Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ockelbob15

Växelhusoljebyte Yamaha9,9

Rekommendera Poster

Hej

Har nyligen köpt en båt med en Yamaha 9,9 2 takt. Har ingen historik om motorn och den jag köpte den av hade fått den i utbyte. Nu är den sjösatt och jag har i alla fall gjort rent bensinfiltret. Den går bra och bra sprutt på kylvattnet. Den är dock lite knölig att få igång, men går bättre när den är varm. Men borde nog ta upp den för att byta växelhusoljan. Är det något annat jag borde göra när jag ändå har den på vagnen?   

//T 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Ockelbob15:

Hej

Har nyligen köpt en båt med en Yamaha 9,9 2 takt. Har ingen historik om motorn och den jag köpte den av hade fått den i utbyte. Nu är den sjösatt och jag har i alla fall gjort rent bensinfiltret. Den går bra och bra sprutt på kylvattnet. Den är dock lite knölig att få igång, men går bättre när den är varm. Men borde nog ta upp den för att byta växelhusoljan. Är det något annat jag borde göra när jag ändå har den på vagnen?   

//T 

Välkommen.

Om det är en fin stråle på vattnet så är impeller ok, jag hade satt ditt en ny i höst. Drevoljan byter jag varje år. Tändstift lika så. 

Töm alltid förgasare genom att dra ur slangen och låt sedan motorn dö innan du tar upp den.

Ett tändstifts byte skulle nog kanske göras när du har den på vagnen. Samma sak med oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...