Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

Hej, som ny här så hoppas jag på hjälp. Har en plast roddbåt på ca 350cm. Behöver slipa ner botten till glasfibern i botten. Har lagt i nytt glasfiberspackel där det behövdes. Nu undrar jag i vilken ordning färg ska på. Gelcoat,sealer,bottenfärg. Ovan vatten så är det väll bara att matta den gamla ytan? Sealer där också eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer några ordningsmän att svara dig här med välkommen, och ge dig förhållningsregler om hur du skall agera och vad du borde gjort innan du skrev din fråga.

Här är en del rätt lättstötta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ushiamäj... Sickna typer😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sealer vet jag inte vad det är men om det är typ epoxybehandling så kan det vara bra om båten ligger i sjön året runt. Bottenfärg är bra på västkusten om man inte tar upp båten, den kan bli lite tungrodd på hösten annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rokegubben:

Hej, som ny här så hoppas jag på hjälp. Har en plast roddbåt på ca 350cm. Behöver slipa ner botten till glasfibern i botten. Har lagt i nytt glasfiberspackel där det behövdes. Nu undrar jag i vilken ordning färg ska på. Gelcoat,sealer,bottenfärg. Ovan vatten så är det väll bara att matta den gamla ytan? Sealer där också eller?

Ja, välkommen till MG!

Vet inte riktigt vad du menar med ”sealer” men om det är epoxi så är arbetsgången följande:

1. Slipa - som du redan gjort - till en matt yta. 

2. Tvätta med aceton så inget fett eller smuts finns kvar på ytan. Görs gärna ett par gånger då det lätt blir kvar sånt som gör att nästa lager släpper  
3. Gelcoat i några laget vått i vått så att underlaget byggs upp. 
4. Topcoat (vilket är gelcoat med lite iblandad vaxlösning) på sista lagret. 
Här borde du vara klar men om du ska gå vidare så...

5. Epoxi i flera lager. Hur många beror på produkten. 
6. Bottenfärg i några lager. Beror på produkt och vilket vatten du ligger i.

 

5 och 6 borde du inte behöva för en roddbåt brukar vara lätt att ta upp och vända för avspolning & skrubbning, beroende på vilket vatten du ligger i. Har för mig att det finns en undre gräns för när man får bottenmåla en båt men är osäker där. 
 

36 minuter sedan skrev Jorgen01:

Här är en del rätt lättstötta.

Inte så värst för de allra flesta. Och fel gör vi alla, även jag (påstår frugan!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...