Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Kapten_Kula

Tanka bensin på Gotland

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag tänkte åka en sväng runt Gotland i sommar och besöka olika hamnar. Eftersom det är en stor ö kan det gå åt lite soppa. Någon som vet vart det går att bunkra bensin på ön? Gärna på Fårö eller på östra sidan.

Redigerad av Kapten_Kula

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går åt lite soppa så är det väl inga problem.

Då kan du väl ta med dig en dunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting är relativt som någon sade :)

 

Tanken rymmer 400 liter så dunken tenderar att ta lite för mycket plats ombord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tanken rymmer 400 liter och det går åt lite soppa, så räcker väl det du har i tanken?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att söka på en känd sökmotor: Båtmack Gotland - så får du både placering och öppettider..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp då får man upp Visby enbart. 
 

Enligt maringuider finns även bränsle i Fårösund. Men det framgår inte om de har bensin eller bara disel (får ringa och fråga). I övrigt verkar det vara svårt att tanka båta på Gotland utan att gå till en landmack och bära dunkar.

 

Kanske är lika bra att investera i en extra tank på ett par hundra liter så man slipper räckviddsångesten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Kapten_Kula:

Enligt maringuider finns även bränsle i Fårösund. Men det framgår inte om de har bensin eller bara disel (får ringa och fråga). I övrigt verkar det vara svårt att tanka båta på Gotland utan att gå till en landmack och bära dunkar.

Verkar bara vara diesel enligt hemsidan: http://www.farosundsmarina.se/ men hyggligt nära finns en Ingo landmack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra, tanka på Ingo, det gillar jag som levererar dit.😉

DEFFF636-1E7B-4234-BC0D-15927E95FBD7.jpeg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad elaka alla är mot dig!

Har du kollat sajten Svenska gästhamnar?

Här framgår det ju iallafall att du kan bunkra bensin och diesel samt köpa gasol 0,5 nm från gästhamnen. Om du tar dig till Ljugarn är det två kilometer från hamnen till macken enligt samma källa.

Övriga hamnar på Kalkstenshawai har jag inte kollat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som är intresserad av hur det gick så tankade jag i Visby efter att ha gått dit. Visby verkar vara det enda stället med en sjömack med bensin på Gotland. När jag gick från Visby hade jag 400 liter i tanken och 40 liter i en dunk. Det räckte för en tur till Gotska Sandön och tillbaka till fastlandet (Arkösund) med cirka 20% kvar av bränslet när jag kom fram. Turen till Gotlands östra sida får bli ett annat år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Kapten_Kula:

med cirka 20% kvar av bränslet när jag kom fram.

Så lågt vågar jag aldrig gå. Börjar kolla efter mackar när jag närmar mig 50 och blir nervös under 40. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...