Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lajnus

Brytare för magnetiseringsström

Rekommendera Poster

Her en liten eksnipa med en gammal Yanmar SB8. Tänkte bygga en ny elpanel både för motorn, lanternor m.m.
 

En tanke slog mig att varför inte sätta en omkopplare för magnetiseringsströmmen till generatorn också och på så vis kunna slå av/på laddningen. Skulle ex.vis. kunna underlätta vid start om batteriet är dåligt laddat eller om motorn av någon annan orsak är svårstartad. 
 

Har dock aldrig sett detta på annan båt. Finns det någon anledning att absolut inte göra så? (Förutom den uppenbara risken att man glömmer slå på laddningen och drar ur batteriet..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en anledning till att du aldrig sett en sådan lösning innan... 

I mitt tycke en typisk sådan där fantastisk teknisk lösning på ett problem som inte existerar. Låt Citroëns tekniker syssla med sådant, det är dom bra på.

 

Förmagnetiseringen drar väldigt litet ström, det är bara innan generatorn börjar snurra som den strömmen behövs, sedan genereras magetiseringsströmen internt i generatorn.

 

Om du startar motor med avstängning förmagnetisering kommer du inte att få någon laddning om du sedan slår på den strömmen under gång. Det är samma sak som om laddningslampan är trasig och du byter ut den under gång, laddningen startar inte spontant. Du måsta starta med förmagnetisering genom D+ och strömmen genom kontrollampans glödtråd, annars blir det ingen laddning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, tack för svar! Det var ungefär ett sånt svar jag hoppades på ;) 

 

Ok, skippar denna idén..

 

Men, förstår ärligt talat inte riktigt hur det funkar med att laddningen inte startar om man slår på strömmen efter start. Enligt mitt elschema är spänningen till magnetiseringsströmmen påkopplad via varningslampan så länge tändningen är på. Om då inte genratorn laddar så borde väl strömmen (när evt ny brytare slås på) magnetisera den och kicka igång laddningen? 

 

Tanken var inte att bespara den lilla ström som går åt för magnetiseringen utan att bespara motorn från att behöva ladda ett tungt batteri precis vid start, vid evt händelse av detta. Men men, egentligen ett ickeproblem så länge allt annat funkar som det ska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet förenklat till att böra med.

För att generera en spänning och senare en ström låter man en spole rotera inuti ett magnetfält.

 

Våra generatorer har inga permanentmagneter utan magnetspolar. 
Ja alltså om man leder en ström genom en spole får man ett magnetfält.

 

Om man roterar en växelströmsgenerator utan magnetfält så blir det ingenting annat än en rotation, därför tillsätts en liten ström som leds genom glödtråden i en kontrollampor till fältspolen i generatorn.
När sedan rotorn eller ankaret i generatorn börjar rotera bildas det en spänning som man kan ladda batteriet med, sedan försörjs även fältspolen med spänning och det går en ström genom den och generatorn genererar sitt eget magnetfält, det laddar. Laddningslampan får nu plusspänning från två håll och slocknar (innan jordades den genom fältspolen och lyste).

 

Det var den enkla förklaringen, nu blir det med komplicerat.

I en växelströmsgenerator är det fältspolen som roterar, och i dess periferi finns det tre spolar som är lindade i varandra, det bildas en trefas växelspänning. Växelspänning har vi hemma i vägguttaget och det vill vi inte ha ombord, därför likriktas denna med minst tre rätt så stora dioder. Vi får nu en trefas likspänning ut, modernare generatorer jämnar ut topparna så den uppfattas som ren likspänning, även batteriet jämnar ut detta.

 

Det finns även en laddningsregulator, numera inbyggd i generatorn, den känner av belastningen i båtens elsystem (nåja, mer eller mindre iallafall) och kan så styra generatorns laddningsförmåga genom att styra strömmen till fältspolen, som då ger mer eller mindre magnetfält, mer magnetfält ger bättre uteffekt och tvärtom.
 

Måhända finns det bättre pedagogiska förklaringar på nätet, och det finns generatorer som kan vara litet annorlunda, men detta är grundprincipen. Och om laddningslampan är trasig blir det ingen laddning utan att du märker det, om laddningslampan går sönder under gång fortsätter det att ladda. Men det blir ingen laddning nästa gång då du startar motorn, det blir det inte heller om du stänger av magnetiseringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen, bra förklarat. Dock är jag med på allt detta redan. Min fundering är varför den inte skulle börja ladda p.g.a. att magnetiseringsspänningen tillförs efter att generatorn börjat rotera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja ha... Då har jag gjort fel på nuvarande och tidigare båt. Rent utav sagt bedrövligt. 

