Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JohanFalk1

Blir dyrt detta

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Var ute i skärgården och åkte en sväng men sen när jag skulle taxa hemåt så började motorn helt plötsligt låta metalliskt och jag är helt okunnig om båtmotorer förutom det helt basiska. 

 

Vad är det som har hänt? Toppen? Panik!! 

IMG_20200623_193101.jpg

IMG_20200623_193057.jpg

Redigerad av JohanFalk1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant med det man tror sig se på bilderna så har tändplattan under svänghjulet tackat för kaffet, hur mycket som den tagit med sig i fallet är omöjligt att säga med hjälp av dessa 2 bilder.

 

Toppen sitter inte där. utan det är vevaxeln som ansluter mot svänghjulet. Kan ev vara övre gaveln med vevaxeltätning som havererat. Då kan det nog vara totalskrunk.

 

Vad är det för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Gelis:

Rent spontant med det man tror sig se på bilderna så har tändplattan under svänghjulet tackat för kaffet, hur mycket som den tagit med sig i fallet är omöjligt att säga med hjälp av dessa 2 bilder.

 

Toppen sitter inte där. utan det är vevaxeln som ansluter mot svänghjulet. Kan ev vara övre gaveln med vevaxeltätning som havererat. Då kan det nog vara totalskrunk.

 

Vad är det för motor?

 

IMG_20200623_193330.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att nämna är även att den star hur fint som helst och går både fram och bak. Låter dock metalliskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänghjulet måste monteras bort för att kunna se vad som hänt. Behövs en speciell avdragare för att få bort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Svänghjulet måste monteras bort för att kunna se vad som hänt. Behövs en speciell avdragare för att få bort det.

Vart inne hos mmg Marine, och dom hade aldrig sett detta innan. Antagligen skrot men han skulle kolla om det var värt och laga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev JohanFalk1:

Vart inne hos mmg Marine, och dom hade aldrig sett detta innan. Antagligen skrot men han skulle kolla om det var värt och laga. 

En firma i Farsta (Stockholm) har miljoner delar till din. Köpte en 50 Hk 2 takt av dom i våras, 24000 totalt nyrenoverad med 1 års garanti. 

Vad jag förstår så köper han massor med Yamaha och renoverar och bygger ihop, lackar allt osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev patrikflink:

En firma i Farsta (Stockholm) har miljoner delar till din. Köpte en 50 Hk 2 takt av dom i våras, 24000 totalt nyrenoverad med 1 års garanti. 

Vad jag förstår så köper han massor med Yamaha och renoverar och bygger ihop, lackar allt osv.

Och vad heter den firman? En firma i Stockholm säger inte mycket:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Och vad heter den firman? En firma i Stockholm säger inte mycket:D

Om intresse fanns/finns, kunde jag PM ett mobilt nr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev patrikflink:

Köper också "skrot" glömde jag skriva...

Just den biten kan dessvärre vara aktuellt 😂 men man är båt ägare, van det vill säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte för att jag kan säga utifrån dina bilder vad det kan vara. Utan du måste nog börja plocka ner den mer för att lokalisera ljudet. Fågan är hur låter det? Knackar, vibrerar, slår etc. Kan ju vara precis vad som helst typ ett lager osv.

 

Ett tips är ju att

Köpa en bättre begagnad på blocket och hänga på. Och så hade jag börjat felsköka genom att plocka ned den hemma i garaget på kvällar osv för att få iordning på den. Och sedan sälja den sen för att få igen utlägget för utbytes motorn.

 

Vet hur surt det är med motor haveri. Har själv råkat ut för 3 st nu under ca 25 år på sjön. Senast i fjol på en V8 5,0MPI vilket gick lös på ca 47 000kr :(

 

/M

Redigerad av Mr_m
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mr_m:

Inte för att jag kan säga utifrån dina bilder vad det kan vara. Utan du måste nog börja plocka ner den mer för att lokalisera ljudet. Fågan är hur låter det? Knackar, vibrerar, slår etc. Kan ju vara precis vad som helst typ ett lager osv.

 

Ett tips är ju att

Köpa en bättre begagnad på blocket och hänga på. Och så hade jag börjat felsköka genom att plocka ned den hemma i garaget på kvällar osv för att få iordning på den. Och sedan sälja den sen för att få igen utlägget för utbytes motorn.

 

Vet hur surt det är med motor haveri. Har själv råkat ut för 3 st nu under ca 25 år på sjön. Senast i fjol på en V8 5,0MPI vilket gick lös på ca 47 000kr :(

 

/M

Ja det är otroligt tråkigt, det kostar en del dom 10-20 dagarna man är ute.. 

 

Det är precis vad jag tänker göra nu, finns ju ingen som har tid att fixa motorer innan semestern nu heller. Alla nybåtsägare denna sommaren kommer bli en sommar att minnas 😂👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev patrikflink:

Om intresse fanns/finns, kunde jag PM ett mobilt nr.

Vad menar du? Kan du inte skriva numret här och tala om vad firman heter istället eller är han ljusskygg? Eller är det din egna firma?:rolleyes::lol::)

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Vad menar du? Kan du inte skriva numret här och tala om vad firman heter istället eller är han ljusskygg? Eller är det din egna firma?:rolleyes::lol::)

Om du läser högre upp så bifogade jag en länk...

 

Nä, inte min firma, känner inte dom, köpte bara en klockren motor av dom.

 

Det är mycket dumt att lägga ut nummer här. Google hittar det och sedan ringer ALLA försäljare med resultatet att när "vi" vill ha tag på honom så är det upptaget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev patrikflink:

Om du läser högre upp så bifogade jag en länk...

 

Nä, inte min firma, känner inte dom, köpte bara en klockren motor av dom.

 

Det är mycket dumt att lägga ut nummer här. Google hittar det och sedan ringer ALLA försäljare med resultatet att när "vi" vill ha tag på honom så är det upptaget...

Tack ja jag såg den och klickade på den med kan du tänka dig.:)

 

Aha det är därför han inte satte ut sitt nummer på Blocket bara mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...