Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Anderssonlofgren

Byta batteribank med NASA BM-1C

Rekommendera Poster

Hejsan. 
Har en NASA BM-1C batteriövervakare installerad i båten sen tidigare. 
Sitter 2st batterier, 1st 75ah blybatteri och 1st agm 100ah batteri som förbrukare och start idag. 
Agm batteriet är ca 2år och blybatteriers ålder är okänd. 

Iallafall har jag idag beställt 2st agm 250ah och tänker mig installera dessa ihop med det redan befintliga agm 100ah batteriet och bort med blybatteriet
Tänker att jag ska använda den nya uppsättningen som både start och förbrukare då banken blir så stor.

har även ett bly 75ah för bogproppen installerat med skiljediod

 

Ska också komplettera en 20w solcell med ytterligare 105w 

 

Till min fråga, klarar min övervakare NASA BM-1C agm batterier? Är det något annat jag bör tänka på som kan bli ett problem? Tror ni bog batteriet kan ställa till med trubbel vid gång?

 

Länkar till Manualen för den övervakare jag har NASA BM-1C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågar nog i fel forum, detta är för Elbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Anderssonlofgren:

Hejsan. 
Har en NASA BM-1C batteriövervakare installerad i båten sen tidigare. 
Sitter 2st batterier, 1st 75ah blybatteri och 1st agm 100ah batteri som förbrukare och start idag. 
Agm batteriet är ca 2år och blybatteriers ålder är okänd. 

Iallafall har jag idag beställt 2st agm 250ah och tänker mig installera dessa ihop med det redan befintliga agm 100ah batteriet och bort med blybatteriet
Tänker att jag ska använda den nya uppsättningen som både start och förbrukare då banken blir så stor.

har även ett bly 75ah för bogproppen installerat med skiljediod

 

Ska också komplettera en 20w solcell med ytterligare 105w 

 

Till min fråga, klarar min övervakare NASA BM-1C agm batterier? Är det något annat jag bör tänka på som kan bli ett problem? Tror ni bog batteriet kan ställa till med trubbel vid gång?

 

Länkar till Manualen för den övervakare jag har NASA BM-1C

Jag kör med 2 st 200 agm, 1 st 75 Ah agm (bog) och 1 st 75 Ah agm (start och ankarspel).

 

Totalt 550 Ah som går igenom min shunt med ett automatiskt skiljerelä. Inga problem.

 

Nu har jag inte Nasa, utan Victron. Spelar ingen roll om du kör bly eller agm till din Nasa.

 

(Helt rätt ang fel forum, elbåtar=elmotorer)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Tack! 

 

Rättning från igår. Köpt 2st 200ah agm. Så den totala kommer bli 300ah + 75 ah för bogen. Är det 375ah jag ställer in nasa på?

 

Ursäkta att jag postade i fel forum. Första gången jag använder mig av detta forum

kan jag flytta tråden på något sätt?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anderssonlofgren:

475ah blir det såklart😄

Hur du ställer in Nasa kan säkert manual eller någon som har det beskriva.

 

Jag var tvungen att ställa in på min Victron batteribanksmätare SAMT SOLCELLS REGULATOR FÖR AGM (också Victron).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan ställa in batterikapaciteten i Ah i BM-1.

Jag mins nu inte exakt hur man gör, men man skall iallafall bryta strömmen x antal sekunder för att få in instrumenten i en inställningsmode. Om du inte har kvar manualen skall jag se om jag kan hjälpa dig senare, möjligen finns det en manual på internet också.

 

Men jag gillar inte tanken på att ha kombinerad start- och förbrukarbank.

Tvp skäl, säkerhetsmässigt bra att kunna avskilja startbatterier så att det inte förbrukas av misstag.

Sena vill jag inte blanda batterier med olika ålder eller olika kapacitet i samma bank, det kan bli olyckligt med utljämningsströmmar mellan batterierna.

 

Mitt förslag är att ha parallellkopplade 2 x 250Ah som förbrukarbank och det på 100Ah som startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Hej!

Du kan ställa in batterikapaciteten i Ah i BM-1.