 

 

 

- Men det funkar utmärkt att lägga in en brytare i serie med ledningen till laddampan. 

 

Detta trots vad som skrivs ovan. 

 

Första båten, en snipa med en Solo 2 hp tvåtaktare och vevstart. 

Redan på den tiden typ 40 år sedan, ville man ha med sig TV, kyl, stereo, lampor mm. 

 

Alltså ett 80 Ah batteri och en generator från en Amazon. 60 A, vill jag minnas, med separat mekaniskt laddningsrelä. Kilrepsdrift från eget på plats svarvat kilrepsspår i svänghjulet. 

 

Visst gick det att veva igång motorn, med handveven. 

Men det blev bara stånkande på tomgång, ty generatorn laddade för fullt. 

Gick aldrig att öka varvtalet. 

 

En brytare på ledningen till laddampan var lösningen. 

 

Motorn snapsades och vevade igång. Fick gå på tomgång väl en minut, då ökades varvtalet till nästan halvgas och brytaren slogs till. Bara små protester... 

Ladda hur fint som helst, dessutom kunde jag nu ändra motorns varvtal! 

 

- 27 år senare köptes en Albin Cumulus med en Yanmar YSM 12, utrustad original med en 30 A generator och enkel kilremsdrift. 

 

Generatorn dumpades strax till förmån för en Mitsubishi 70 A generator från en 626 Mazda. 

 

Tre 60 A Fritidsbatterier i parallell som skulle laddas. 

Nu därtill en hel del elektronik, värmare, plotter, TV mm som krävde sitt. 

 

Det gick först inget vidare, kilremmen slirade, blev varm och gnisslande, värre än en falskt stämd fiol. 

 

Ur Mazdan hämtades diverse multiribbskivor. 

Kilrem och motsvarande remskivor plockades ersattes. 

Stor remskiva på veven och liten på generator. 

 

Nu blev det drag i elsystemet. 

 

Men samma problem som med första båten. 

Visserligen med elstart, men stora problem att komma upp över tomgång. Generatorn kunde då ladda 50 A +, enligt NASA BM1. 

Inte bra ur flera synvinklar. 

- Dålig kylning av generator. 

- Ingen motorkraft i knepig situation. 

 

Allt löstes med just en brytare i serie med laddlampans ledning.

Då styr jag t ex om jag vill öka till halvvarv på motorn, innan jag startar laddningen. 

Behöver jag omedelbar motorassistan vid gång, så startar jag motorn utan laddning. 

Och laddning kan då starta med högre varvtal, för att få bra kylning. 

Gjorde en omkoppling så att larmet för utebliven laddning inte går, när jag bryter strömmen till laddampan. 

 

En sak är att om jag varvar, typ full gas, så startar laddningen ändå. Så därför gäller max halvgas i mitt fall. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att nån mer tänkt samma tanke. Jag har visserligen inte så törstiga elförbrukare i båten men tror generatorn är något överdimensionerad. Om motorn är tjurig (kallt väder eller om den stått stilla ett tag) eller om jag av någon anledning skulle behöva veva igång motorn så vore det smutt att kunna stänga av laddningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fortsättning, byte av generator mm. 

 

Då jag nu monterat tre 60 A AGM batterier i parallell (behöver inget separat startbatteri, då jag har vev att ta till) så kunde laddströmmen bli maximal 70 A, under ca 5 minuter! 

Och generatorn blev ohälsosamt varm. 

 

Löstes genom att plocka isär generatorn, svarva loss de interna fläkthjulen, som satt punktsvetsade i vardera ände på generatorns rotor och byta plats på fläkthjulen, TIG:a fast och balancera. 

 

Nu blev rotationen på fläkthjulen den rätta och generatorn blir bara jummen. Typ korsdrag genom generatorn. 

 

Sitter f ö samma generator original på YS8 och YS12. 

 

Så med lite Mickel går allt att lösa

:)

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd kanske men intressant ämne!

 

För min del är det intressant med frågan om brytare till magnetiseringsströmmen inte bara för att en klen motor skall gå lättare vid start utan framförallt också vid manövrering av båten. Vid vändning av båten i trånga hamnar vill man ha "varvillighet" och det skulle underlätta om man kunde ta bort generatorbelastningen vid behov.

 

Det verkar fungera för andra att man kan slå på generatorn med brytaren under gång men det kanske inte är möjligt att slå av under motorgång? En del generatorer är väl självmagnetiserande över ett visst varvtal (hur vet man det isåfall? Kan det funka att gå ner till tomgång för att självmagnetiseringen skall upphöra?) och då hjälper det väl inte att bryta magnetiseringskabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Tabarly:

Gammal tråd kanske men intressant ämne!

