Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ChrisJ58

Montering av hamnkapell

Rekommendera Poster

Ska montera ett hamnkapell på en Crescent 465 Trader. Någon som har gjort det förut och som har bra råd att ge? Val av borr? Tätningsmassa? Skruvmejslar? Hur lång tid tar det om det är första gången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ChrisJ58:

Ska montera ett hamnkapell på en Crescent 465 Trader. Någon som har gjort det förut och som har bra råd att ge? Val av borr? Tätningsmassa? Skruvmejslar? Hur lång tid tar det om det är första gången?

Din båtmodell känner jag inte till.

Men jag har monterat färdigsydda kapell på andra båtar.

Om du skall montera kapellknäppen på båten kan du borra med vanligt standardborr för stål, billigaste sorten. Du skall har rostfria skruvar, det finns rekommendationer om skruvdimension kontra borrdimension, jag har haft 4 mm skruv och borrat med 3,5 mm. Jag har tryckt in vit Sikaflex i skruvhålen innan skruvarna dras, och sedan torkar bort överskottet.

Skruvmejsel väljer du efter vad du har för skruv, pozidrive? Philips? vanligt spår? Om du köper rostfri skruv i båttillbehörsbutik eller på Biltema framgår det av förpackningen viken mejsel eller bits du skall använda, kanske också borrdimensionen.

 

Dra inte med skruvdragare, det är lätt att skruvhålet går sönder, eller att plasten nyper i skruven så att den går av istället. Däremot kan du med fördel använda en bitsskuvmejsel.

 

Det är viktigt att du monterar kapellet rakt och fint först, sträcker ut det ordentligt och monterar kapellknäppena så att kapellet är helt utspänt.

Finns det bågar i båten? eller färdiga hål eller fästen för sådana? om inte får du montera sådana först, se var kanaler och fållar finns i kapellduken så att det blir riktigt.

 

För att det skall bli bra är det viktigt att du tar den tiden på dig som behövs, lättast om båten är på land. Det kan ta en hel dag om man inte gjort det innan.

Så montera först bågarna, montera kapellet, låt det hänga ut sig, sträck upp, mät så att det hänger likadant på båda sidorna, markera för knäppena, gärna 5 mm under öljetterna i kapellet, montera vartannat knäppe, och när det bli är gjort monterar du återstående.

Möjligen, beroende på hur det ser ut, kan det vara en fördel att spänna det förut och akterut innan man tar sidorna.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...