Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fanta

Val av motor till Snipa

Rekommendera Poster

Skall lägga in en bättre beg motor i min Fisherman 27, snipa på ca 5000 kg.

Har att välja på 2 motorer.

MD22A ca 60hk eller en TMD22 78 hk

Kan inte bestämma mig om vilken som är bäst. TMD22 har ett hydrauliskt backslag och är allmänt bättre och har gått färre timmar.

Men är det att ta i att lägga i en turbomotor i en snipa, lär ju aldrig kunna utnyttja farten som motorn kan ge. Men däremot så kan den ju gå lugnt på lägre varv och puttra på. Vid ngt tillfälle kanske man har behov av att "gasa" på.

MD22.an har ett mekaniskt backlag.

Till vilken motor det än blir är det förberett för ett Hydrodrive (drivknut) så motorn blir väl avvibrerad.

 

Tacksam för kommentarer så jag kan bestämma mig

 

Lars-A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enligt en snabbsökning på nätet var originalmotorn en Perkins P4.107.

En motor som brukar gå att få tag på billigt när någon skrotar en gammal Massey-Ferguson skördetröska. De finns i många gamla säcktröskor från 60-70-talen. Tyvärr har den motorn en svaghet i topplocket. Det är för tunt gjutgods mellan förkamrarna och kylkanalerna så topplocket brukar spricka där och så börjar de hosta och ryka vitt.  I skördetröskor höll de i allmänhet bra men i båtar verkar belastningen bli större för där är inte topplockshaverier så alldeles ovanliga ens med sötvattenkylning.

Min farbror har en sådan motor i sin motorbåt så därför vet jag allt det här.

Jag har skaffat två "nya" motorer åt honom. En för 300 euro och en för 50 euro. Så han har att ta till om/när topplocket spricker

 

Nåja...... till saken. Originalmotorn hade en effekt på ungefär 30 hästkrafter.  Skrovet är tydligen ett deplacementskrov som inte ökar farten nämnvärt hur stor motor du än sätter dit. Det bara gräver ned aktern djupare när skrovhastigheten överskrids men fortare går det inte.

Vad skall du då ha de där jättemotorerna till? Bogseringsarbeten?

 

Jag skulle satsa på en motor i storleksklassen 25 till 30 hästar.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Problemet" är att jag har dessa 2 motorer i min ägo och vet deras "kvalité". Förvisso kan man sälja dem och köpa en mindre, vilket det var från början i båten. Att en för stor motor inte kommer till sin rätt är man införstådd med.

Normalt säger man att deplacementbåt kommer upp i knop vad som är längden i meter. Det kan väl stämma, så 7-8 kn är väl tänkbart. Vilken motor går bäst i denna farten, med rätt utväxling. Och vilken bränsleförbrukning kan man räkna med. Större eller mindre med liten eller stor motor. 35 till 70 hk är ju ingen jätteskillnad. Liten motor får ju gå för fullt och en större kan gå på lite lägre varv.

Tål att fundera på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle sälja dem och köpa en mindre. Personligen skulle jag leta efter en begagnad Bukh DV24 eller om jag vill ha extrakrafter en DV36. Slitstarka robusta motorer med cylinderfoder som gör dem lättrenoverade och förvånansvärt litet vibrationer. De verkar nästan omöjliga att slita ut om de är sötvattenkylda. Saltvattenkylda versioner rostar ibland sönder inifrån.

 

-Om vi jämför så har min farbror den där 30 hästars Perkins motorn i en 29 fots deplacementsnipa som är aningen slankare i förhållande till längden om man jämför med din. Man kan väl gissa att effektbehovet ungefär motsvarar din båt. Den kommer upp i skrovhastigheten långt före full belastning.

-En bekant hade en fyrcylindrig BMC diesel ur en Nuffield traktor i sin snipa som var någonstans mellan 28 och 30 fot och både bred och djup så jag gissar att effektbehovet var aningen större än din båt. Motorn var överdimensionerad för båten. Den motorn finns i olika versioner med olika effekt och det här var en av de svagare modellerna så jag gissar på 55 hästar.

-Ibland ser man Wickström W2 motorer i snipor i 27-fotsklassen men de båtarna är i allmänhet slankare och mer lättdrivna än din. Jag har förstått att en W2 som väl ger ungefär 15 hästkrafter på bensin är i minsta laget men på 60-talet ansågs det tydligen räcka. Jag tycker det ser klent ut.

-Min förra snipa på 22 fot nådde skrovhastigheten på strax över halvgas med en Bukh DV10 på 10 hästar. Den var proportionsvis litet slankare än din.

-Min nuvarande snipa med liknande skrovform med 23 fot lång har haft en Volvo-Penta MB10 som väl gav 10 hästar på petroleum (fotogen). Det räckte gott åt en yrkesfiskare i många år och den nådde skrovhastigheten på strax över halvgas. Så fort jag hinner blir det motorbyte till Bukh DV10. Originalbåten som användes som gjutform vid bygget av den här båten hade en 8 hästars Bernard.

 

 

Jag har förövrigt sett en gammal genomrutten drivnätsbåt från Skaftung det vill säga en ganska djup snipa på omkring 30 fot med 8 hästars Wickström motor. Det lär ha fungerat bra på sin tid och den lär någorlunda ha kommit upp i skrovhastigheten ännu på 60-talet och om jag minns rätt var motorn tillverkad omkring 1915. Riktigt hårt kan det alltså inte ha gått åt motorn om den hängde med i 50 år i yrkesbruk. Nu var det här ett extremt exempel som jag inte skulle ha som riktmärke i nutid men det visar ändå hur litet kraft som egentligen krävs när man börjar hårddra frågan. Även om det som antogs vara 8 hästkrafter år 1915 kanske skulle vara 10 eller rentav 12 hästkrafter enligt nutida DIN mätmetoder.

 

Har du utrymme för en så stor propeller som dina jättemotorer kräver?

Dessutom blir det väl att byta propelleraxel och hylsa till grövre grejor.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/22/2020 at 10:33 PM, fanta said:

...

Normalt säger man att deplacementbåt kommer upp i knop vad som är längden i meter. Det kan väl stämma, så 7-8 kn är väl tänkbart. ... 

Det där med båtens maxfart har diskuterats förut. Maxfarten är inte lika med båtlängden! Glöm det, en gång för alla! Det finns en tumregel för maxfarten. Farten är ca 2.2 * sqrt(längd) .( knop, meter) . Faktorn 2.2 kanske ska vara 2.3 och längd är längd vid vattenlinje. Ex 8 m -> 2.3 * sqrt(8) = 2.3 *2.83 = 6.5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 28 fots segelbåt kommer mycket sällan över 6.5 knop, när jag seglar. 

För motor brukar jag ligga på 5 knop. Då med förbrukningen 0.8 liter diesel i timmen. 

Motorn en Yanmar 12YSM. 

Ökar jag varvtalet till det dubbla, kan skutan göra ca, 5.5 knop. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har en saga 27 med en yanmar 62 hk med turbo som inte fungerar, ska byta i vinter. Jag bruka ligga 2 000 varv då blir det 6 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, 8 m blir ca 6-7 knop oavsett motor. Om du har 12 eller 60 hk gör ingen skillnad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...