Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jamaha

Ankarspel Frågor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan!

 

Jag tänkte montera ett Lewmar 900 i ankarboxen på en Flipper 700. Frågan är  om blyad 12 mm lina 50 meter funkar med en fallhöjd på 30 - 35 cm samt om ytan som linan faller ned mot endast är 22 x 40 cm längst ned i botten av boxen för att sedan öka högre upp (konisk)?

 

Tackar på förhand!

7D65F7E4-F92B-45B5-AF1C-BA9DF50291A5.jpeg

Redigerad av Jamaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hinken som min 50 meters 12 mm blyad lina kom i är 30 cm i diameter och höjd. Och där låg linan tätare packad än vad den gör vid ett frifall.

Behöver du verkligen 50 meter?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fallhöjden verkar vara i minsta laget.

Om det inte funkar, då finns det spel som monteras på badbryggans ena sida med en liten låda för linan och med spelet uppepå. Lite klumpigt men fördelarna med ett ankarspel tror jag överväger nackdelarna. 

Redigerad av vega1959
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båda för svar👍

Ja, det kanske är säkrast att köra med en låda på badbryggan för att minimera risken för haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Kanes frågeställning. En Flipper 700, varför vill du ha så lång lina? 35 meter räcker gott. Du kommer in i grunda vikar, båten är inte speciellt tung, den blyade linan tynger ner ankaret väldigt väl = mindre behov av lång ankring jmf med ankarolina.


Ett alternativ kan ju vara bandankarspel - det tar betydligt mindre plats, det har vi på vår 10 tons båt, fungerar hur bra som helst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du redan köpt ankarspelet?

Jag har haft 1000w varianten ProFish, men för helt utombords montage. Dom (två olika) var jag inte nöjd med.

Bytte till Lewmars HX som är bättre, men det bandankarspel, Ancharomatic, jag hade i förra båten var mycket, mycket bättre, så kolla om du får plats med ett sådant istället!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Har nu kollat och ser att jag inte får plats med spel på insidan utsn jag får köra med montage på badbryggan. Köpte Lewmars box idag och den rymmer nog inte 50 m blyad 14 mm. Inser att det är för långt för en sån här liten båt. Var på väg att köpa ett Profish 1000 men nu blir jag tveksam, verkar vara många som har problem med dessa. Något tips på bra spel för toppmontage på en box? En annan grej, vilken ankarrulle ska man ha? boxen är 45 cm djup och badbryggan är drygt 50 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
58 minuter sedan skrev Jamaha:

Tack för svar! Har nu kollat och ser att jag inte får plats med spel på insidan utsn jag får köra med montage på badbryggan. Köpte Lewmars box idag och den rymmer nog inte 50 m blyad 14 mm. Inser att det är för långt för en sån här liten båt. Var på väg att köpa ett Profish 1000 men nu blir jag tveksam, verkar vara många som har problem med dessa. Något tips på bra spel för toppmontage på en box? En annan grej, vilken ankarrulle ska man ha? boxen är 45 cm djup och badbryggan är drygt 50 cm.

Om du menar ”stävbeslag” när du skriver ”ankarrulle” får du nog mäta och prova dig fram. Jag gillar den typen som har en ”vagga” med två nylonhjul som ankaret ligger i. Jag har samma typ av platsbrist.

 

Nya HX1 kostar lika mycket som ProFish, och har en annan konstruktion. Jag gjorde slut på två ProFish, det var linhjulet, kabularen, kablaren? Vad det nu heter, av brons som satt på en sorts splines på en rostfri axel, gissa hur det blev när det började att slira?

HX1 har en bättre konstruktion, där det är en slirkoppling med en kona av brons mot ett nav av stål och en kab... äh linhjul av kompositmaterial. Fungerar väldigt mycket bättre. Dock har det mer att önska. Men vad jag förstår av diverse olika trådar här på forumet angående dessa grudtyper av ankarspel från olika tillverkare är det inget unikt.D5F59F55-DC1C-41D8-978F-5F9D110FFA74.jpeg.f7f7fa490dffcdf348492b93936aba4b.jpeg

Så här blev det.

Jag har litet för mycket kätting för just den behållaren, man får sprida ut kättingen med handen under upptag för att det inte skall bli en hög stack i mitten som hindrar ankarspelet att fylla på med mer kätting. Treslagen lina funkade inte alls bra, jo när den var torr, men när den var våt trasslade det till sig ordentligt, därför kätting.
Här kan du se mitt stävbeslag också.

 

Nu fällde jag ankaret problemfritt i går, och lättade ankare problemfritt i dag.
Nu har jag lärt mig, och jag tror det var första gången det gick så himla bra.
 

Jag har dock modifierat mitt spel med en M4 skruv som hindrar en ”grej” att bege sig för långt ut åt höger, en slags medbringare, svårt att förklara, har nog en bild någonstans...

