Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Carlsonn

Dimension på förtöjningslina - hjälp

Rekommendera Poster

Hej,

 

Äger en Maxi 77 och köpte härom veckan en 30m lång förtöjningslina där tanken är att man ska använda 15m på vardera sida i fören vid tilläggning i naturhamnar. Men är osäker på om dimensionen räcker och skulle vilja ha er hjälp till det. 
 

Linanans dimension är: Diameter 12mm, Brottgräns: 1800kg. Båtens vikt är 2000kg.
 

Kommer det räcka för mig? Linan kändes något tunn när jag köpte den i affären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker, du tänker väl inte lyfta upp hela båten i linan? Den belastning som kan bli är försumbar, kanske 300 kg i de ryck som kan uppstå vid liggning i naturhamn, det är oftast de förbipasserande som drar upp svall som kan ge bekymmer men aldrig så att linan rycks av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dimensionen räcker, men räcker längden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker absolut, du ska ju inte lyfta båten... 

 

Ankaret kommer att släppa långt, långt innan du är i närheten av brottgränsen på den lina du köpt. 

 

Jag skulle rekommendera två 30 meters linor.

Ibland när vädret är osäkert är det väldigt skönt att kunna ha linan runt ett träd (eller genom en bergskil som man får offra) så att man kan lägga loss utan att gå i land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror både längden och dimensionen är bra. Men jag skulle nog skaffa en 30 meters också för de sällsynta fall när 15 m inte räcker, och då har du ju i praktiken två 30 meters

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För naturhamnar skaffade jag en 30 och en 40 meters lina.

Haft glädje av dem många ggr bla när åskoväder varit i antågande då jag kunnat bygga spindelnät med linor tvärs över till kobbar eller andra sidan viken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dimensionen räcker!

Men som redan antydds kan du behöva minst en till.
Det är i allmänhet att lättare att handskas med en kortare lina på varje sida, och ha den långa till ett avhåll mot vinden om den skrotar. Tro det eller ej, men länga, halvlånga och korta linor får man inte för många av ombord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr hade jag betydligt grövre ändar. Nu för tiden har jag gått ner i dimention rejält och de senaste jag skaffat har varit 12 mm. De de allra flesta lägen så duger de gott. Får man bara förtöjt, kan man alltid kompletera med fler och grövre linor efter behov.

Jag räknade vid ett tillfäll (pga en fråga här på Maringuiden) Jag har ca 400 meter lina ombord - av olika sorter, längder och grovlekar (ink ankarlinor) En del hänger mycket lättillgängigt i sittbrunnen. En del finns ganska lättillgängligt i ett par stuvutrymme och en del ligger undanstuvande så det krävs en del jobb för att få fram.

Jag håller helt med Georg Ohm. Det kan ju tom va en dåligt utrustad grannbåt som behöver.

Jag brukar ha lite mer ordning på mina förtöjningsinor än det ser ut på denna bilden, men det var den bilden jag hade tilljänglig.

Thallatha förvaring förtöjningslinor.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Förr hade jag betydligt grövre ändar. Nu för tiden har jag gått ner i dimention rejält och de senaste jag skaffat har varit 12 mm. De de allra flesta lägen så duger de gott. Får man bara förtöjt, kan man alltid kompletera med fler och grövre linor efter behov.

Jag räknade vid ett tillfäll (pga en fråga här på Maringuiden) Jag har ca 400 meter lina ombord - av olika sorter, längder och grovlekar (ink ankarlinor) En del hänger mycket lättillgängigt i sittbrunnen. En del finns ganska lättillgängligt i ett par stuvutrymme och en del ligger undanstuvande så det krävs en del jobb för att få fram.

Jag håller helt med Georg Ohm. Det kan ju tom va en dåligt utrustad grannbåt som behöver.

Jag brukar ha lite mer ordning på mina förtöjningsinor än det ser ut på denna bilden, men det var den bilden jag hade tilljänglig.