 

För min del är det intressant med frågan om brytare till magnetiseringsströmmen inte bara för att en klen motor skall gå lättare vid start utan framförallt också vid manövrering av båten. Vid vändning av båten i trånga hamnar vill man ha "varvillighet" och det skulle underlätta om man kunde ta bort generatorbelastningen vid behov.

 

Det verkar fungera för andra att man kan slå på generatorn med brytaren under gång men det kanske inte är möjligt att slå av under motorgång? En del generatorer är väl självmagnetiserande över ett visst varvtal (hur vet man det isåfall? Kan det funka att gå ner till tomgång för att självmagnetiseringen skall upphöra?) och då hjälper det väl inte att bryta magnetiseringskabeln?

Om batteriet/ batterierna är ordentligt laddade så bromsar generatorn nästan ingenting, vilket då borde vara fallet om man kört motorn en stund och kommer in i hamn.

Vanligtvis går generatorn rätt tungt under de första minutrarna efter kallstart, så den skall ersätta den energin startmotorn nyss förbrukade och putta in den i startbatteriet.

 

Alla moderna växelströmsgeneratorer genererar själva magnetiseringsströmmen när dom roterar över ett visst varvtal, och det varvtalet kan ju vara litet för olika generatorer. Vanligtvis är det när motorn går på litet förhöjd tomgång. Man brukar kunna se det på när kontrollampan slocknar.

 

Det går inte att stänga av laddningen genom att bryta strömmen från kontrollampan medan generatorn går, då får man stanna motorn, bryta strömmen från kontrollampan och sedan starta motorn igen.

 

Jag skulle vilja säga att om en generator bromsar motorn så pass mycket att det hindrar manövrering av båten, då har man ett allvarligt elektriskt eller ett mekaniskt problem. 

Jag kan dock tänka mig att det kan uppstå problem i motorsvaga segelbåtar som verkligen seglas och där man har en och annan förbrukare ombord som drar mycket ström, kylskåp exempelvis. Och att då förbrukningsbanken inte hinner bli uppladdad av generatorn under den korta stund man kör motorn när man lämnar respektive anlöper en hamn. Om så är fallet får man ju vidtaga åtgärder, ladda med landström i hamn, vindsnurra, solceller eller kanske rent utav se över sin generator. Laddar denna som den skall, har den tillräcklig kapacitet?

 

Likväl måste man ju se över sina batterier så att dom har rätt kapacitet och är i god kondition.

Och naturligtvis även se över sin förbrukning i övrigt. Man får helt enkelt rätta mun efter matsäck.

Man kan ju inte förbruka mer än vad som laddas in och vad som kan lagras i batterierna.

 

Om man vill att generatorn skall bromsa mindre kan man ju byta ut dess remskiva mot en större, då roterar ju generatorn långsammare, men å andra sidan laddar den ju sämre också.

 

Man kan ju även tänka sig att man har ett frihjul, en magnetkoppling på generatorns remskiva såsom vissa modeller av Citroën har, C3 med dieselmotor, men man kan ju undra varför, kanske som en smart lösning på ett tekniskt problem som inte existerar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det går inte att stänga av laddningen genom att bryta strömmen från kontrollampan medan generatorn går, då får man stanna motorn, bryta strömmen från kontrollampan och sedan starta motorn igen

Tack för snabbt svar.

 

Om tomgång tänder magetiseringslampan igen så borde det räcka att då bryta magnetiseringskabeln för att generatorn inte skall börja ladda igen när man drar på gas igen - eller ser du någon annan anledning till att det inte skulle gå?

 

(Att batterierna inte är fulladdade och att generatorn behöver ladda ordentligt behöver inte bero på undermåligt system etc som du antyder - om man ofta ligger i naturhamnar och har massor av förbrukare som tonåringars telefoner etc så är det ofta så att batterierna är långt ifrån fulladdade när man drar igång motorn på en segelbåt)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skulle vilja säga att om en generator bromsar motorn så pass mycket att det hindrar manövrering av båten, då har man ett allvarligt elektriskt eller ett mekaniskt problem. 

 

Inte, har bara insikt i hur min setup fungerar. 

 

Svag dieselmotor med dåligt vridmoment. YSM12. 

Originalgenerator 30 A bytt mot en bilgenerator 70 A med liten multiribbremskiva, likaså på vevaxeln, fast med stor diameter. 

Har skrivit om detta ovan. 

 

Har brytare på fältströmmen i serie med laddampan. Och en specialare för att inte larmet ska tjuta fastän jag inte startat laddningen. 

Om laddningen fallerar under gång, tjuter larmet. 

Hade jag haft ett 60 Ah vanligt blybatteri så hade det inte varit behov av annat än 30 A generator. 

