Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RBack

Offeranod - lösning?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Problem: Svårighet med bra lösning av offeranod på propelleraxel.

Faktorer:

- Propelleraxel (30 mm) från medlet av förra århundradet.

- Mått och gängning som är allt annat än standard i dag = inga nya muttrar anpassade för anod fungerar.

- För tight för en axelanod mellan lager och propeller.

Senast löste jag detta genom att slipa den befintliga muttern, borra hål i den och montera en mutteranod.

Men jag blir tvungen att också urholka anoden för att den överhuvudtaget ska fås på plats.

Känns som onödigt och dumt arbete. Dessutom oerhört svårt att få centrerat.
(bilderna från då när det begav sig)
 

Önskemål: Jag skulle vilja ha en enkel och praktisk lösning på detta.

 

Någon där ute som är smartare än undertecknad?

 

IMG_0784.webcopy.jpg.9663c72659d03ae2b30bc337c045f3e2.jpg

 

IMG_0788.webcopy.jpg.fc20c19e397667c5e658275fa34cbcda.jpg

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det borde ju funka lika bra att montera anoden på propellerns "skaft", eller tänker jag fel?

 

Finns jättegrova axelanoder tex. här, https://www.axmarin.se/Zinkanod-Axel

 

Ett alternativ som vissa förordar är att inte använda någon anod för att på så vis slippa beväxning på propellern.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man verkligen skydda en bronspropeller och en axel som är i syrafast rostfritt?

Jo jag hade ju också en sådan där anod längst ut, och en massa havstulpaner. Säsongen då jag glömde montera offeranoden hade jag inga havstulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Mackey:

Det borde ju funka lika bra att montera anoden på propellerns "skaft", eller tänker jag fel?

 

19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Behöver man verkligen skydda en bronspropeller och en axel som är i syrafast rostfritt?

Jo jag hade ju också en sådan där anod längst ut, och en massa havstulpaner. Säsongen då jag glömde montera offeranoden hade jag inga havstulpaner.

 

Vet inte kring det där med montage av anod på "skaftet"/lagret så jag vet inte om du tänker rätt eller fel. En tanke är det hur som helst.

 

Propellern är stål - rostfri duplex. 

Muttern är väl rimligen mässing.

 

Min hemgjorda anod-lösning höll tre somrar. Nu är den färdigoffrad.
Körde med bronspropeller förra säsongen när stålproppen skulle få justerad stigning. Om sådant har någon skillnad vet jag inte. Jag förstår mekanismerna men kan inte avgöra hur påverkande de är på inblandade material i Kvarkens salthalt.

Här har vi inga havstuplaner, bara allehanda lurv som växer på allt som sticker ner under vattenytan.
Båten gick något decennium i en insjö och ägaren behövde inte bry sig i anoder.

Innan dess var den i Kvarken och jag får för mig att inget blivit bytt sedan den tiden. Det skulle innebära att den även då kanske var utan anoder (60. 70 och 80-talen) på propelleraxeln. De hade rimligen inte heller då någon plats att sätta sådana. 

Så jag vet inte. Måhända det är overkill med anod. Eller? 

 

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvarken, ok där behöver du inte bekymra dig över påväxt av havstulpaner.

Rostfritt, syrafast stål, nej du behöver sannolikt inte någon offeranod där i det saltfattigt vattnet. Men kart en sådan där man skruvar på längst up på axeln, om det nu finns några gängor kvar där, skadar ju inte iallafall. Vad är det för material i rodret? Där har du en offeranod. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kvarken, ok där behöver du inte bekymra dig över påväxt av havstulpaner.

Rostfritt, syrafast stål, nej du behöver sannolikt inte någon offeranod där i det saltfattigt vattnet. Men kart en sådan där man skruvar på längst up på axeln, om det nu finns några gängor kvar där, skadar ju inte iallafall. Vad är det för material i rodret? Där har du en offeranod. 

Har en mutter med "kupol" och även om den skulle vara öppen så finns inga gängor tillgängliga.

Slog mig att det som kanske främst tar stryk (rostar i det fallet) är järnbiten som ska passas in i axelns och propellernavets skåra (heter säkert något specifikt). 

 

Båtskrället åkte ner i plurret tidigare i dag. Jag började inte älta frågan längre än så här. Det finns ett litet uns kvar av gamla anoden. Skjuter upp problematiken tills efter upptagning och inbillar mig att allt är fixat och klart tills den ska i igen nästa vår (eg. sommar).

 

Men å andra sidan är sandblästring och ny färg också "inbokad". Skulle egentligen ha skett nu innan sjösättning, men också det blev oåtgärdat. Jag sopade problemet under vattenytan än en gång. Den här gången skyller jag på ett virus som började rubba cirklar och kasta om tidtabeller.

Rodret är rostfritt stål det också. Men sedan vete katten vilka andra typer av metall som finns i muttrar och brickor. Kanske rostfritt hela vägen på rodersidan. Men där är anoden och den har krympt.

 

Jag lär väl märka ifall motorn varvar lätt och fart framåt inte erhålles när sensommaren kommer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det pratas om något virus... rostfritt, syrafast skall man ju inte behöva skydda med offeranoder, men det skadar väl inte....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...