Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lenjoh1021

ctek m300 laddare tjuter när man aktiverar invertern

Rekommendera Poster

Hej,

 

nybliven båtägare som inte har hållit på med det här tidigare, så ursäkta om frågorna och påståenden är korkade, men jag saknar kunskap.

Båten har en Cetek M300 laddare och en HQP Power PSI 1000 inverter

När jag laddat ner manualen på invertern så har den stickpropps uttag men jag skulle vilja säga att våran är en fast installation.

För att aktivera invertern så har jag förstått från förra ägaren att man skall slå om switchen märk converter på apparatpanelen i båten.

När man gör det så börjar laddaren tjuta och slutar inte förrns man slår av convertern/inverten.

Enligt tidigare ägaren så har den bara pipit till när han slagit på den men sedan varit tyst.

Jag antar att det kan vara något fel på laddaren men vet inte vad, är det någon som har råkat ut får något liknande tidigare?

Om jag begriper saker rätt så borde laddaren ha inkommande ström från landström och vara kopplad till batterierna.

Invertern har 12V från batteriet som den omvandlar till 220V ut till uttag för kyl osv. Jag kan som inte fatta varför laddaren skall börja tjuta när man aktiverar invertern.

 

/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt. Vad är det för effekt på invertern?

Vad händer om du startar invertern utan att ha laddaren inkopplad? Går den igång och ger ström i uttagen då?
Vad har du för spänning över batterierna innan du slår på invertern. Efter, dvs när invertern tjuter?

Det jag kan tänka mig är att batterierna inte är helt OK och att laddaren protesterar när så stora strömstyrkor tas från nästan tomma batterier. 
Jag har själv en M300 och den har aldrig tjutit. Visste inte att den kunde det. 
Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du verkligen säker på att det är din M300 som låter? Har liksom ChristerN aldrig upplevt detta. I manualen står heller inget om att den kan låta, bara att fel visas med "lampa 0".

 

Däremot kan invertern säkert skrika om du överlastar den. Har du något anslutet när du slår på den?

Den kan också protestera om batterispänningen blir för låg. Har du mätt spänningen när det tjuter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, driver du en laddare med en inverter?

 

Nåväl, är det en så kallad ”aukustisk signalgivare” som tjuter eller är det en vibration, ett högfrekvent nätbrum? Om det är det senare så prova att vända på stickproppen i eluttaget.

Vissa apparater, nätaggregat till datorer etc kan börja vibrera och låta lite konstigt om man matar dem med modifierad sinusvåg, då kan det bli bättre om man skiftar fas och nolla, alltså vänder kontakten i uttaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog inte ha laddaren inkopplad på Invertern. Den ska bara var kopplad till landström. Har du den kopplad till invertern, tar du ström från batterierna gör om den till 230 Volt växelspänning i invertern. Laddaren tar 230 Volt växelström från invertern och laddar batterierna. Det funkar inte. Om det gjorde det skulle det vara en Perpetuum mobile.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju TS inte svarat på några frågor sedan denne skapade inlägget så jag antar att personen har hittat felet men inte vill berätta för oss vad det var 🤨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svaren, jag har haft fullt upp med att hålla på det och lite andra saker kring båten så ledsen för långsamt svar.

Det är som ni säger invertern som tjuter, jag hittade inte den först.

Effekten på invertern är 1000W för övrigt.

laddaren är inte kopplad till invertern utan till landström.

Jag har mätt på batterierna och får det till ca 14.3-4 på varje batteri (3 st)

Skall testa att koppa ut allt för att se om det hjälper

 

/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev lenjoh1021:

Jag har mätt på batterierna och får det till ca 14.3-4 på varje batteri (3 st)

 

54 minuter sedan skrev lenjoh1021:

Det är som ni säger invertern som tjuter, jag hittade inte den först.


Vad får du om du mäter på batterierna utan laddare (landström) inkopplad och utan att invertern är startad? Och vad får du när du startar invertern?

 

Bra att veta att det är invertern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inverterar med lågt spänningslarm, alltså det tutar om inspänningen sjunker under en viss nivå, detta för att skydda batterierna från urladdning. 

Jag har en kompis som en gång hade en båt med fler finesser och elektronik äv vad han klarade av.

Han hade en kaffemaskin kopplad till invertern, vargång invertern tutade visste jag att det bjöds på kaffe!

 

Min inverter har inga larm. Jag har heller ingen kaffemaskin ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns inverterar med lågt spänningslarm, alltså det tutar om inspänningen sjunker under en viss nivå, detta för att skydda batterierna från urladdning. 

Japp, därav min fråga till TS om spänningen på batterierna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

nu har jag lyckats få tid att fara ner till båten igen, utan landström så har jag ca 12.3V på batterierna, det gör ingen skillnad om jag slår på invertern, samma spänning. Invertern piper/tjuter så fort jag slår på knappen converterknappen i båten. Det spelar ingen roll om jag drar ut stickproppen, inte heller gör det någon skillnad om jag vänder stickproppen.  Power och protectlampan lyser, se bild

inverter.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag hittade manualen till din inwerter dock lite nyare. Vad jag kan se så verkar det vara något fel som inte är vanligt. Nu är ju 12,3 ganska lågt men inget som ska påverka inwerten då d larmet är på en tokslut spänning (10,5). 
 

Kanske någon med bättre koll än mig kan hjälpa dig via denna bild


 

 

303EA9F0-A6F7-453B-BDF9-7E7A2DB493CC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båda avklippta kablarna som kommer ut ur lådan, har dom varit till en extern on/off-strömbrytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte säga säkert men jag skulle gissa att det är en 3-ledarkabel men jorden avklippt. Det är väl inte helt otroligt att dom går till brytaren på panelen som gör att den börjar tjuta när man slår på den.

Invertern fortsätter att tjuta även om man slår av on/off knappen på själva inverten

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev lenjoh1021:

Invertern fortsätter att tjuta även om man slår av on/off knappen på själva inverten

Kan ju hända att man parallellkopplat brytarna så att det räcker att en är tillslagen för att den ska slås på.

Jag hade kollat anslutningarna för spänningsmatningen en gång till. Sedan #6 i listan ovan från SkeppOhoy, alltså öppnat invertern och kollat säkringarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...