Nu har jag 180 Ah AGM. 

 

När batterierna laddats ur under segling, och jag ska starta motorn,

t ex i en knivig situation eller då jag annars vill, så behöver jag de hästkrafter den kan ge, d v s på högre varv. 

Med se, är batterierna t ex halvurladdade, så orkar motorn inte varva över tomgång, inte ens utan växel i. 

Töff, töff, töff, töff.... 

 

Hur kul är det? 

 

 

Med brytare kan jag få högre varv på motorn och får direkt den manöverbarhet jag behöver för stunden. 

 

Så fort jag får högre varv än tomgång, så kan jag koppla in fältströmmen via lampan till D+. 

 

Och varvar jag högre än ca 75 % av maxvarv, så startar laddningen av sig själv. 

 

Har laddningen väl kommit igång, så går det heller inte att avbryta den. 

Men det har jag aldrig haft behov av. 

 

Min setup funkar utmärkt och fyller mina behov. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Tabarly:

Tack för snabbt svar.

 

Om tomgång tänder magetiseringslampan igen så borde det räcka att då bryta magnetiseringskabeln för att generatorn inte skall börja ladda igen när man drar på gas igen - eller ser du någon annan anledning till att det inte skulle gå?

 

(Att batterierna inte är fulladdade och att generatorn behöver ladda ordentligt behöver inte bero på undermåligt system etc som du antyder - om man ofta ligger i naturhamnar och har massor av förbrukare som tonåringars telefoner etc så är det ofta så att batterierna är långt ifrån fulladdade när man drar igång motorn på en segelbåt)

Jag funderar på om detta ändå inte måste vara ett icke-problem, och om det ändå är ett reellt problem att motorn bromsas av generatorn så lutar jag mer åt @Georg_Ohms funderingar på något annat elektriskt eller mekansikt problem.

 

Varför ?  Jo, om du har en liten motor har du oftaste måttlig generator. T ex 12V/35A. Dessa 35A är absolut max, och genereras först på höga varv. Om vi antar en verkningsgrad på 50% så "stjäl" en sådan generator maximalt 12x35x2 / 0,74 = 1,1 hk. I en liten segelbåt kanske sitter en Yanmar på 8-10hk, men generatorn kan alltså bara ta runt en tiondel av motorns effekt.

 

Sedan är visserligen inte generatorns och motorns uteffektkurvor lika, och visst börjar generatorn jobba mer tidigare (den är ju också utväxlad till högre varvtal, att tänka på när man läser kurvorna nedan):

image.png.7004bab8b4063c92fc85d8e69bc558a6.png

image.png.ed2a8f91762ced8857ce990405fc5a29.png

 

Men om man tittar t ex vid 1800 rpm på motorn ovan har man 3hk. Generatorn kanske där ligger på 75% av max med sitt uppväxlade varvtal. Då landar vi ändå på att generatorn i "worst case" bara kan lasta motorn med upp till 1/4 av all tillgänglig kraft.

Och nu talar vi verkligen "worst case". För det krävs (i synnerhet i proportion till den lilla segelbåten i exemplet) även en stor batteribank som är ganska urladdad för att vilja sluka uppåt 30A.

 

Om du sedan märker att laddlampan kan börja lysa/flämta på tomgång också som du nämner, tyder det på att din generator inte är speciellt effektiv på låga varv, och med största sannolikhet lastar ännu mindre där än den typiska kurvan jag klippt in.

 

Så om du verkligen upplever dålig varvvillighet just efter start efter att ha legat ute ett tag kanske det beror på något annat också än bara att generatorn bromsar motorn.

 

Edit: Har man gjort modifieringar (förbättringar) i "grundanläggningen" som @Hybro med t ex en mycket kraftigare/modernare generator och större batteribank (inte minst Li-batterier) så kan det givetvis bli en annorlunda situation. @Tabarly nämner dock inget om just sin motortyp, generator och batterier, eller ev. modifieringar.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-06-23 vid 14:12 skrev Georg_Ohm:

I mitt tycke en typisk sådan där fantastisk teknisk lösning på ett problem som inte existerar. Låt Citroëns tekniker syssla med sådant, det är dom bra på.

 

Jo, jo... För mig är det i realiteten en högst fantastisk lösning, som jag dessutom själv stod för...

😇

 

Mycket nöjd med min modifiering. Laddar 70 A redan på något förhöjd tomgång.

Enkel kilrem dög inte, kör med 5 spårs multiribbrem. 

 

(Givetvis skulle jag kunna, ställa in en till motor, bara för att driva t ex 2 st generatorer... Tror det kallas elverk. Men varför, nu när jag har en optimal lösning? )

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hängde en gång i tiden på en Boschgenerator från en Amazon på en endast vevstartad Solo 2hp motor i en snipa... 

