Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rydsbat

Svårstartad Johnson 70hk -1997

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Johnson 2takt på 70hk som är svårstartad som kall. Måste använda startats ibland för att den ska starta. Detta inträffar aldrig när den är varm och ibland startar den okej som kall...

 

Någon som vet vart jag ska börja felsöka?

 

tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör du när du startar den kall? Choke och Primersystem fungerar olika och kräver lite olika tekniker vid kallstart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycker in nyckeln och höger gasen till mitten ungefär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, minns det som att det är primesystem på dessa och då brukar man slå på tändningen, hålla in nyckeln ca 5sekunder och sedan starta.

 

Lite gas är ok och förutsätter att du pumpar på blåsan innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes det är primer. Om denna inte funkar elektriskt kan man manuell öppna och sedan stänga primeventilen på det sätt @Mange249 skriver, men 5 sek kan ev. vara lite länge.

 

Ventilen (11) är röd: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1997/bj70eleum/electric-primer-system

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, inget pip du får själv räkna 1001, 1002, 1003. Du kan behöva öka tiden, alternativ prima lite extra om motorn vill lägga av, men det är bäst att hålla sig på den magra sidan så att den inte blir sur och för att slippa rök . Rätt snart lär du dig hantera primen så starten går smidigt.

 

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag släppa nyckeln efter 5 sekunder (den del jag tröck in) och sedan dra till nästa läge så startmotorn börjar att gå eller ska jag ha fortsatt nyckeln intryckt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda fungerar, men brukar släppa innan minns jag det som... Var ett par år sen jag körde primersnurra nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev rydsbat:

Ska jag släppa nyckeln efter 5 sekunder (den del jag tröck in) och sedan dra till nästa läge så startmotorn börjar att gå eller ska jag ha fortsatt nyckeln intryckt?

Jag skulle rekommendera att prima först och starta sedan.

 

Om  du  primar lite för länge innan start och sedan primar ytterligare under start så dränker du motorn i soppa med de problem det medför. Detta undviker du om du handlar enligt ovan.

Som jag påpekat tidigare, se till att ligga på den snåla sidan för att sedan om nödvändigt tillföra mer. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...