Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ockelbob15

Dödmansgrepp

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga och kloka personer. Var ute igår och åkte. Upptäckte att "dödmansgreppet" inte funka. Motorn gick utmärkt fast inte "gaffeln" satt i. Har en en Yamaha 9,9 2takt från mitten av -90. Tror ni jag måste byta den, eller går den att på något sätt få den att funka igen. Någon med erfarenhet?

Gick utmärkt att stänga av motorn genom att tycka in den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den får du nog byta.
Möjligen kanske du kan motionera den genom att trycka på den många gånger, och spruta in elektronikspray i den om det låter sig göras. Men efter ett tag kan problemet återkomma, det är nog bäst att köpa en ny med en gång.


Det finns två eller tre typer av sådana brytare som elektriskt fungerar olika.

  • Det finns dom som bryter strömmen när gaffeln dras ur.
  • Det finns en modell som sluter strömmen när, gaffeln dras ur, troligtvis vanlig på tvåtaktsmotorer då den kopplas så att den kortsluter tändspolen.
  • Jula har en modell som man kan koppla antingen som brytande eller slutande.
Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den får du nog byta.
Möjligen kanske du kan motionera den genom att trycka på den många gånger, och spruta in elektronikspray i den om det låter sig göras. Men efter ett tag kan problemet återkomma, det är nog bäst att köpa en ny med en gång.


Det finns två eller tre typer av sådana brytare som elektriskt fungerar olika.

  • Det finns dom som bryter strömmen när gaffeln dras ur.
  • Det finns en modell som sluter strömmen när, gaffeln dras ur, troligtvis vanlig på tvåtaktsmotorer då den kopplas så att den kortsluter tändspolen.
  • Jula har en modell som man kan koppla antingen som brytande eller slutande.

Tusen tack för snabbt svar :)

Kollade på Julas hemsida. Den ser precis ut som den jag har idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Ockelbob15:

Tusen tack för snabbt svar :)

Kollade på Julas hemsida. Den ser precis ut som den jag har idag.

Den är väl inte av världens bästa kvalitet precis,  men den fick väldigt bra recensioner. den har fyra flatstiftsanslutningar, Två är för en brytande- och två är för en slutande funktion. Jag har en sådan i batteriladdning till min el-utombordare. Kan kolla om du vill hur du skall koppla, jag tror inte att det framgick av förpackningen den levererades i, kanske det finns en pdf på Julas hemsida? Passa på för det är tydligen en utgående artikel, nästan 50 kr.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den är väl inte av världens bästa kvalitet precis,  men den fick väldigt bra recensioner. den har fyra flatstiftsanslutningar, Två är för en brytande- och två är för en slutande funktion. Jag har en sådan i batteriladdning till min el-utombordare. Kan kolla om du vill hur du skall koppla, jag tror inte att det framgick av förpackningen den levererades i, kanske det finns en pdf på Julas hemsida? Passa på för det är tydligen en utgående artikel, nästan 50 kr.

Du får gärna kolla. Har inte plockat bort min för att se hur det sitter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslår att du först kollar om det som sitter där verkligen är trasigt eller om det är något annat som spökar 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M och M slutande kontakt.

C och C brytande kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev guestsson:

Förslår att du först kollar om det som sitter där verkligen är trasigt eller om det är något annat som spökar 🙂

Det funkar bra att döda motorn genom att trycka in den. Vad kan det annars vara som är fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Ockelbob15:

Det funkar bra att döda motorn genom att trycka in den. Vad kan det annars vara som är fel? 

Mekanisk fel i brytaren eftersom den inte reagerar på att man drar ut snöret med gaffeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...