Fick peta in en vässad tändsticka mellan kontakterna på den mekaniska laddningsreläet vid uppstart. 

Den svartvita TV:n och stereon med 8 högtalare tömde bilbatteriet. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför modifierade jag elsystemet i min Cumulus? 

 

Svaret är enkelt. Tekniskt intresserad och så behövde jag inte byta båt. 

Att byta motor ligger inte på attgöralistan. Funkar utmärkt, efter en helrenovering i början på 2000-talet.

 

Således ett tipps till alla, som har

YS-motorer och med mer än original navigationsljus på skutan. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan ju även tänka sig att man har ett frihjul, en magnetkoppling på generatorns remskiva såsom vissa modeller av Citroën har, C3 med dieselmotor, men man kan ju undra varför, kanske som en smart lösning på ett tekniskt problem som inte existerar.

Jo men detta måste vara en smart lösning på ett existerande problem....🙂

Fick nämligen byta frihjulskopplingen på min bils generator förra året och jag har minsann ingen Sittåträngs. Felet yttrade sig på så vis att när man höll på att smådutta vid låga varvtal vid parkering etc så gnisslade det till i aggregatremmen då generatorn gick så tungt att det liksom bromsade upp remmen så den slackade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En aspekt på generatorer och blybatteribankar som inte belysts klart i tråden är följande:

Exempel 1: Generator på max 50A och laddspänning 14,4 V. Batteribank på 200Ah. När motorn startas mot halvurladdad bank ger troligen generatorn 50A men vid laddspänning 13,8V (eller så), för laddregulatorn drar ned rotorströmmen så max laddström blir 50A. Detta pågår i typiskt max 10 minuter medan laddspänningen ökar tills den blir 14.4V.   Därefter fortsätter batteribankens mottagna ström vid 14.4V minska, och generatorn ger inte längre 50A, utan succesivt lägre ström. Det är batteribanken som bestämmer detta.

 

Exempel 2: Generator på max 100A och laddspänning 14,4 V. Batteribank på 200Ah. När motorn startas mot halvurladdad bank ger troligen generatorn 100A men vid laddspänning 14V (eller så), för laddregulatorn drar ned rotorströmmen så max laddström blir 100A. Detta pågår i typiskt max 15 minuter medan laddspänningen ökar tills den blir 14.4V.   Därefter fortsätter batteribankens mottagna ström vid 14.4V minska, och generatorn ger inte längre 100A, utan succesivt lägre ström, precis samma ström som i Exempel1. Det är batteribanken som bestämmer detta.

 

När alltså laddströmmen är mindre än generatorns max då laddspänningen är 14.4 volt så hjälper det inte hur stor ström generatorn SKULLE KUNNA ge, det är banken och laddspänningen som bestämmer.


Vill man ladda bättre än så och ha stor generator får man byta till en intelligent laddregulator som ger mer än 14.4V.

För generatorer som har en extern batterispänningsavkänning i form av en liten ledare (ofta gul) som ofta är ansluten till genertorplus, men som egentligen ska anslutas till battiets pluspol via en liten säkring, kan den som vet vad han gör lägga in en diod med en kortslutande brytare. Då kan man tillfälligt få generatorns laddspänning att öka med 0,6 volt, och man får en större laddström efter den inledande kvarten.

Men VARNING! Glömmer man kvar brytaren öppen för länge så överladdas batteribanken! Endast för batterifetischister som ständigt spanar på batteribankens spänning!

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En strömbrytare inkopplad med lite finess är lite mindre smutsigt än till att mecka fast en elektromagnetisk koppling till AC-kompressorer i snart sett varje bil. 

Ock troligvis mindre risk att strömbrytaren havererar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Seawolf. 

 

En diod, var väl väl så grovt, för de som vill optimera laddspänningen. 

 

Bättre med t ex 6 st shottkydioder och en strömbrytare med 6 lägen. 

 

Då kan man justera laddspänningen i steg om ca 0.1 Volt upp till plus 0.6 Volt. 

 

Och det är vanligtvis inte regulatorn som bestämmer max laddström. Det är resistans i generatorns lindningar, de magnetiska fälten inuti generatorn mm. 

 

 

Annars, vore det bara att knalla iväg till en generator- leverantör, med en generator vars max laddström t ex 70 A och köpa en regulator som ger 120 A, om behovet finns. 

 

Så tillkommer behov av ökad kylning. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Zwen:

Jo men detta måste vara en smart lösning på ett existerande problem....🙂

Fick nämligen byta frihjulskopplingen på min bils generator förra året och jag har minsann ingen Sittåträngs. Felet yttrade sig på så vis att när man höll på att smådutta vid låga varvtal vid parkering etc så gnisslade det till i aggregatremmen då generatorn gick så tungt att det liksom bromsade upp remmen så den slackade.

