Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rool

Ljudande summer och hög temp trots byte av limpor och knän

Rekommendera Poster

Jag har nyligen bytt limpor och knän på båda motorerna, varav den ena gav ifrån sig ett fast pipande ljud när man belastat motorn för mycket. Limpor och knän var mycket slitna så dessa är nu bytta. Kört ca 10-15 nm utan problem i lugn fart (temp upp till ca 160grader på ena motorn) men när jag låg på ca 23-24 knop hem i söndags gick mätaren först ner till ca 130grader och höll sig där men när jag sedan slog av på farten började en summer ljuda med fast ljud och tempmätaren gick upp till strax över 170grader på babord motor. 

 

Vad kan detta vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utgår ifrån att dina tempangivelser är Farenheit 170 Farenheit = 76 Celcius - annars har maskinen kokat rejält. Kan inte summern indikera annat fel, t ex drevoljenivån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt, fel av mig, givetvis farenheit:)

men jag tror inte det har med oljenivå etc att göra, behållaren är full och summern slutar efter att motorn varit avstängd ett tag.....

är 170 fsrenheit ändå för mycket?

den andra motorn går som högst till ca 120-130.

7C0996CF-3F8D-4E55-BE8B-5A9EE16B7684.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Summern skall om jag inte minns fel hojta till först kring 90 grader så kanske kan vara givaren till summern som spökar? Kollat/ kokat termostaterna för att kolla när dom öppnar?

Redigerad av Fredric_sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaterna är nya för 2 år sedan, så borde vara ok med dom.

Märkligt att det är samma sida som varnar trots att jag bytt limpor och knän...

 

Kandke är någon givare etc som spökar som du skriver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suddigt inlägg... Vad är det för motor?? Tar för givet att d är sjövattenkylda snurror? Har du känt på limporna under drift för att känna skillnader i temperatur för att utesluta felaktiga värden på instrumenten? Är alla impellrar ok efter byte? 

 

 

mvh,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju två oberoende system, typ givare med instrument. 

 

Jorden / minus är gemensam för båda motorerna. 

 

Om givarna bara har en anslutning vardera, så förläng kablarna och koppla tillfälligt vänster motors givare till höger tempinstrument och tvärt om för höger givare. 

 

Flyttar "felet" till andra instrumentet? 

Om inte så är det fel i instrument eller larm. 

 

Flyttar det så är det endera givare eller motorrelaterat. 

 

Ja, givetvis kan du börja med att byta plats på givarna.... 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Mercruiser 4.3 MPI.

sjövattenkylt system.

 

Impeller är inte bytt, och jag har inte hunnit känna på limpor och knän ännu då detta upptäcktes i söndags efter en helg ute.

Jag skall testa att byta plats på givarna och se om det händer något, och även försöka köra och känna om det blir skillnad på värmen på båda sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev rool:

Det är Mercruiser 4.3 MPI.

sjövattenkylt system.

 

Impeller är inte bytt, och jag har inte hunnit känna på limpor och knän ännu då detta upptäcktes i söndags efter en helg ute.

Jag skall testa att byta plats på givarna och se om det händer något, och även försöka köra och känna om det blir skillnad på värmen på båda sidorna.

Byt / kolla Impeller på båda motorerna ifall de är gamla eller du är osäker på skick. Det kanske inte är relaterat till detta problemet (kan ju vara givare / instrument etc. som spökar) men det är en förebyggande åtgärd mot problem längre fram. Överhettning kan skada en motor rejält och det kan gå fort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt hitta info om vart impellern sitter på min motor men det råder oklarhet...vissa säger att den sitter i drevet medan andra säger i motorn...

Någon som vet?

Mercruiser 4.3 MPI, Alpha One-drev, sjövattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla:

 

Mercruiser 4.3 MPI, Alpha One-drev impeller

 

Välj t ex Drevman.se

 

Där har du guide med bilder.... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den sitter nere till vänster på motorn (sett framifrån) om du söker så hittar du inlägg här hur du byter den (obs! gäller sötvattenkyld om du har ett vattenintag i botten på båten så är det samma för din motor). i drevet sitter en impeller oxå, men den levererar inte nog med vatten för motorn så den är blockerad i skölden. 

Vissa säger att det är svårt att byta impeller men för mig tog det under 2h, det som tog mest tid var att få ut dem gamla ur pumphuset. 

Redigerad av gusvo085
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...