Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
uttern310

Svårstartad tvåtaktare

Rekommendera Poster

Hej!

Har en fråga om tvåtaktare och tänkte vända mig till forumet för att se om jag kunde få några bra råd härifrån.

 

Har en Johnson 15 hk tvåtakt från ca mitten av nittiotalet. En förgasare och två cylindrar. 

 

När jag ska starta den så är den till och börja med väldigt svårstartad; första 2-3 dragen i snöret har jag gasen i startläge (lite gas) och får ingen direkt reaktion. Efter det höjer jag gasen och drar några gånger - ingen reaktion. Sedan ger jag halv choke och full gas - ingen reaktion. Slutligen full choke och full gas, och då brukar den hoppa igång. Ca. 15 drag på hela proceduren.

 

När jag sedan går från friläge till framväxel så händer det ibland att den dör. När den dör så är den återigen väldigt svårstartad. Ibland händer det dock att motorn inte dör, och då går den sedan hur bra som helst. Motorn kan gå flera timmar och inga direkta problem, varken på låga varv eller på höga. 

När jag sedan stänger av den på dödarknappen och startar igen så kan den starta perekt (låg gas) och ibland är den lika svårstartad som när den var kall... (?).

 

Trots min novis har jag lyckats byta bränslepump samt tändstift, men problemet kvarstår. Även förgasaren är rengjord och renoverad med ett "förgasarkit".

 

Haft den inlämnad hos mekaniker men han hittar inget fel..(?).

 

Det rinner ganska mycket oförbränd olja från den (trollar en hel del). Kör på 2% oljeblandning.

 

Någon som vet vad det kan vara för mystiskt fel på motorn?

 

Tacksam för svar. MVH. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den startar när du slutligen drar ut choken, varför inte göra det från början med gasen i startläge? Det är förmodligen så mekanikern som inte hittar något fel gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev AsprouForsberg:

Har du gjort något komptest?

tvåtaktsmotorer kan bli tjuriga vid dåligt komp!

 

Tack för svar.

Nej, det har jag inte gjort.. har hela tiden tänkt att det kan vara nått med bränsletillförseln. 

Ska se om jag kan fixa ett komptest och se om det blir bättre. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Om den startar när du slutligen drar ut choken, varför inte göra det från början med gasen i startläge? Det är förmodligen så mekanikern som inte hittar något fel gör.

Tack för svar.

 

Har provat att ge full choke och låg gas, och då hoppar den igång och dör ganska direkt efteråt.

Har också provat ge den startgas när den var igång, och då gick tomgången ner så pass att den var påväg att dö. 

 

Ibland beter den sig som att den får för mycket soppa, och ibland beter den sig som att den får för lite som. Väldigt skumt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full choke och låg gas orkar den inte gå på, blir för fet blandning. Därför är startläget lite förhöjd gas. När motorn sen startar måste man på vissa motorer vara blixtsnabb att trycka in choken, kanske till hälften kanske helt samtidigt som man ger lite gas.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den stannar om du ger startgas under gång är inte konstigt då får den ju plötsligt alldeles för mycket bränsle i förhållande till luftmängden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rascal:

Full choke och låg gas orkar den inte gå på, blir för fet blandning. Därför är startläget lite förhöjd gas. När motorn sen startar måste man på vissa motorer vara blixtsnabb att trycka in choken, kanske till hälften kanske helt samtidigt som man ger lite gas.

Ok, tack! Då skall jag prova att ge något med gas och full choke redan från början och se hur den beter sig. Finns det risk att man drar den sur om detta inte fungerar direkt och man måste dra flera gånger? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev uttern310:

Hej!

Har en fråga om tvåtaktare och tänkte vända mig till forumet för att se om jag kunde få några bra råd härifrån.

 

Har en Johnson 15 hk tvåtakt från ca mitten av nittiotalet. En förgasare och två cylindrar. 

 

När jag ska starta den så är den till och börja med väldigt svårstartad; första 2-3 dragen i snöret har jag gasen i startläge (lite gas) och får ingen direkt reaktion. Efter det höjer jag gasen och drar några gånger - ingen reaktion. Sedan ger jag halv choke och full gas - ingen reaktion. Slutligen full choke och full gas, och då brukar den hoppa igång. Ca. 15 drag på hela proceduren.

 

När jag sedan går från friläge till framväxel så händer det ibland att den dör. När den dör så är den återigen väldigt svårstartad. Ibland händer det dock att motorn inte dör, och då går den sedan hur bra som helst. Motorn kan gå flera timmar och inga direkta problem, varken på låga varv eller på höga. 