Det blev antagligen en dyr reparation... ? 
Uppriktigt sagt förstår jag inte meningen med en sådan frihjulskoppling i en bil, man har ju i vårt land alltid litet belastning i form av i bästa fall halvljus.

 

11 timmar sedan skrev Tabarly:

Tack för snabbt svar.

 

Om tomgång tänder magetiseringslampan igen så borde det räcka att då bryta magnetiseringskabeln för att generatorn inte skall börja ladda igen när man drar på gas igen - eller ser du någon annan anledning till att det inte skulle gå?

 

(Att batterierna inte är fulladdade och att generatorn behöver ladda ordentligt behöver inte bero på undermåligt system etc som du antyder - om man ofta ligger i naturhamnar och har massor av förbrukare som tonåringars telefoner etc så är det ofta så att batterierna är långt ifrån fulladdade när man drar igång motorn på en segelbåt)

Jag antyder inte bara, jag ger exempel, i all välmening.😄

 

Jag anser att man inte skall hålla på att bryta någon av anslutningarna till generatorn när den arbetar, och egentligen inte annars heller. 
Jag har hjälpt flera med elproblem som visat sig bottna i att generatorn varit otillräcklig, helt eller delvis varit defekt, eller andra konstiga orsaker. Ibland har det löst sig med en ny likadan eller en med bättre kapacitet, och flera gånger har generatorer lämnats in för renovering, då de varit allmänt trötta. Idag finns det ju dessutom mer effektiva generatorer än vad det fanns för 10-20 år sedan.

 

Helt klart är ju att generatorer går trögt och bromsar motorn när man tar ut en större ström ur dem, man får inget gratis. Jag märker också av detta! Inte båten, där jag har en maskin på 260 hk, men i mindre veteranbilar jag mekar med en hel del, exempelvis sjunker tomgången när man sätter på helljuset... Detta trots modern växelströmsgenerator.

 

Så mitt råd till @Tabarlyär att låta en fordonselektrisk firma kolla upp generatorn. Se över kablaget med alla anslutningar mellan generator och batteri/batterier. Inte sällan kan ärjade polskor och övriga kabelskor ge upphov till spänningsfall. Ju kraftigare kablar man har mellan generatorn och batterierna desto bättre, glöm inte minussidans kablar, där ”jordning” i motorblocket och liknande ställen kan ha ärjat eller oxiderat om nu det inte är samma sak.

Batterifrånskiljare som även kallas för ”huvudbrytare” kan vara gamla och glappa eller av dålig kvalitet, nu skall ju laddningen inte brytas av sådana, men man vet ju aldrig hur det är kopplat.

 

Kolla över batteriernas kondition, man kan mäta syravikten, om det nu är gammaldax öppna celler, och man kan göra ett belastningsprov. Samt så kolla batteriets poler och hur dess polskor ser ut (ett annat ord för ”jättestor kabelsko”, Republiken Polens kvinnliga invånare har inget med dessa att göra).

 

Sedan får man ju göra en kalkyl på inkomster och utgifter, kan vara litet svårt. 
Och det är ju inte fel, om du inte redan gjort det, komplettera med solcellspaneler med effektiv regulator.
 

Som exempel mellan tumme och pekfinger, utan en massa matematik, vet jag att det en normalsvensk sommar räcker till att driva ett 42 liters Isotherm-kylskåp med 50W solcellspanel och en timmas motorgång (80W generator) per dag. Sannolikt hade 100W solcellspanel räckt och blivit över. I mitt fall med 50W panelen hade jag en 160 Ah batteribank.

Då kan man lyssna på radio, ladda mobiler och annat, samt även kolla på tv iallafall en stund varje kväll, men det är ju mest gamla repriser ändå...

 

Vad har du föresten för kylskåp? Kompressorkylskåp/boxar drar mindre energi än boxar med pelterelement.

 

Idag har jag 200W solcellspaneler och kan under högsommaren driva samma kylskåp samt en kylbox med en timmas motorgång per dag, och jag klarar mig stillatigande med bara kylskåpet igång, om jag startar även kylboxen får jag koppla landström på tredje dygnet.

 

Elverk ombord anser jag vara el-värk, jag tycker inte att det är en trevlig lösning, iallafall inte i naturhamnar.

 

Solcellspaneler är idag rätt så billiga, och idag bra mycket effektivare per kvadratmeter än vad de var för en del år sedan, utvecklingen går framåt. Solcellerna är väl Guds gåva till fritidsbåtsfolket, hallelulea. Vindkraftverk passar ju bra på segelbåtar, bra komplement till solcellerna, om solen inte lyser så blåser det i allmänhet en hel del. Men dessa vindsnurror är ju dyra och en del väsnas lika mycket som elverk, dessutom kan de vara en källa till kroppskada.


