-1a" dvs den räknar det som förbrukning medan om jag laddar så får jag ett positivt värde på strömmen.

 

Alltså:

Om jag nollställer hela mätaren och utgår med fulladade batterier, därefter förbrukar te.x 50Ah, och därefter laddar fullt igen så står det fortfarande att jag har förbrukat låt säga 25Ah.

 

Det verkar som den detekterar hela den förbrukade strömmen men bara delar av den återladdade strömmen liksom? Alternativet är väl att batterierna de facto aldrig blir riktigt återladdade men detta ser jag som osannolikt då vilospänningen verkar indikera att de är återladdade.

 

För varje "cykel" som jag använt båten dvs förbrukat ocjh  sen återladdat, så får jag ett lägre värde på laddsatusen. Dvs till slut så indikerar batt-metern att batterierna är tomma- trots att dom egnetligen är fulla. 

 

Det är inte jag som kopplat in mätaren utan tidigare ägare.

Något konstigt är det, jag kan inte svara på vad.
Är du säker på att både solcellsregulator och laddare ger plusvärden?

Men vad jag minns av Battman är att den anger laddningen i procent inte i Ah.

Men det var inte en sådan du har? Du kanske har en Battmeter från Odelco?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...