Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
martinke

Missljud utombordare Suzuki DF100A

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Kanske någon här har någon susning om vad jag kan ha för fel på min motor innan jag lämnar in den för felsökning, Suzuki DF100A årsmodell 2013?

 

Det började med att motorn la av för mig när jag drog av gasen från högre hastighet och la i neutral. Dog rakt av. inga felmeddelande eller något. Startade precis som vanligt och det hände inte igen den dagen.

Och idag hände precis samma sak igen. Motorn la av när jag gick från högre hastighet och la ur växeln. Startar om och går precis som vanligt.

Verkar inte hända om man släpper på gasen försiktigt.

 

Jag började felsöka lite idag och tog av motorkåpan. Det var då jag upptäckte ett konstigt ljud på tomgång, Se video. Ljudet försvinner dock direkt om jag lägger på lite gas på tomgång. men återkommer om jag släpper gasen, dock försvinner det efter ca 30sekunder på tomgång.

Jag tycker ljudet är på insugssidan av motorn. Bränslepump som gnisslar?

 

Finns inga felkoder från motorn och IAC-ventilen (Idle Air Control) duty ligger inom specifikation 50% på tomgång. Även tomgångsvarvtalet ligger inom spec. 

Så långt har jag felsökt.

 

Video på hur den låter på tomgång.

 

Video på hur den låter på ca 900rpm

 

//Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag kan berätta att jag förmodligen har hittat felet!

 

Motorn började att gå sämre och sämre, varvtalet började vandra upp och ned speciellt på höga varvtal.

Misstänkte bränsletillförsel, men det förklarar väl inte ljudet?

Började kontrollera bränsleslang från tanken och fram till vatten/bränslefiltret och såg då att filtret satt lite snett. Det gick att skruva åt det lite över 2 varv?!

 

Tog en tur igår på ca 1 timma. Motorn går helt normalt igen och ljudet är borta.

Kan luft i bränsletillförseln orsaka missljud i bränslepumpen?

Hoppas det va så enkelt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...