 

Jag kanske har sammanlagt 100 meter lina ombord inklusive ett extra ankarband, exklusive ankarkättingen. Det är väl bra med en del långa linor, men icke för ty är det minst lika bra med flera kortare ändar eller felaktigt uttryckt ”tampar”. Användbara i alla möjliga sammanhang är 3-5 meterslinor, ovärderliga vid långsides förtöjning och för diverse ändamål.

Och just som @toaennämner, man kan ju behöva hjälpa någon annan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

eller felaktigt uttryckt ”tampar”

Förlåt, nu kommer jag med en språkfråga här igen... När är det en tamp då? Jag har alltid fått lära mig att det som på land heter rep, det heter på sjön tamp. Stämmer inte det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Förlåt, nu kommer jag med en språkfråga här igen... När är det en tamp då? Jag har alltid fått lära mig att det som på land heter rep, det heter på sjön tamp. Stämmer inte det?

Jag fick lära mig att en tamp är änden på ett rep.

Men här finns säkert någon som kan detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slog upp det...

Enligt synonymer.se betyder det

image.png.b37c2aa54f93829d68a0a89d19a62cb1.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jämför uttrycket ”sluttampen” något som håller på att ta slut.

 

Om jag står på bryggan och skall hjälpa dig att lägga till, och säger:

- Ge mig tampen!

så avser jag ändan på en lina, där du håller i andra ändan eller helst har den fastgjord ombord.

Om jag säger”

- Ge mig linan, förväntar jag mig att få hela linan, så att jag kan göra fast den längre bort på bryggan och då ge dig tillbaka tampen av samma lina.

Om jag säger till gasten att förtöja på tampen, förväntar jag mig att gasten gör fast linan längst ut på densamma. Man kan förenkla och säga ”förtöj på kort lina” också.

 

”Ändan”  eller dialektalt ”änden” kan man säga i Göteborg och i Bohuslän också, och det kan betyda detsamma som tampen, det kan även vara den kroppsdel som du normalt sitter på.


Men ordet ”tamp” används väldigt ofta felaktigt i betydelsen ”kort lina”.
Ordet ”rep” använder vi inte till sjöss här hos oss.
 

Ordet ”snöre” är bannlyst inom den korrekta nautiska terminologin, eller inom språkbruket ”nautiskt nonsens”.

 

Så nu vet du det!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kanske har sammanlagt 100 meter lina ombord inklusive ett extra ankarband, exklusive ankarkättingen. Det är väl bra med en del långa linor, men icke för ty är det minst lika bra med flera kortare ändar eller felaktigt uttryckt ”tampar”. Användbara i alla möjliga sammanhang är 3-5 meterslinor, ovärderliga vid långsides förtöjning och för diverse ändamål.

Och just som @toaennämner, man kan ju behöva hjälpa någon annan också.

I mina 400 meter ingår 4 kopletta ankarutrustingar med ankarlinor mellan 40 och 60 meter.

På en L32;a jag köpte i Stockholm verkade det som nå tidigare ägare köpt minst 1 styck av varje sort ur båtillbehörskatalogen. En gul skotlina fanns ca 100 meter. När jag förnågra år sen skulle gå ut ur Lysekils gästhamn bär det blåste kuling satnnade motorn och gick inte att starta. 

Den primära orsaken var att mitt genuaskot hade hamnat i vattnet och fastnat i propellern och fläkts av och sen hände en massa annat i den röran som uppstod.

Seglade hem för att lyfte båten, men det visade sig att min varvskille hade semester och jag misstänkte att rester av det avfläkta skotet hade lindat av sig under den 10 distansminuter långa seglingen. Nordens skrppshandel hade ingen lämplig skotlina. Då kom jag på den gula linan som låg undastoppad väldigt långt ner. 

Därför har jag gult Genuaskot.

Man kan aldrig få för mycket linor.

P1000664_cr.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...