Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MikaelRyds510

Smält regulator ? Mercury 60hk 2003

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

Ny medlem här med ny båt för oss.

Var ute igår och väl tillbaka hemma rök motorn rejält. Lyfte kåpan och såg att regulatorn (tror jag efter kollat sprängskisser) hade smält och några kablar. Båten har inga instrument eller lantern så kanske beror på överladdning ,trasigt batteri eller liknade ? Ska lämna in den på varv för service + reparation och montera dig instrument etc. Men nyfiken på om någon vet orsaken till detta ?

 

Motorns modellnummer : ME-60ELPTO

20200620_170225.jpg

Redigerad av MikaelRyds510

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det fanns en recall på Merc 40-60 hk motorer runt detta år och en ombyggnadssats till en uppdaterad regulator. Problemet var just att de fattade eld. Jag är inte 100 på om detta gäller även din motor och om den i så fall kanske redan är ombyggd. Men, det kan ju vara värt för dig att forska vidare i. 

Goggla ex: mercury 60 hp voltage regulator fire

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Det fanns en recall på Merc 40-60 hk motorer runt detta år och en ombyggnadssats till en uppdaterad regulator. Problemet var just att de fattade eld. Jag är inte 100 på om detta gäller även din motor och om den i så fall kanske redan är ombyggd. Men, det kan ju vara värt för dig att forska vidare i. 

Goggla ex: mercury 60 hp voltage regulator fire

Tack för svar. Japp det verkar vara ett vanligt problem på dessa motorer, utbyteskittet har en extra jordkabel och en säkring  vilken min saknar så det är nog orignal som sitter på. Får ta upp båten o se vad verkstaden säger..bra med båtförsäkring även om åldersavdrag och självrisk kanske gör det dyrare, vi får se. Hoppas inget annat tagit skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-21 vid 18:27 skrev guestsson:

Det fanns en recall på Merc 40-60 hk motorer runt detta år och en ombyggnadssats till en uppdaterad regulator. Problemet var just att de fattade eld. Jag är inte 100 på om detta gäller även din motor och om den i så fall kanske redan är ombyggd. Men, det kan ju vara värt för dig att forska vidare i. 

Goggla ex: mercury 60 hp voltage regulator fire

Intressant, jag har en sådan motor och ser på regulatorn att den har varit varm men inte lika varm som trådskaparens. Får det till orginaldelnummer 883072.

 

Letar febrilt efter "ombyggnadskit" el motsv. men hittar inget. Delen finns på rätt många ställen däremot. Men är det samma skit då kanske?  

Redigerad av bckmrk
Redigerade delnummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-21 vid 21:11 skrev MikaelRyds510:

Tack för svar. Japp det verkar vara ett vanligt problem på dessa motorer, utbyteskittet har en extra jordkabel och en säkring  vilken min saknar så det är nog orignal som sitter på. Får ta upp båten o se vad verkstaden säger..bra med båtförsäkring även om åldersavdrag och självrisk kanske gör det dyrare, vi får se. Hoppas inget annat tagit skada.

Var hittade du kittet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev bckmrk:

Var hittade du kittet? 

Lämnande in båten till båtvarv utanför Norrtälje som beställde och bytte, vet ej vart de köpte ifrån men det var många veckors leveranstid på delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev MikaelRyds510:

Lämnande in båten till båtvarv utanför Norrtälje som beställde och bytte, vet ej vart de köpte ifrån men det var många veckors leveranstid på delar.

Aha. Blev det dyrt? (-:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det som ändrades var en ny separat jordledning, så att den nya regulatorn hade 6-ledningar, men är osäker på detta.

 

Utöver att själva regulatorn blir varm verkar det också ha förkommit värmeutveckling i de kulformiga anslutningskontakterna, så det kan vara värt att kolla dessa.

 

De ledningar som kan förkomma har följande funktion (ta ingen hänsyn till numreringen).

 

1-2 AC in

2-3 DC ut till batteri.

5  Utgång för varvräknare

6 Separat jord.

 

Du kan läsa om felsökning och installation i dokumentet som tillhör denna.

https://www.hansenmarine.se/product/regulator-563339

 

Noterar att de varnar för att använda VRLA-batterier dvs andra blybatterityper än öppna våta. Detta torde bero på att regulatorn lämnar ca 14,5 V, vilket är för högt för ett fulladdat blybatteri oavsett typ. Ett öppet batteri kan hantera detta genom att sönderdela vatten och släppa ut vätgas medan ett VRLA riskerar att blåsas upp och sprängas.  Risken för detta är liten om man inte använder motorn kontinuerligt, men man bör kanske undvika Gel-batterier, medan AGM bör vara OK.