 

Mer om detta och litet annat i denna tråden!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det verkar bli knepigt detta. Gjorde en tankevurpa vad gäller ankarboxen då den är nästan lika djup som badbryggan. Vinkeln på linan blir för brant. Hur fasen löser jag detta? Grejen är det att jag fått navelbråck och därmed inte kan lyfta. Skulle det funka med bandankarspel monterat på badbryggan måntro?

69139A7F-D232-4B4E-9D74-9465F0DE1E11.jpeg

Redigerad av Jamaha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Jamaha:

Det verkar bli knepigt detta. Gjorde en tankevurpa vad gäller ankarboxen då den är nästan lika djup som badbryggan. Vinkeln på linan blir för brant. Hur fasen löser jag detta? Grejen är det att jag fått navelbråck och därmed inte kan lyfta. Skulle det funka med bandankarspel monterat på badbryggan måntro?

 

Kolla kättingens vinkel på min bild ovan, får du en annan vinkel?

Det finns ju längre stävbeslag/ankarbeslag men då får du ett större överhäng och svepvinkel akter ut, något jag råkat ut för i tråna hamnar när man skall svänga runt på liten yta.
 

Vad jag vet är bandankarspel avsdda för inombords montage, men det kanske nu finns andra typer? Eller passande inbyggnadslådor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med bandankarspel typ Anchormatic skulle väl vara priset, funktionen är helt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev vega1959:

Nackdelen med bandankarspel typ Anchormatic skulle väl vara priset, funktionen är helt OK.

Ja samt beroende på hur man installerar det, inte kan ha kätting närmast ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad jag vet är bandankarspel avsdda för inombords montage, men det kanske nu finns andra typer? Eller passande inbyggnadslådor?

Detta borde väl funka utmärkt. Monteras utombords, Lewmar

 

66910441.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Detta borde väl funka utmärkt. Monteras utombords, Lewmar

 

66910441.jpg

Jag kollade på detta men tycker det ser smäckigt ut dock. Frågan är om det inte är mer tänkt för mindre båtar, någon som har erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jo det står i beskrivningen att det är avsett för mindre båtar.

Upp till 7.5 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är bara hur det spelet funkar i praktiken till 1600 kg båt. Säljtexter kan ju många gånger vara en skrivbordsprodukt tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarar ju upp till 16 kg ankare. Säljs i kit med 6 resp. 10 kg ankare. Du klarar dig väl bra med 6 kg?

Ring/maila Comstedt, de är normalt snabba med svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Kane:

Klarar ju upp till 16 kg ankare. Säljs i kit med 6 resp. 10 kg ankare. Du klarar dig väl bra med 6 kg?

Ring/maila Comstedt, de är normalt snabba med svar.

Comstedt är väldigt bra, ger fantastisk support, och i mitt fall har man skickat reservdelar poste restante  till Ica-butiken i Korpilombilo i Långtbortistan, ja iallafall till Syd-Koster.

Välj den större 10kg varianten, alltid bra att ha överkapacitet, den dagen ankaren fastnar litet extra bra.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering. Jag ringde till Comstedt och frågade om 400-spelet. Fantastiskt bra kundservice. Frågade om 400-spelet kommer funka i praktiken till min båt och dom rekommenderade inte det spelet då det är lite för klent helt enkelt. Jag frågade om profish-spelen och de problem som vissa har haft med dessa och dom stack inte under stolen med att några haft en del problem men i relation till den totala volymen sålda spel är det en väldigt låg andel. Jag fick förtroende av de jag pratade med på Comstedt och gick helt sonika och köpte ett profish 1000. Får väl lämna tillbaka det om det strular. Har en ide om hur jag löser montaget med ankarboxen. Postar bilder och förhoppningsvis testresultat senare i veckan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle valt HX1 istället vilket jag senare också gjorde.

 

Men ta loss linhjulen och fetta in axeln innan du sätter tillbaka hjulen, så att det yttre han röra sig i sidled på axeln. 
Vad har du för ankarlina? Och kätting? Kolla så att dessa matchar linhjulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite uppdatering. Jag har nu monterat ett Profish 1000 ovanpå akterdäck. Monterade även fjärrstyrning när jag ändå höll på. Satte ett rör genom förvaringsutrymmet under däcket så att inte vatten kommer in där. Har bara testar i hamnen ännu och där funkar det fint, även frifallet. Någon som har tips på någon form av begränsning vid hemtagningen så man inte får med sig badbryggan upp?

 

 

E5AD946F-6AFB-4095-8AC0-F37DFAF6A9D8.jpeg

C55CA8FC-A1E5-4FC9-AD04-B1BA719E4615.jpeg

Redigerad av Jamaha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...