Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kenneth_S

Problem Yamaha 30 hk -99

Rekommendera Poster

Har ett problem med motorn på lillebåten. Jag ska försöka förklara problemet, hoppas jag lyckas.

 

Motorn: Yamaha 30 hk, årsmodell 1999

 

När jag skulle sätta på växelhuset i år efter vintern (tar alltid loss det), så när jag skulle koppla ihop växelstaget från huset med växeldelen från motorn -det ska ju skruvas på en tjockare muttergrej typ förlängare, som kommer från motorn-, så kärvade det med skruvningen och jag fick skruva tillbak igen, satt hårt som fan... Plötsligt när jag tog i lite, så var det som om nåt lossade uppe i motorn, och växelgrejen från motorn bara gick runt. den stången ska ju vara fast. Tog bort huven och kollade in där (smått som fan) och ser att längst upp på växelgrejen i motorn så är det en vinkel på den stången, med en låssprint i. Jag förstod att den vinkeln med låssprint skulle sitta i något för att låsa. Hittade då liksom en båge eller bygel med ett hål som denna vinkel med låssprint skulle sitta i. Denna bygel har alltså gått sönder, tror den är fast i motorn.

 

Nu till frågan: Kan man laga denna bygel som växelstången ska sitta i? Eller är motorn -som är bra i övrigt- så att säga skattad åt förgängelsen och bara att köpa ny motor?

 

Hoppas jag förklarat problemet på ett förståeligt sätt, och att ni har ett svar att ge mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev guestsson:

Kolla denna sprängskiss, kan du utifrån denna beskriva vad som gått sönder?

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/30elhx/control

 

 

Kanonskiss 👍

 

Det är 21:an som är växelstången med vinkel på, och då 23:an som är sprinten. Kan det då vara 22:an som är sönder? Eller ska 21, 22 in i nåt annat och låsas av 23? Som exempelvis att 21, 22 ska in i 11 och låsas av 23?

 

Som ni märker är jag inte helhaj på detta, men hoppas att ni fått en bättre bild av problemet, tack vare denna kanonskiss

 

Ser fram  ot fler svar 👍🙂

 

image.png.6b9cbd6387eea6de7c377f245d16f4a8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

22 är en bricka av rostritt stål, den är det garanterat inte. Kolla 11 och 16 och jämför med motorn. Dessa är av plast eller möjligen aluminium.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev guestsson:

22 är en bricka av rostritt stål, den är det garanterat inte. Kolla 11 och 16 och jämför med motorn. Dessa är av plast eller möjligen aluminium.

Som det ser ut så är det troligen 11 som gått sönder, och den verkar ju i alla fall vara utbytbar.

 

Tack för en jä**a bra skiss. Jag  har goglat men bara kommit till växelhus och uppåt, inte som här. Oerhört tacksam, hjälpte mig mycket då jag vet vart det pajat men inte vad det kan heta 👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du hitta alla sprängskisser till din motor. Detta är USA versioner av Yamaha, så det kan skilja lite men oftast är delarna desamma. Klicka dig fram till din motor.

30Mxxx är manuellt startad 30Exxx elektriskt. S i modellbeteckning brukar vara kortrigg L långrigg, men min erfarenhet är att oavsett vad man väljer för version får man samma reservdelslistor som täcker alla versioner, så exakt modellbeteckning är inte så mycket att haka upp sig på. 

 

https://www.boats.net/catalog/yamaha

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...