Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mackey

Godkända och störningsfria LED-lanternor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi badade sönder vår akterlanterna under den underbart varma och sköna midsommarhelgen, så...

...vi har tänkt ersätta akterlanternan med en LED-akterlanterna (som inte stör radio mm).

 

Först tänkte vi "Hella funkar säkert", men sedan såg vi priset och började rota lite mera i detta.

 

I tråden Regler för lanternor hittade jag en del info, men fortfarande är det svårt att lista ut vilka LED-lanternor som

  1. Uppfyller kraven för internationellt farvatten (egentligen hela Östersjön) och
  2. Inte stör annan elektronik

Vad jag förstår kan den ena punkten vara godkänd (i alla fall i princip) utan att den andra är det.

 

Det finns massor med regler och godkännanden

Spoiler

 

För pkt 1 hittar jag följande input på olika regler och godkännanden

  • BSH
  • COL REG (samma som IMO Colreg 72?)
  • USCG
  •  ABYC A-16
  • RINA
  • NMSC
  • Maritime NZ

 

För pkt 2 hittar följande input

  • Belysningsmateriel och liknande utrustning - Radiostörningar - Gränsvärden och mätmetoder ( SS-EN 55015) med tillägg SS-EN 55015 A 1
  •  Maritime navigation and radiocommunication equipment and systems - General requirements - Methods of testing and required test results (IEC 60945).
  • CE-godkänd, bla. enl. EMC-direktivet (2014/30/EU) 

 

men för enkelhets skull...

 

Vilka lanternor uppfyller kraven för synlighet och störningsfrihet?

Helst svart på vitt, (dvs. vilka klarar lämpliga krav och har papper på detta) men även egna erfarenheter uppskattas.

 

Biltemas lanternor har fått bra omdömen i flera trådar, både vad gäller pris och störningsfrihet.

Stämmer detta fortfarande och är de godkända vid en kontroll.

 

Vår båt är 9,5 meter lång, men ta gärna med även lanternor för andra båtstorlekar så blir tråden mera heltäckande

 

Tack på förhand!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 🤔

 

Ingen som har LED-lanternor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mackey:

 🤔

 

Ingen som har LED-lanternor?


Vi har, men Biltemas, vars godkännandestatus det finns delade meningar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

 🤔

 

Ingen som har LED-lanternor?

Satte på ett par Hella när jag flyttade upp sidolanternerna från ”sparkvänlig” position strax ovanför skarndäck till sidorna på överbyggnaden. (De gamla var söndersparkade.) Har ingen aning om de är godkända eller ej men de var CE-märkta och kostade en halv förmögenhet. Detta var, om jag kommer ihåg rätt, 2013 och jag hade då inte funderat så mycket på om de var godkända eller inte. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

 🤔

 

Ingen som har LED-lanternor?

Jag satte in LED-lampor i mina Aquasignal. Sb-lanternan fick en väldigt lustig blåaktig färg. Så de gamla glödlamporna satte ställbaks, utom i topp och akterlanternorna. Men dom byts not tillbaka till glödlampor där också, när andan faller på.

Jag tänker egentligen som så, att vad spelar det för roll om lanternorna drar en massa ström? Man har ju ändå motorn igång när man seglar i dålig sikt eller i mörker.... eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Satte på ett par Hella när jag flyttade upp sidolanternerna från ”sparkvänlig” position strax ovanför skarndäck till sidorna på överbyggnaden. (De gamla var söndersparkade.) Har ingen aning om de är godkända eller ej men de var CE-märkta och kostade en halv förmögenhet. Detta var, om jag kommer ihåg rätt, 2013 och jag hade då inte funderat så mycket på om de var godkända eller inte. 

Jag gjorde likadant på min Nimbus 2700. Sb och b-lanternorna satt väldigt dumt till och man slog anklarna i dem. Ersatte dessa med en kombinerad sb/bb lanterna som monterades där topplanternan tidigare satt, och så en rundlysande högst upp i signalmasten. Fyra lanternor hade blivit till två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänker egentligen som så, att vad spelar det för roll om lanternorna drar en massa ström? Man har ju ändå motorn igång när man seglar i dålig sikt eller i mörker.... eller?

Varför skulle man segla med motor igång när det är mörkt eller dålig sikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Varför skulle man segla med motor igång när det är mörkt eller dålig sikt?