Så sammanfattningsvis se över generatorn, laddkretsen och kanske även övriga elsystemet, överväg att skaffa solcellspanel, paneler i pluralis, om du inte redan gjort det.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det blev antagligen en dyr reparation... ? 
Uppriktigt sagt förstår jag inte meningen med en sådan frihjulskoppling i en bil, man har ju i vårt land alltid litet belastning i form av i bästa fall halvljus.

Nja... remskivan kostade 935 + moms. Jag har en gammal god vän som har en ackrediterad Mercedes-Benz verkstad som brukar hjälpa mig. Möjligt det blivit lite dyrare om jag åkt någon annan stans.

Faktum är att dessa stora generatorer som ofta sitter i moderna bilar går väldigt tungt. Om man har manuell låda och håller på och småduttar med gas/koppling vid t.ex. parkering och råkar komma ner i varvtal strax innan "kärring/gubb-stopp" bromsar alltså generatorn remmen så den slackar och gnisslar till. Detta verkar vara oberoende av laddningsgrad i batteriet. Gissar att generatorerna har en del permanent magnetism i sig nuförtiden.

Allt är inte som det var förr i världen, även om flera på forumet vid detta laget kanske upptäckt att jag önskar att det var så....😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Zwen:

Nja... remskivan kostade 935 + moms. Jag har en gammal god vän som har en ackrediterad Mercedes-Benz verkstad som brukar hjälpa mig. Möjligt det blivit lite dyrare om jag åkt någon annan stans.

Faktum är att dessa stora generatorer som ofta sitter i moderna bilar går väldigt tungt. Om man har manuell låda och håller på och småduttar med gas/koppling vid t.ex. parkering och råkar komma ner i varvtal strax innan "kärring/gubb-stopp" bromsar alltså generatorn remmen så den slackar och gnisslar till. Detta verkar vara oberoende av laddningsgrad i batteriet. Gissar att generatorerna har en del permanent magnetism i sig nuförtiden.

Allt är inte som det var förr i världen, även om flera på forumet vid detta laget kanske upptäckt att jag önskar att det var så....😁

Mellan 10 - 12.000kr skulle det kosta på min bil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Seawolf said:

När alltså laddströmmen är mindre än generatorns max då laddspänningen är 14.4 volt så hjälper det inte hur stor ström generatorn SKULLE KUNNA ge, det är banken och laddspänningen som bestämmer.

Vad händer i detta läge om en större förbrukare slås på? Låt säga en 150 W strålkastare (12,5 A).

Då regleras väl generators utström upp i motsvarande mån (förutsatt att kapaciteten finns)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev speljakt:

Vad händer i detta läge om en större förbrukare slås på? Låt säga en 150 W strålkastare (12,5 A).

Då regleras väl generators utström upp i motsvarande mån (förutsatt att kapaciteten finns)?

Nej, den regleras att fortfarande hålla samma utspänning - så länge strömuttaget ryms inom maxtaket för det givna varvtalet m.m.

 

(Men jag anar vad du är ute efter, med tanke på en annan ändlös tråd, där du hävdade att generatorn reglerade utströmmen, medan jag hävdade att den reglerar utspänningen.

Hävdar fortfarande att det är det som sätts till en enhets "börvärde" och det som skall hållas konstant (dvs utspänningen för en generator) som är det den kan sägas reglera. Att detta sedan sker genom olika mekanismer som rent tekniskt kan vara att öka basströmmen i en transistor eller en fältlindning är mer akademiskt och förvillar bara för den som inte är en lika djuplodad nörd som vi 😉)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev speljakt:

Vad händer i detta läge om en större förbrukare slås på? Låt säga en 150 W strålkastare (12,5 A).

Då regleras väl generators utström upp i motsvarande mån (förutsatt att kapaciteten finns)?

Ja det är så det är tänkt.

Ofta blir det dock ett spänningsfall ändå, jämför mitt exempel med helljuset och elbakrutan i en gammal bil. Generatorn kämpar på, liksom i uppförsbacke och motvind om den nu har mer normal kapacitet. Det som händer är att motorvarvet sjunger, spänningen sjunker, sedan försöker generatorn kompensera, och om effekten finns så lyckas den, annars blir det bara allmänt trögt. Då tas effekten istället ut ur batteriet, som då laddas ur, ja alltså under normal drift försörjs alla fordonets förbrukare direkt från generatorn, om den räcker till, om inte belastas batteriet med det som måste skjutas till. Sedan skall batteriet laddas, och med för liten generatorkapacitet blir det liksom ett "moment 22".

