Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nuvarande elkablar till solpaneler hängande på utsidan av pushpit skall bytas till längre.

Idag sitter det MC4 kontakter närmast solpanelerna skyddade under däck, de verkar vara skadade och sitter på BB sida eländigt till längst in i en stuv.

Har fått panik då jag fastnat med halva kroppen....

 

Tänkte först sockerbit för 6mm2 och vulktejp eftersom ihopkoppling av BB och SB sker i eldosa med sockerbitar, regulatorn har även den skruvanslutning.
 

Är skarvning med klämkoppling och sedan vulktejp utanpå lite bättre?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom enda sockerbitarna som är tillåtna ombord i min båt är dom man stoppar i kaffe eller i te.
 

Glöm skruvplintar modell ”sockerbit” ombord, möjligtvis kan man använda dem vid en tillfällig  nödreparation, eller om du vill ha framtida kontaktproblem ombord så använder du sådana.

 

Set bästa är nya MC4, men en ordentligt pressad kabelskarvhylsa med krympslang över är inte illa. Om du vill kunna koppla isär kan flatstiftshonor med dubbelpanera emellan funka. Men som sagts MC4 är bäst! Glöm ”sockerbitarna” dom samlar bara på sig oxid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Regulatorn har skruvkoppling.

IP67 kopplingsdosan har skruvkoppling (parallell kopplar SB och BB panelerna).

 

Varit inne i stuven igen, kan bara jobba med en hand där inne.

Ena kontakten verkar vara skadad (sitter inte ihop för jag ser den röda O ringen) och den andra får jag inte isär med en hand.

 

Googlade lite och upptäckte att det finns MC4 verktyg för att enklare få isär kontakterna. Får fundera hur verktygen kan underlätta isärkoppling av hane och hona.

 

Mitt stora problem är att jag inte kan jobba inne stuven.
 

Får fokusera på SB sidan för där kommer jag åt MC4 kopplingen inne i ett skåp.

Bröt sönder de klena plastdelarna till haklåset så jag får säkra genom att tejpa så hane och hona inte glider isär.

 

9631182A-33CE-405D-813A-3F1C20684F48.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett el-lände att koppla i trånga utrymmen, varför inte flytta ut regulatorn till en mer lättillgänglig plats?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Triggern till varför jag rör en "fungerande" solpanelinstallation är:

  • jag behöver vinkla sidohängda paneler på ett nytt sätt och kablarna var för korta
  • jag anser att panelerna skall vara parallellkopplade eftersom de oftast har olika mycket sol på sig

 

Styrbord och babord sidor, precis kloss an pushpitt har tidigare ägare monterat rostfria rör och använt NOA fästen för att kunna vinkla ut solpanelerna (100 w per sida) med panelens mittpunkt över sidorören.

 

Styrbord och babord solpaneler kopplades ihop i akterutrymmet (tidigare seriellt).

Sedan går det en kabel till elpanelen där en MPPT regulator sitter nära batteribanken (minimera spänningförluster mellan regulator och batterier låter klokt).

 

Tidigare vinklades de med mittpunkt över sidorören, nu med biministödrör som sitter på relingsisten kan jag bara vinkla solpanelerna med NOA fästet en sida så hela solpanelen sticker ut från båten.

Installationen var så tight att det saknades 2-3 dm med elkabel för att vinkla ut panelerna.

 

Babord sidan där sitter MC4 kopplingen så långt in i stuven så jag kan nå den enbart med en hand och utan MC4 verktyg kunde jag inte få isär kopplingen på plats.

 

Lösningen blev att skruva loss Scanstrut tätningen mellan stuv och utsidan av sittbrunnen mot solpanelen

image.png.cab79d059ae33e5e1904832727114b21.pngoch samtidigt skarva på ny kabel vid kopplingsboxen nära roderstocken.

Lyckades nu att dra igenom ny kabel och få fram MC4 kopplingen så att jag kunde använda 2 händer.

Fått isär kopplingarna, försiktigt tagit isär MC4 kontakterna på den långa kabeln.

 

Min tolkning är att kontakteringen inte är utförd med MC4 verktyg utan snarare vanlig tång för de gamla kablarna har lossat/glidit ur kontakterna med liten kraft.

 

Nu när jag gör om det hela pressade jag och LÖDDE för här skall det inte lossa eller blir glapp (=> överhettning) .

Fler än jag som löder MC4 kontakter 

 

Jag är lättledd att fortsätta med MC4 kontakter även om skarven inne i ett skåp eller i en stuv är relativ problemfri miljö. Troligen overkill men nu är det nästan klart

 

 

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...