Varför inte?

Bättre manöverdörmåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag satte in LED-lampor i mina Aquasignal. Sb-lanternan fick en väldigt lustig blåaktig färg. Så de gamla glödlamporna satte ställbaks, utom i topp och akterlanternorna. Men dom byts not tillbaka till glödlampor där också, när andan faller på.

Jag tänker egentligen som så, att vad spelar det för roll om lanternorna drar en massa ström? Man har ju ändå motorn igång när man seglar i dålig sikt eller i mörker.... eller?

Jag antar att du har ersatt glödlampan med en vit LED. Spektrat i en vit LED innehåller inte alla färger som tex lanternans gröna spektra innehåller. Därför har godkända lanternor alltid en grön LED för styrbord osv. 

Just för Aquasignal finns det LED-lampor som är godkända av US-coustgard (har mycket högre krav än våra) men det ger naturligtvis ingen CE kvalifikation...

Sök på DrLed...

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Varför inte?

Bättre manöverdörmåga.

Antingen är det så dålig sikt att man inte seglar, eller så seglar man, anser jag.

Oavsett, i vårt fall är motorn en utombordare som inte alls laddar batteriet (solpanelsladdat enbart), så snåla diodlanternor är bra!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänker egentligen som så, att vad spelar det för roll om lanternorna drar en massa ström? Man har ju ändå motorn igång när man seglar i dålig sikt eller i mörker.... eller?

Hur tänker du nu?

Det finns väl ingen anledning att starta motorn för att det blir mörkt.

Stänger du av din motor när det blir ljust? 🤔

 

Något ligger det i det du skriver, för ofta blåser det mindre på natten eller i dimma, men absolut inte alltid.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke om du vill ha Led lanterna - om du byter ut hela lanternan så kan du få en mindre och smidigare Led lanterna mot om du byter ut själva lampan i befintligt hus. 

På vår nuvarande båt är det LED lanternor och dom nyare lamphusen är mycket mindre och smidigare än dom gamla "glödhusen". 

 

Jag bytte lampor till LED i förra båten. Jag har både köpt på Ebay och i lokala butiken - båda har fungerat bra. Jag har inte upplevt att skenet blivit blåaktigt - måste vara en enkel ledlampa. Jag har haft Vitt sken eller gulaktigt sken (som glödlampor). 

 

När möjighet finns - passa på att byta ankarlanternan till Led. 

 

På en segelbåt känns det viktigt med LED så dom kan vara på utan att man känner att det går åt onödig ström. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betänka att vissa inombordare (Yanmar) inte tål lutning med motorn igång då cylindern kommer som lägsta punkten på motorn med påföljden att olja rinner ner i cylindern vilket betyder att motorn rusar upp i varv då den bränner oljan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

En tanke om du vill ha Led lanterna - om du byter ut hela lanternan så kan du få en mindre och smidigare Led lanterna mot om du byter ut själva lampan i befintligt hus. 

På vår nuvarande båt är det LED lanternor och dom nyare lamphusen är mycket mindre och smidigare än dom gamla "glödhusen". 

 

Jag bytte lampor till LED i förra båten. Jag har både köpt på Ebay och i lokala butiken - båda har fungerat bra. Jag har inte upplevt att skenet blivit blåaktigt - måste vara en enkel ledlampa. Jag har haft Vitt sken eller gulaktigt sken (som glödlampor). 

 

När möjighet finns - passa på att byta ankarlanternan till Led. 

 

På en segelbåt känns det viktigt med LED så dom kan vara på utan att man känner att det går åt onödig ström. 

 

Mina sådana LED-lampor lyser med ett intensivt sken, väldigt vitt, men med dragning åt det blå, man märker det föst bakom solglasögon eller då i bakom den gröna linsen i sb-lanternan att ljuset inte är helt vitt. Ja det är väl något mystiskt spektrum, kanske är det någon ljus ögat inte uppfattar förrän det filtreras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag finns det ganska mycket olika ledlampor, billigaste = blåaktigt sken. Lite dyrare har ett varmare ljus som går lite åt det gula = mer rätt.

 

Min fabriksmonterade akterlanterna lyser kritvitt väldigt intensivt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Varför inte?

Bättre manöverdörmåga.