När jag sedan stänger av den på dödarknappen och startar igen så kan den starta perekt (låg gas) och ibland är den lika svårstartad som när den var kall... (?).

 

Trots min novis har jag lyckats byta bränslepump samt tändstift, men problemet kvarstår. Även förgasaren är rengjord och renoverad med ett "förgasarkit".

 

Haft den inlämnad hos mekaniker men han hittar inget fel..(?).

 

Det rinner ganska mycket oförbränd olja från den (trollar en hel del). Kör på 2% oljeblandning.

 

Någon som vet vad det kan vara för mystiskt fel på motorn?

 

Tacksam för svar. MVH. 

 

 

 

Har en ungefär lika gammal om inte lite äldre tvåtaktare som din, 15hk fast Yamaha.
Ger man den inte choke när den behöver så blir den genast tjurigare att starta och tar några dra extra.
Likaså om man drar för mycket utan choke när den vill ha det.
Är det lite kallare än 20 grader och den är kall vill den ha choke.

Startgas-läget på min är drygt halvgas (är en markering på gashandtaget) Är det under 20 eller lite rått ger jag då drygt halvgas och full choke, så fort den tänder får jag vara snabb som attan att trycka in choken och sänka gasen lite annars surar den och dör. Då är det typ två drag innan den startar.

Är det varmt och gott så startar den fint utan choke och bara gas (drygt halv) och så sänker jag direkt när den tänder för att inte varva så mycket.

Tills du lärt dig hitta din motors "tröskel", testa att starta med rejält med gas och choke och tryck in den så fort den startar. Kanske vill den alltid ha choke när den är kall, det skiljer ju lite mellan motor och motor det där.
Det är ju rätt varmt nu och den ska nog inte behöva gå på choke när den väl startat.

Startar den efter så många drag och fipplande så varva ur den lite innan du lägger i växeln, annars kan det nog vara så att den dör för att den fortfarande är rätt sur.

 

Lycka till!

58 minuter sedan skrev uttern310:

Ok, tack! Då skall jag prova att ge något med gas och full choke redan från början och se hur den beter sig. Finns det risk att man drar den sur om detta inte fungerar direkt och man måste dra flera gånger? 

ja det gör det, men jag tror likagärna du kan ha dragit den sur av alla startförsök innan den fått ordentligt med choke.

 

Edit:
En annan fundering, har du testat med en annan tank och bränsleslang?
Testade mekanikern på sin verkstad med sin egna tank och då gick det bättre kanske? Kan ju vara något vajsing med blåsan som gör att den inte riktigt får soppa, kass backventil osv

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Har en ungefär lika gammal om inte lite äldre tvåtaktare som din, 15hk fast Yamaha.
Ger man den inte choke när den behöver så blir den genast tjurigare att starta och tar några dra extra.
Likaså om man drar för mycket utan choke när den vill ha det.
Är det lite kallare än 20 grader och den är kall vill den ha choke.

Startgas-läget på min är drygt halvgas (är en markering på gashandtaget) Är det under 20 eller lite rått ger jag då drygt halvgas och full choke, så fort den tänder får jag vara snabb som attan att trycka in choken och sänka gasen lite annars surar den och dör. Då är det typ två drag innan den startar.

Är det varmt och gott så startar den fint utan choke och bara gas (drygt halv) och så sänker jag direkt när den tänder för att inte varva så mycket.

Tills du lärt dig hitta din motors "tröskel", testa att starta med rejält med gas och choke och tryck in den så fort den startar. Kanske vill den alltid ha choke när den är kall, det skiljer ju lite mellan motor och motor det där.
Det är ju rätt varmt nu och den ska nog inte behöva gå på choke när den väl startat.

Startar den efter så många drag och fipplande så varva ur den lite innan du lägger i växeln, annars kan det nog vara så att den dör för att den fortfarande är rätt sur.

 

Lycka till!

ja det gör det, men jag tror likagärna du kan ha dragit den sur av alla startförsök innan den fått ordentligt med choke.

 

Edit:
En annan fundering, har du testat med en annan tank och bränsleslang?
Testade mekanikern på sin verkstad med sin egna tank och då gick det bättre kanske? Kan ju vara något vajsing med blåsan som gör att den inte riktigt får soppa, kass backventil osv

Tack för svar!

Jag ska prova med mer gas och full choke och se om den hoppar igång :)

 

Jag har ny bränsleblåsa och ny trycktank (scepter).

