Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag tänkte be den samlade expertisen om lite råd gällande min nyinköpta båt. 

 

Det här är med råge den största båten jag har haft och min första båt utan utombordare, så jag har väldigt lite koll på vad som är normalt och inte. 

 

Enligt tidigare ägare så sitter där en aq115, vad jag ser så är det en B18 med dubbla förgasare och vad som ser ut som ett 100 drev. 

Motorn går fint men mitt maxvarv är endast 3900-4100 vilket känns som det skulle vara i lägsta laget.  

Min maxfart är även endast 18 knop vilket även det känns lite väl lågt.. 

 

Jag skulle bli glad med nån knop extra på toppen så klart men det är inte hela världen. Jag vill däremot gärna att motorn får jobba som den ska och att jag inte behöver ligga på fullgas och ha en motor som inte orkar varva ut och får jobba onödigt hårt. 

 

 

Kan tillägga att båten planar ut fint och allt i övrigt känns ok. 

Jag gissar att lösningen på mitt problem är en annan propeller men ville höra mer er som kan innan jag chansar med att köpa det. Det kanske är detta jag får förvänta mig av kombinationen av detta motorpaket och en tung båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det rätt utväxling på drevet? är det fel spelar det ingen roll vilken propp du har.

Jag själv hade fel utväxling och och rätt propp och fick för högt varv och för lite fart.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår ifrån att det är rätt utväxling. Mig veterligen såldes den med denna motor/drev kombo. Sen kan det såklart ha ändrats utväxling nån gång i samband med renovering eller liknande. 

 

Jag har i min mening för lite varv och för lite fart i min. Dvs jag skulle kunna få upp varvet med en mer lättdriven propeller? Men det är ju rena amatörgissningar från min sida. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lika bra att lägga upp någon bild med så man ser vad man pratar om,  lite trevligare så i min mening👍 

4C100C8ECF7F471FAF9F02ACCA2100AF.jpg

133E839AF53E4EF883F52B0C99D8207E.jpg

Redigerad av Herrlilltroll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...