Man får ju som jag redan sagt ingenting gratis. Vi gör om ett fossilt drivmedel till elektrisk energi, och verkningsgraden är ju inte direkt "lysande", om nu det begreppet tillåts i denna diskussion. Motorns främsta uppgift är ju att flytta båten genom vattnet, inte dra runt en seg generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte som så att det finns en typ kran för elektroner inuti generatorn, som på nåt sätt skulle gå att vrida / reglera, även om man kanske kan betrakta det som så. 

 

- Tänk så här i stället, så kommer du nära sanningen. 

 

Generatorns regulator strävar att alltid hålla konstant spänning, inget annat. T ex 14.8 V

 

 

- Vi ersätter generatorn (tankemässigt) med ett större batteri, t ex på 1000 Ah för att förklara. 

När vi startar motorn, så levereras ström, inte från generatorn (remmen avlyft) utan från detta batteri (via en tänkt brytare). 

 

Säg att båtens två parallellkopplade batterier är något urladdade. Då flyter vid ett inledande tillfälle ström, vi bestämmer dessa till vardera

30 A, d vs 60 ampere. 

Tänder en 150 W strålkastare, 12.5 A. 

Och startar samtidigt en värmare, som förbrukar 10 A inledningsvis. 

 

Då flyter 60 + 12.5 + 10 ampere från inkopplad strömkälla. D v s 82.5 A. 

 

Finns inget som reglerar strömmen. 

 

När spänningen över de urladdade förbrukningsbatterierna når samma spänning som strömkällans poler har, så flyter ingen ström till dessa. 

 

 

- Strömreglering i stället för spänningsreglering, skulle leda till att alla förbrukare fick för hög spänning vid batteriladdning

Så även då anslutna batterier. 

 

Och hur stor ström skulle väljas. 

40 A, 22 A, 65 A... 

 

I förlängningen skulle systemspänningen variera kraftigt. Allt från nära noll volt till så hög spänning som generatorn obelastad kunde ge (högre än 14.8 V). 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-11 vid 07:19 skrev Hybro:

Med brytare kan jag få högre varv på motorn och får direkt den manöverbarhet jag behöver för stunden. 

 

Så fort jag får högre varv än tomgång, så kan jag koppla in fältströmmen via lampan till D+. 

 

Och varvar jag högre än ca 75 % av maxvarv, så startar laddningen av sig själv.

Tack alla för denna livliga debatt.

 

Oavsett om man optimerat sitt system på alla sätt (renoverat/optimerat motorn, förtent väldimensionerat kablage, solcellsladdning) så kvarstår det att generatorn belastar motorn när den laddar. Med en större generator på en liten motor blir belastningen större och vid kritiska manövreringtillfällen ger en tillfällig urkoppling av generatorn lite extra kraft i motorn. Jag tänker närmast på min sons 29-fotare med 12hk motor och 100A generator, det är ju då ganska klart att det är en avsevärd belastning på motorn när generatorn laddar.

 

Det är ju en väldigt enkel installation att montera en brytare på magnetiseringskabeln men problemet är kanske att man vid behov av maximal varvvillighet måste stänga av motorn (om inte laddlampan går igång på tomgång) för att sedan starta igen och sedan är kanske risken att generatorn drar igång igen om varvtalet blir för högt. (Vid "femöringsvändning"-vändning av båt drar man ju på fram och back växelvis i några omgångar och då vill man behålla maximal varvvillighet genom hela proceduren ).

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Tabarly:

Det är ju en väldigt enkel installation att montera en brytare på magnetiseringskabeln men problemet är kanske att man vid behov av maximal varvvillighet måste stänga av motorn (om inte laddlampan går igång på tomgång) för att sedan starta igen och sedan är kanske risken att generatorn drar igång igen om varvtalet blir för högt. (Vid "femöringsvändning"-vändning av båt drar man ju på fram och back växelvis i några omgångar och då vill man behålla maximal varvvillighet genom hela proceduren ).

Om nu detta är ett reellt problem, vore det inte bättre att fixa en brytning av relät för laddsammankoppling av batteribankerna, vilket man rimligen har (separata batterbanker alltså) om man har en batteribank så stor att det ger dessa problem ?  Och om man inte har separata batteribanker är det nog läge att göra den ombyggnaden samtidigt, om man drar ur batterierna så mycket som verkar vara fallet.

 

Motorbatteriet är ju sällan så urladdat, och genom att tillfälligt bryta bort laddningen av Förbrukarbanken så är ju funktionen uppnådd. Då slipper man labba med själva generatorn o.s.v.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...