 

Nånting som gör mig förbryllad är hur den beter sig när den ibland dör. Jag kan köra med den en bra stund och så helt plötsligt dör den, ungefär som att den får för lite soppa. När jag sen försöker dra igång den så startar den ibland på första draget och ibland inte alls (?).. förrän jag kör full gas och full choke och flera drag. Hur kan den göra så? Trodde först att det var bränslepumpen som racklade så bytte den, men tyvärr så är problemet kvar.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sitter bränsleanslutningen till motorn som den skall ? Sitter den inte tät eller är packningarna slitna/gamla blir det lätt problem.

 

Hur funkar den när du trycker in denna bränsleanslutning för hand och håller den fast där ?

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev uttern310:

Tack för svar!

Jag ska prova med mer gas och full choke och se om den hoppar igång :)

 

Jag har ny bränsleblåsa och ny trycktank (scepter).

 

Nånting som gör mig förbryllad är hur den beter sig när den ibland dör. Jag kan köra med den en bra stund och så helt plötsligt dör den, ungefär som att den får för lite soppa. När jag sen försöker dra igång den så startar den ibland på första draget och ibland inte alls (?).. förrän jag kör full gas och full choke och flera drag. Hur kan den göra så? Trodde först att det var bränslepumpen som racklade så bytte den, men tyvärr så är problemet kvar.. 

Lyssna hur den dör! 

Går den sakta ner i varv för att sedan dö =för fet blandning.

Går den upp i varv och sedan dör =för snål blandning eller inget bränsle.

Detta gäller framförallt vid lågfart/tomgång.

Dör den plötsligt utan förvarning troligen elfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtaktare är individer, dom beter sig olika.

Jag har en som man måste choka fullt, dra tre fyra gånger i snöret för att sedan stänga choken, då startar den på ett ryck.

Men som redan tipsats, kolla kompressionen, kolla runt topplocken så det inte finns någon fet hinna där. Och du har även fått tips om att kolla anslutningar och dess packningar.

Motorer, tvåtaktare, som används mycket vid trolling sotar gärna igen, så det kan vara idé att lyfta på topparna och innan det kolla tändstiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev uttern310:

Tack för svar!

Jag ska prova med mer gas och full choke och se om den hoppar igång :)

 

Jag har ny bränsleblåsa och ny trycktank (scepter).

 

Nånting som gör mig förbryllad är hur den beter sig när den ibland dör. Jag kan köra med den en bra stund och så helt plötsligt dör den, ungefär som att den får för lite soppa. När jag sen försöker dra igång den så startar den ibland på första draget och ibland inte alls (?).. förrän jag kör full gas och full choke och flera drag. Hur kan den göra så? Trodde först att det var bränslepumpen som racklade så bytte den, men tyvärr så är problemet kvar.. 

Bränslepump, den suger väl. 
Ingen pump vad jag vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Bränslepump, den suger väl. 
Ingen pump vad jag vet?

Alla pumpar har en sug- och en trycksida, så även denna. 

 

22 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Nånting som gör mig förbryllad är hur den beter sig när den ibland dör. Jag kan köra med den en bra stund och så helt plötsligt dör den, ungefär som att den får för lite soppa. När jag sen försöker dra igång den så startar den ibland på första draget och ibland inte alls (?).. förrän jag kör full gas och full choke och flera drag.

Som @jan_af_lisoe redan påpekat, så måste det vara helt tätt mellan vätskeytan i tanken och sugsidan på bränslepumpen. Det råder vakuum i denna del av bränslesystemet, så minsta läckage leder till att det sugs in luft i bränslet, vilket kan leda till att motorn dör på det sätt du beskriver. En indikation på detta problem är att det efter att motorn stannat går att pumpa fram mer bränsle med blåsan.

 

Om du trycker på blåsan sedan den hårdnat brukar det gå att se ev. läckage mellan blåsa och sugsidan av pumpen, men inte ev. läckage mellan tank och blåsa. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev guestsson:

Alla pumpar har en sug- och en trycksida, så även denna. 

 

Som @jan_af_lisoe redan påpekat, så måste det vara helt tätt mellan vätskeytan i tanken och sugsidan på bränslepumpen. Det råder vakuum i denna del av bränslesystemet, så minsta läckage leder till att det sugs in luft i bränslet, vilket kan leda till att motorn dör på det sätt du beskriver. En indikation på detta problem är att det efter att motorn stannat går att pumpa fram mer bränsle med blåsan.

 

Om du trycker på blåsan sedan den hårdnat brukar det gå att se ev. läckage mellan blåsa och sugsidan av pumpen, men inte ev. läckage mellan tank och blåsa. 