Jag mins nu inte exakt hur man gör, men man skall iallafall bryta strömmen x antal sekunder för att få in instrumenten i en inställningsmode. Om du inte har kvar manualen skall jag se om jag kan hjälpa dig senare, möjligen finns det en manual på internet också.

 

Men jag gillar inte tanken på att ha kombinerad start- och förbrukarbank.

Två skäl, säkerhetsmässigt bra att kunna avskilja startbatterier så att det inte förbrukas av misstag.

Sena vill jag inte blanda batterier med olika ålder eller olika kapacitet i samma bank, det kan bli olyckligt med utljämningsströmmar mellan batterierna.

 

Mitt förslag är att ha parallellkopplade 2 x 250Ah som förbrukarbank och det på 100Ah som startbatteri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Du kan ställa in batterikapaciteten i Ah i BM-1.

Jag mins nu inte exakt hur man gör, men man skall iallafall bryta strömmen x antal sekunder för att få in instrumenten i en inställningsmode. Om du inte har kvar manualen skall jag se om jag kan hjälpa dig senare, möjligen finns det en manual på internet också.

 

Men jag gillar inte tanken på att ha kombinerad start- och förbrukarbank.

Tvp skäl, säkerhetsmässigt bra att kunna avskilja startbatterier så att det inte förbrukas av misstag.

Sena vill jag inte blanda batterier med olika ålder eller olika kapacitet i samma bank, det kan bli olyckligt med utljämningsströmmar mellan batterierna.

 

Mitt förslag är att ha parallellkopplade 2 x 250Ah som förbrukarbank och det på 100Ah som startbatteri.


Hej tack för svar!

jag har hittat en manual över bm-1, tror jag har koll på hur man går till väga för att ändra ah. 
 

Okej. Som det är kopplat idag så är det enda som ligger frånskiljt är bogpropellern. Övrigt ligger förbrukning/start/ankarspel. 
 

Jag förstår. Jag funderar på att köpa ett mindre batteri enbart för start och använda mina totalt 500ah som förbrukning, ska jag behålla batteriet för bogpropellern? Kan jag förlänga kablarna bak och lägga även den på startbatteriet? 
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns både för och nackdelar med att ha ett separat batteri till bogisen.

Man vill inte ha extra tyngd och knallgas i förruffen. Man får ytterligare ett batteri att ladda ombord.

Fördel, man slipper långa tjocka och dyra kablar, och det blir mindre spänningsfall med ett batteri nära bogpropellern.

 

Jag ser bara ett alternativ till fördelning av batteribanker.

  • startbatteriet försörjer startmotor, bogpropeller och ankarspel och då motorns instrument och elektronik, ingetnting annat.
  • förbrukarbanken försörjer belysning, pumpar, navigationselektronik, radio, tv och vad det nu må vara.

Generatorn laddar båda bankerna, solcellspaneler laddar enbart förbrukarbanken.

BM-1 håller bara koll på förbrukarbanken.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns både för och nackdelar med att ha ett separat batteri till bogisen.

Man vill inte ha extra tyngd och knallgas i förruffen. Man får ytterligare ett batteri att ladda ombord.

Fördel, man slipper långa tjocka och dyra kablar, och det blir mindre spänningsfall med ett batteri nära bogpropellern.

 

Jag ser bara ett alternativ till fördelning av batteribanker.

  • startbatteriet försörjer startmotor, bogpropeller och ankarspel och då motorns instrument och elektronik, ingetnting annat.
  • förbrukarbanken försörjer belysning, pumpar, navigationselektronik, radio, tv och vad det nu må vara.

Generatorn laddar båda bankerna, solcellspaneler laddar enbart förbrukarbanken.

BM-1 håller bara koll på förbrukarbanken.

Tack! 
Då vet jag. Blir ner till båten och reka för inköp av kablage osv. Tack för hjälpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Anderssonlofgren:

Tack! 
Då vet jag. Blir ner till båten och reka för inköp av kablage osv. Tack för hjälpen! 

Ja det är så jag tycker att det skall vara.

Sedan finns det andra åsikter.

BM-1s shunt skall kopplas nära förbrukningsbatteriets minuspol, ingenting annat får sedan kopplas till den minuspolen, all ström måste gå genom shunten för att den skall kunna mätas och registreras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...