 

Notera att resonemanget ovan om att AGM kan vara OK bygger på en fungerande regulator. Om regleringen upphör så blir spänningen  betydligt högre. Så håll koll på spänningen. 14,5 V några timmar är i regel inget problem, men om det blir högre spänning skall regulatorn bytas. Ett ganska vanligt tecken på att regulatorn givit upp är att varvräknaren slutar funka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev guestsson:

Jag tror att det som ändrades var en ny separat jordledning, så att den nya regulatorn hade 6-ledningar, men är osäker på detta.

 

Utöver att själva regulatorn blir varm verkar det också ha förkommit värmeutveckling i de kulformiga anslutningskontakterna, så det kan vara värt att kolla dessa.

 

De ledningar som kan förkomma har följande funktion (ta ingen hänsyn till numreringen).

 

1-2 AC in

2-3 DC ut till batteri.

5  Utgång för varvräknare

6 Separat jord.

 

Du kan läsa om felsökning och installation i dokumentet som tillhör denna.

https://www.hansenmarine.se/product/regulator-563339

 

Noterar att de varnar för att använda VRLA-batterier dvs andra blybatterityper än öppna våta. Detta torde bero på att regulatorn lämnar ca 14,5 V, vilket är för högt för ett fulladdat blybatteri oavsett typ. Ett öppet batteri kan hantera detta genom att sönderdela vatten och släppa ut vätgas medan ett VRLA riskerar att blåsas upp och sprängas.  Risken för detta är liten om man inte använder motorn kontinuerligt, men man bör kanske undvika Gel-batterier, medan AGM bör vara OK.

 

Notera att resonemanget ovan om att AGM kan vara OK bygger på en fungerande regulator. Om regleringen upphör så blir spänningen  betydligt högre. Så håll koll på spänningen. 14,5 V några timmar är i regel inget problem, men om det blir högre spänning skall regulatorn bytas. Ett ganska vanligt tecken på att regulatorn givit upp är att varvräknaren slutar funka.

Fantastiskt forum, stort tack. Regulatorn har gett upp, beställt en ny på Amazon (dumt? Billigt!). Befintlig har 6 kablar, men är också märkt med del nr 883072, som den du länkar till skall ersätta. Länkad regulator verkar inte heller passa till min motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-09 vid 22:52 skrev bckmrk:

Aha. Blev det dyrt? (-:

Tror det gick på ca 10tkr efter att en del gick på försäkring (minus massa värdeminskning pga ålder). Det var en lång diskussion om det verkligen var ett försäkringsärende då endast ersätter brand och inte elfel. Hävade att om jag inte stäng av motorn när det började komma vit rök (kablar som smälte) hade hela båten brunnit upp och det kostat dem betydligt mer, då gick de med på ersättning.

Redigerad av stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev MikaelRyds510:

Tror det gick på ca 10tkr efter att en del gick på försäkring (minus massa värdeminskning pga ålder). Det var en lång diskussion om det verkligen var ett försäkringsärende då endast ersätter brand och inte elfel. Hävade att om jag inte stäng av motorn när det började komma vit rök (kablar som smälte) hade hela båten brunnit upp och det kostat dem betydligt mer, då gick de med på ersättning, så tar du det på försäkring säg att det börjat brinna.

Fint. Hur gammal var din motor vid tillfället? Många bolag ger inte ersättning för motorer över 15 år. Min är ju då äldre än 15 år, nämligen bestämt 21 år. 

Redigerad av bckmrk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bckmrk:

Fint. Hur gammal var din motor vid tillfället? Många bolag ger inte ersättning för motorer över 15 år. Min är ju då äldre än 15 år, nämligen bestämt 21 år. 

Tror den var 2003-2005 så mer än 15 år, det var inget problem med folksam däremot blev åldersavdraget rätt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min har inte brunnit samt är mer än 15 år (som är där mitt försäkringsbolag slutar ersätta elfel på motorer) så jag kommer inte ens försöka  🙂

 

Däremot är det en faktor 10 i pris på orginaldel vs. kinadel för regulatorn. 3000kr vs 300kr. 
 

Är original så mkt bättre? Säkrare? Vad skiljer, skulle man vilja veta. 

Redigerad av bckmrk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-21 vid 13:13 skrev MikaelRyds510:

Båten har inga instrument eller lantern så kanske beror på överladdning ,trasigt batteri eller liknade ? Ska lämna in den på varv för service + reparation och montera dig instrument etc. Men nyfiken på om någon vet orsaken till detta ?

 

Motorns modellnummer : ME-60ELPTO

Förresten Mikael,

fick du någonsin klarhet i orsaken till haveriet? Var det ngt annat fel, eller var det bara regulatorn som hade gett upp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...