Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
runb

Spänning varierar kraftigt med motorn igång

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Mercury 50hk 4-takt från 2010 där jag har noterat att spänningen varierar från allt mellan 12-16 volt när motorn är igång. Dvs om jag kikar på Mercmonitorn så kan värdet variera från ex. 12,1v till 16,0v på 1 sekund. Det är aldrig något stabilt värde utan hoppar hela tiden. Samma sak om jag kikar på spänningen på plottern.

Ska det vara så?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minst två möjligheter:

1. Dålig jord
2. Trasig generator

Tyvärr så tror jag mest på 2:an, men du kan även kolla med digital voltmeter direkt över batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du identifierat orsaken så bör du åtgärda problemet så snart som möjligt. Mycket av dagens elektronik tycker inte om så höga spänningar. Jag hade en ekolodsgivare som gick sönder när laddningsregulatorn skickade ut 15V.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Minst två möjligheter:

1. Dålig jord
2. Trasig generator

Tyvärr så tror jag mest på 2:an, men du kan även kolla med digital voltmeter direkt över batteriet.

Jag tror faktiskt att det är lättare att se på ett gammaldags analogt visarinstrument. Det kan bli väldigt fladdrigt med de digitala siffrorna om spänningen varierar mycket.

 

Men till er som vet hur det är med utombordarna, skall det inte finnas någon likriktare med laddningsregulator, antingen inbyggd i generatorn eller externt monterad? Det tyder ju mer på att en sådan regulator lagt av. Och då kanske det inte är ren likspänning heller, utan med inslag av växelspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att hänga på en voltmeter direkt på batteriet, cigguttag eller vad du nu kan koppla in dig på. Jag är inte övertygad om att du kan se samma variationer där.

 

Tänd landtärnorna och kolla spänningen igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderat lite vidare. Mercury har haft problem med spänningsregulatorerna. Det hände att de fattade eld, så det fanns ett återkallande och en kit med modifierad regulator, som bytes på garanti.

Det fanns en tråd här på MG senast igår om detta med en Merc 60 hk där regulator brunnit.

 

Jag tror att din motor är så sen att den är åtgärdad från fabrik, men jag vill minnas att jag sett flera beskrivningar där spänningen fluktuerat på det sätt du beskriver och där regulatorn sedan sagt upp sig, utan att nödvändigtvis fatta eld. Med tanke på hitoriken kring detta skulle jag råda dig att snarast ta tag i detta och undvika att köra motorn tills du fått en förklaring till problemet.

 

Svänghjulsmagnetiserade generatorer som är vanligast på lite mindre utombordare har den egenheten att de inte kan styras på samma sätt som t.ex. en bilgenerator där magnetiseringen sker genom att leda ström i magnetiseringsspolar. En bilgenerator kan därmed styras genom att variera magnetiseringen, precis som gasen på en bil, medan den permanent magnetiserade generatorn kör med gasen i botten konstant och bara kan kontrolleras genom att åstadkomma ett kontrollerat spänningsfall genom vilket en del av den genererade effekten leds bort som värme. Detta leder till att spänningsregulatorn kan bli ordentligt varm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

Jag har nu varit ute och mätt spänningen med multimeter över ett 12V-/cigguttag och den låg stabilt på 13.7-13.8V med motorn igång.

 

Men jag har börjat få ett annat lustigt fel med motorn i samband med detta. Sist när jag var ute så stängdes motorn plötsligt av när jag körde i tomgångsfart och tryckte på trim-up knappen.

Likaså idag så stängdes motorn av i ca. 25 knop, men plotter/instrument lös fortfarande. Den gick att starta som om ingenting hade hänt och jag körde därefter långsamt in till land. Väl inne vid hamn så började plottern larma och visa felkod

 

"Mercury Marine... Motor 1, Kontrollera Motorn":

Varv/min: 640

Oljetryck 401.3kPa

Temperatur: 48.0C

Spänning: 9.3V

Kylmedelstryck 0.0kPa

Bränsletrycka ...-.kPa

Status: 0x00000001

 

Någon som har en aning om vad det kan vara eller om det är relaterat till problemet?

Redigerad av runb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har en dålig kontakt någonstans i motorn eller ev. framme vid instrumentpanelen. Förse dig med så kallad kontaktspray och lite fint slippapper 1000 bli bra. Biltema säljer separata oxid och kontaktskyddssprayer. Detta är idealiskt. Var noga att följa bruksanvisningen.

Koppla bort batteriet och gå igenom alla anslutningar du kan hitta, slipa lätt så att du inte tar bort ev. korrosionsskydd i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla batteripolerna och om du har en batteribrytare så kolla även denna. Den kan gå att ta isär så att du kommer åt att göra rent.

 

Jag tror dock inte att felet sitter här, men de är ofta en källa till problem.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter byte till ett nytt batteri så är problemet nu borta och värdena på mercmonitorn ligger stadigt kring 13-14V med motorn igång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...