Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Godkända och störningsfria LED-lanternor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev raol:

Några hundralappar? De verkar ju kosta närmare 4000 kr styck!!! Nästan tio gånger priset för motsvarande modell hos Biltema.

Skulle väl nästan vara billigare att betala eventuella böter hos nån övernitisk finsk kustbevakare...

Priset är 1250:- och prutat och klart blir det 1000:- kronor itället för 425:- kronor.

 

Håller med om att det är mera än några hundralappar, men räcker inte till böter.

 

Dessutom är det trist att fastna i något land runt Östersjön med fel utrustning och just då är nog lanternorna dyrare. 😀

 

Tillägg: Håller den i 40 år eller så är det värt prisskillnaden tycker jag.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Priset är 1250:- och prutat och klart blir det 1000:- kronor itället för 425:- kronor.

 

Håller med om att det är mera än några hundralappar, men räcker inte till böter.

 

Dessutom är det trist att fastna i något land runt Östersjön med fel utrustning och just då är nog lanternorna dyrare. 😀

 


Ok, jag hittade bara ett pris på 3800 kr/st för dem.

Ja, ska man segla till länder som tar sig själva på lite för stort allvar är det bra att ha alla stämplar, diplom och simborgarmärken i ordning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev RikardE:

Det värsta jag vet är när saker går sönder för snabbt. 

Det här håller jag med om helt och hållet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Har du något fabrikat eller  någon modell som du refererar till?

Nej, jag har inte något framför mig, men eftersom jag måste byta mina lanternor (eller dra ny el) vet inte riktigt än. Skall undersöka saken.

Jag har idan mindre modell av lanternor som lyser super bra, har tänkt ersätta dom med något i liknande storlek. Hann inte komma dit idag, meckade med min furlex & lite annat. 

 

Eftersom vi ofta är ute även i mörker och dimma eller vad det nu är för väder känns det viktigt ur säkerhetssynpunkt snarare än ett bötesföreläggande..

Blir vi påkörda blir det i värsta fall vila 2 meter under jorden. En böteslapp betalar man och glömmer - mitt och familjens liv känns viktigare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se om de nya Hella-lanternorna håller i 40 år till.

Hur som helst känns de gedigna och eftersom de är helkapslade IP67 så är det väl plasten som kan ge upp eller så har man kört 20 000 timmar i mörker eller dålig sikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en lätt kontakt med en brygga gick vår Hella styrbordslanterna sönder som sitter i pulpiten. Bytte mot en begagnad samt monterade även en Hella NaviLED TRIO i masttoppen vilken blivit huvudalternativet. Svårt att köra in i något med masttoppen om man inte misstar sig på någon segelfri höjd på någon bro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev per_62:

Efter en lätt kontakt med en brygga gick vår Hella styrbordslanterna sönder som sitter i pulpiten. Bytte mot en begagnad samt monterade även en Hella NaviLED TRIO i masttoppen vilken blivit huvudalternativet. Svårt att köra in i något med masttoppen om man inte misstar sig på någon segelfri höjd på någon bro.

Det största problemet blir ju att montera topplanternan en meter över de sammansatta lanternorna i masttoppen. 🙂 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar oftast så att ha LED-lanternorna i masttoppen fungerar fint. Ska det köras motor nattetid så får de ursprungliga lanternorna tändas. Alternativet är som sagt att även montera ett spröt på 1m i masttoppen för en topplanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...