För att man vill ha en tyst båt så man lättare hör andra båtar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fortfarande väldigt få tips på störningsfria och godkända LED-lanternor. 😭

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danska Lopo Light är godkända och levereras med certifikat...

Men dom kostar... Googla...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev snoy:

Danska Lopo Light är godkända och levereras med certifikat...

Men dom kostar... Googla...

Ja billiga är dom inte! Ser ju ut att vara designade för att klara ett kärnvapenkrig, minst.

Men säkert jättebra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man kan testa detta själv. Koppla in en lanterna eller annan led-lampa eller ett sådant där omdiskuterat USB-uttag eller en USB-plugg, tag en transistorradio, ställ in den på AM på en frekvens utan sändning, bara brus. Rikta antennen mot lanternan eller vad det nu är du testar och lyssna om då hör något nytt oljud genom bruset.

Men det kanske var på detta forum som någon annan redan tipsade om denna metod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror man kan testa detta själv. Koppla in en lanterna eller annan led-lampa eller ett sådant där omdiskuterat USB-uttag eller en USB-plugg, tag en transistorradio, ställ in den på AM på en frekvens utan sändning, bara brus. Rikta antennen mot lanternan eller vad det nu är du testar och lyssna om då hör något nytt oljud genom bruset.

Men det kanske var på detta forum som någon annan redan tipsade om denna metod?

 

Varför i hela världen ska man koppla in en 12V-lanterna i ett 5V USB-uttag? Verkar dessutom komplicerat att hitta en lämplig kontakt till detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ABC:

 

Varför i hela världen ska man koppla in en 12V-lanterna i ett 5V USB-uttag? Verkar dessutom komplicerat att hitta en lämplig kontakt till detta.

Ja det är ju svårt men inte omöjligt.

Jag tänkte väl att man skall koppla såväl lanternor som annat till 12V på arbetsbänken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har av egen erfarenhet och andras erfarenhet (deras är saltvatten) Lanternorna har ganska begränsad livslängd med tanke på hur utsatt dom sitter. Jag har original LED lanternor, min SB lanterna har sagt upp bekantskapen med omvärlden, båten är tillverkad 2011, lev 2012 - kan tycka att det är lite kortlivat. 

Man bör nog fylla alla håligheter med epoxi eller sika så det blir helt tätt.. 

Vet inte om en billigare lanterna är sådär jätte bra sett ur livslängd. Visst man kanske kan byta oftare - men om jag inte vill byta och tycker att det är ett resursslöseri hur ska man då göra? 

 

Ser man till dom som är "hutlöst dyra" så kanske det är så att dom är hutlösat bra? Jag vet inte det är en frågeställning. 

 

Det värsta jag vet är när saker går sönder för snabbt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Ser man till dom som är "hutlöst dyra" så kanske det är så att dom är hutlösat bra? Jag vet inte det är en frågeställning. 

Våra Hella från 1980 är det inget som helst fel på, annat än att vi badade sönder den (glaset lossnade och gick inte att hitta).

40 år är ju rätt bra hållbarhet, så kanske blir det Hella igen även om de är dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Våra Hella från 1980 är det inget som helst fel på, annat än att vi badade sönder den (glaset lossnade och gick inte att hitta).

40 år är ju rätt bra hållbarhet, så kanske blir det Hella igen även om de är dyra.

 

Nu jämför du helt olika typer av lanternor. Absolut håller dom gamla stora Hella bra - kan lova att dom inte var gratis då. 
Dom lanterntorna som jag refererar till är moderna led lanternor som är en bråkdel av dom gamla hella burkarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev RikardE:

 

Nu jämför du helt olika typer av lanternor. Absolut håller dom gamla stora Hella bra - kan lova att dom inte var gratis då. 
Dom lanterntorna som jag refererar till är moderna led lanternor som är en bråkdel av dom gamla hella burkarna. 

Har du något fabrikat eller  någon modell som du refererar till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenting har framkomit som övertygar mig att spara några hundralappar,

så det får bli en Hella NaviLED PRO

image.png.ebf52b1324df9d010d83f3cd1d4a5f10.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Några hundralappar? De verkar ju kosta närmare 4000 kr styck!!! Nästan tio gånger priset för motsvarande modell hos Biltema.

Skulle väl nästan vara billigare att betala eventuella böter hos nån övernitisk finsk kustbevakare...

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...