Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
seglarfralla

Läckande backventil ...

Rekommendera Poster

Har en Beneteau 2014 års modell. Har hållit på att felsöka flera gånger eftersom något läcker sjövatten i motorrummet. Nu har jag hittat det är backventilen som verkar ha något luftningsrör eller liknande på ovansidan som sen går ner i baljan under motorn. Kommer in ca 2-3 deciliter per timme. Är det fel på ventilen eller skall det vara så här. Märket är Ventus och motorn en Yanmar 40 hk ifrån 2014.

IMG_4021.jpeg

IMG_4024.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är vaccumventilen till motorn. Det kommer väl bara vatten när motorn går?

Det kan komma en del ifrån den sätt en flaska som du tömmer vid behov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer kommer bara när motorn går. Verkar dock inte vara normalt att det skall läcka så mycket i en motor ifrån 2014.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad sägs om att läsa tillverkarens dokumentation hur man ger lite kärlek till vakuumventilen, tror länken nedan skall funka annars får du leta på Vetus hemsida efter rätt modell
https://www.vetus.com/media/wysiwyg/Technical-documentation/Exhaust_systems/ASD_installation_instruction.pdf

 

Kan vara så enkelt som saltavlagring eller skit som fastnat i vakuumventilen för den förväntas hålla "tätt".

Vetus prylar gillar jag för de brukar vara genomtänkta.

 

En del gillar att det kommer vatten ur slangen för då vet de att sjövattenpumpen fungerar och kyler motor och avgaser.

Det finns tom de som gör om vakuumventilen så att det sprutar lite vatten när motorn går på utsidan av båten eller vid självlänsen i sittbrunnen.

Smaken är som ......

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här vacumventilen har en slang som är tänkt att gå till en bordsgenomföring, det rinner vatten när motorn är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vetus vakuumventil finns i 2 varianter

A Air vent without valve
B Air vent with valve

 

Jag hade en Vetus vakuumventil till min tidigare motor Yanmar 3YM30 (2005) och det kom inte en droppe.

Slangen är enligt min åsikt till för att leda ut vatten om den skulle läcka till ett "ofarligt" ställe som upptäcks av båtägaren, på en segelbåt som lutar kan det vara knivigt att placera eventuellt utlopp på skrovsidan och samtidigt uppfylla Vetus rekommendationer. På akterspegeln kanske det skulle funka.

 

Jag gillar Vetus varianten som är "torr":-)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funktionen för en vacumventil är att den ska släppa in luft så att det inte bildas hävertverkan i kylvattensystemet. Det finns inga skäl för att den ska släppa ut vatten. Då är den enligt min uppfattning felkonstruerad.

Vill man ha koll på att det flödar kylvatten så behövs ingen ventil, det räcker med en klen slanganslutning som leds upp så att vatten kan spruta ur slangen och släppa in luft när motorn slås av.

Dåligt konstruerade vacumventiler börjar läcka efter ett tag och behöver service. Varierande hur ofta. Yanmars "orginal vacumventil" kräver regelbundet byte av gummimembran för att inte läcka. Vetus har jag ingen erfarenhet av men TS verkar ha läckageproblem med sin.

 

Efter att ha bytt delar i Yanmarventilen ett antal gånger och hållit på att regelbundet tömma spillvattenflaskan så såg jag i en båttidning att Martec konstruerat en vacumventil med "en riktig backventil i". Det var nog en prototyp eller förseriemodell jag köpte för den verkade vara fräst ur en kompakt plastbit. Jag köpte även en extra backventil och ett gult skruvlock för att kunna byta om det skulle börja läcka. De servicedelarna har aldrig kommit till nytta! Det har aldrig kommit en enda droppe läckage ur den. När motorn går på tomgång så hörs det hur det "sörplar" i ventilen när den släpper in luft. En bra indikation på att den fungerar.

 

Så mitt råd till TS är: Köp en Martec vacumventil och slipp framtida problem. (OBS jag har inget affärsintresse i Martec, är bara en oerhört nöjd kund). Innan du handlar så kolla diametern på dina kylvattenslangar så du får rätt modell.

bild.png.c3912b47a797526fe69de9df66e66aff.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...