 

Jo givetvis, men syftade mer på att suger inte den utan pump.
Med hjälp av kompression. 
Det finns väl ingen bränslepump (om man nu inte syftar på blåsan).
Känner mig dock lite dum nu, men jag inte minnas att jag sett en bränslepump på min...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Jo givetvis, men syftade mer på att suger inte den utan pump.
Med hjälp av kompression. 
Det finns väl ingen bränslepump (om man nu inte syftar på blåsan).
Känner mig dock lite dum nu, men jag inte minnas att jag sett en bränslepump på min...

Exempel på Johnson bränslepump. Följ bensinslangen på din motor.

image.png.22912a283e507213a3e60370af20846c.png

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-24 vid 12:38 skrev Rascal:

Lyssna hur den dör! 

Går den sakta ner i varv för att sedan dö =för fet blandning.

Går den upp i varv och sedan dör =för snål blandning eller inget bränsle.

Detta gäller framförallt vid lågfart/tomgång.

Dör den plötsligt utan förvarning troligen elfel.

Tack för svar!

 

Det första exemplet som du beskriver låter närmast - den börjar "bluddra" och sen blir varven så låga så att den dör. När jag kollar tändstiften så ser dom ganska svarta ut på toppen.

 

Kan jag åtgärda detta genom att blanda soppan snålare? Kanske 1,5 procent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-25 vid 09:28 skrev guestsson:

Alla pumpar har en sug- och en trycksida, så även denna. 

 

Som @jan_af_lisoe redan påpekat, så måste det vara helt tätt mellan vätskeytan i tanken och sugsidan på bränslepumpen. Det råder vakuum i denna del av bränslesystemet, så minsta läckage leder till att det sugs in luft i bränslet, vilket kan leda till att motorn dör på det sätt du beskriver. En indikation på detta problem är att det efter att motorn stannat går att pumpa fram mer bränsle med blåsan.

 

Om du trycker på blåsan sedan den hårdnat brukar det gå att se ev. läckage mellan blåsa och sugsidan av pumpen, men inte ev. läckage mellan tank och blåsa. 

 

Tack för svar!

 

Blåsan brukar vara mjuk efter att den dör. Jag brukar då pumpa fram bränsle med den tjurar ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-24 vid 17:14 skrev Georg_Ohm:

Tvåtaktare är individer, dom beter sig olika.

Jag har en som man måste choka fullt, dra tre fyra gånger i snöret för att sedan stänga choken, då startar den på ett ryck.

Men som redan tipsats, kolla kompressionen, kolla runt topplocken så det inte finns någon fet hinna där. Och du har även fått tips om att kolla anslutningar och dess packningar.

Motorer, tvåtaktare, som används mycket vid trolling sotar gärna igen, så det kan vara idé att lyfta på topparna och innan det kolla tändstiften.

Tack för svar!

 

När jag kollar tändstiften så ser dom lite svarta ut längst uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-24 vid 12:22 skrev jan_af_lisoe:

Sitter bränsleanslutningen till motorn som den skall ? Sitter den inte tät eller är packningarna slitna/gamla blir det lätt problem.

 

Hur funkar den när du trycker in denna bränsleanslutning för hand och håller den fast där ?

Tack för svar.

 

Jag tycker det ser ut som att bränsleanslutningen ser helt ok ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra ideer!

 

En annan sak som jag har märkt är att jag måste dra väldigt hårt i snöret när jag ska starta den. Drar jag löst så händer inget. Kan detta bero på att den får för lite bränsle eller har det med tändning / tändstift att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Några tips:

Byt blåsa till en som håller tätt bakåt, biltemas grå den dyrarste fungerar bra, blanda snålare jag kör på tomgång med större 80 tals motor med något för stor propeller långa sträckor och 1,25-1,3% verkar bäst mobils röda olja och 98 oktan dvs utan onödig torr sprit mm.  Kör du mycket lågfart tomgång kan det vara idee att snålställa den på blandskruven max möjligt. 

Vid start dra lite löst några gånger med den i chokeläge, sen lite lagom öppet och vanligt start drag.  

 

Redigerad av Eile
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-28 vid 11:16 skrev Eile:

Några tips:

Byt blåsa till en som håller tätt bakåt, biltemas grå den dyrarste fungerar bra, blanda snålare jag kör på tomgång med större 80 tals motor med något för stor propeller långa sträckor och 1,25-1,3% verkar bäst mobils röda olja och 98 oktan dvs utan onödig torr sprit mm.  Kör du mycket lågfart tomgång kan det vara idee att snålställa den på blandskruven max möjligt. 

Vid start dra lite löst några gånger med den i chokeläge, sen lite lagom öppet och vanligt start drag.  

 

Tack för svar! Jag ska prova göra lite ändringar och se vad det blir för resultat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...