Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
aannddrreeas

Vad för tilt ska man ha på motorn när man kör?

Rekommendera Poster

Hejsan!
 

Har precis skaffat mig min första båt som är en Ryds 435 gts med en Evinrude 50 hästars på. 

 

Som rubriken lyder undrar jag hur mycket tilt jag ska ha på motorn när man kör?
Nu när jag kört så har jag kört med motorn så långt ner som har gått. Är det rätt eller fel? 
 

När jag åker själv eller om vi är 2st i båten så planar den hur fort som helst med motorn så, men så fort vi blir 4st tar det desto längre tid. Har det något med hur jag har motorn tiltad? 
 

För vetskapens skull så har jag eltilt, som ser eftermonterat ut men fungerar bra. 
 

ps. Jäkligt kul med båt!!!
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn mot akterspegeln när du drar på och skall upp i plan, sen släpper du ut den allteftersom farten ökar.

Båten skall gå lätt men motorn får inte släppas ut så mycket att propellern tappar greppet. Det där kommer du snart att lära dig. Är du osäker tag med dig någon med vana av planande båtar. 
I en sådan liten båt gör två extra mans last rätt mycket när den skall upp i plan.

I värsta fall får du kommendera fram en av dem tills båten lättar. Sen kan han återvända akteröver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade en liknande båt så kunde man få en viss fartökning, när du har fått upp farten och tiltar upp motorn. Jag höjde till tills jag inte fick någon fartökning. Då har skrovet minsta kontakten med vattnet. 

Men om sjön blir skumpig får man tilta ner motorn lite för att inte fören skall hoppa för mycket.

 

Motsvarande tiltpåverkan av farten har jag inte upptäckt på mina senare, tyngre båtar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tiltar upp motorn tills man börjar känna en liten självsvängning i fören och tiltar sedan tillbaka pyttelite så självsvängningen upphör. Där har du den optimala vinkeln. Det kan vara knepigt i sjögång att känna självsvägningen, men har du tilt-indikator så gör du detta i lugn sjö och kommer bara ihåg inställningen tills nästa gång.

 

Här finns en bra guide:

https://www.boatus.com/magazine/2014/june/staying-in-trim.asp

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mätaren är bra att kolla på ibland. Börja alltid med motorn intrimmad, när du planar trimmar du ut mera ju fortare det går. Börjar fören självsvänga, hoppa, så trimma in tills den slutar, det kan också vara så att den inte börjar hoppa, då kan du trimma tills du hör liten ändring av motorljudet. Då är det rätt maxat uttrimmad. Men den får inte suga luft, då börjar propellern slira, varvet ökar, farten sjunker. Då trimmar du in tills den greppar. Kolla knopmätaren (logg) , sjunker farten när du trimmar ut har du trimmat ut för mycket, kan vara fallet när man kör så båten precis planar. Sällan i högre fart. Ju högre vågor, ju mindre uttrimmad. Med intrimmad motor får du mera båt i vattnet,  längre vattenlinjen samt att vågorna träffar fören där den är som spetsigare. Det blir bekvämare. Sen gäller det öva och få in känslan för din båt. Kör man i medsjö med större vågor kan det vara bra trimma ut en del för att fören inte ska dyka när man kör ikapp vågor. Visserligen skriver jag nog det alla innan skrivit tror jag. Nu har jag skrivit trimmat och inte tilltat, vet inte om det är rätt men fått lära mig en gång i tiden att motorn har trim och tilt och trimma är det man gör när man planar, tilta är när motorn går upp och ner ur vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

trimma är det man gör när man planar, tilta är när motorn går upp och ner ur vattnet. 

Ja, så är det fast tilten är när man ”fäller upp eller ner” motorn skulle jag säga. 
I övrigt kan jag bara hålla med tidigare skribenter. Triminstrumentet är bra att ha ffa när man ska kolla att motorn är helt intrimmad mot akterspegeln. Efter ett tag lär man sig hur motorn låter vid olika varvtal och belastning och då minskar nyttan med mätaren. 
Att vara riktigt duktig på att köra en båt tar ganska lång tid. Baskunskapen lär man sig på några timmar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för all hjälp! Ska försöka testa nästa gång jag åker ut, och sen förmodligen få det att fastna. 
 

En annan fråga, tror ni att denna båten är en bra första båt? Alltså en Ryds gts 435 med 50hk. Det är ju en ganska kul båt åtminstone. Enda jag saknar nu är en bra gps för inte allt för mycket pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar alldeles utmärkt som förstabåt men ta det lite gudfruktigt om du skall ut i hög sjö, särskilt i medsjö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Fungerar alldeles utmärkt som förstabåt men ta det lite gudfruktigt om du skall ut i hög sjö, särskilt i medsjö. 

Ja absolut! Har båten i Vänern (kållandsö) så blir aldrig så jätte hög sjö. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...