Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Eld-

Gasolkök spottar

Rekommendera Poster

Mitt trangiakök med gasolbrännare har börjat "spotta" när det blivit varmt. Ibland låter det som en gammal tvåtakts utombordare. Väldigt irriterande. Det händer inte när köket är kallt utan börjar när det blivit ordentligt uppvärmt.

 

Är det någon som har någon aning om vad det kan bero på?

 

Det handlar inte om blåst eller att gasolen skulle börja ta slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gasen förångas för tidigt, står glasflaskan för varmt?

Sedan kan det vara skräp i brännaren också, vill minnas att man fick med en rensnål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasflaskan är kall. 

 

Jag fick inte med någon rensnål och jag kan inte se hur en sådan skulle kunna användas. Under hålen i brännaren sitter ett nät. Det ser inte ut som om man kan skruva isär brännaren heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Gasflaskan är kall. 

 

Jag fick inte med någon rensnål och jag kan inte se hur en sådan skulle kunna användas. Under hålen i brännaren sitter ett nät. Det ser inte ut som om man kan skruva isär brännaren heller. 

Måhända har jag än äldre modell än din. Tror inte heller att min är original Trangia eller ens Optimus.

Innehållet i glasflaskan är ju flytande, det blir ju till gas när trycket sjunker. Kan tänkas vara så att det är ”flytande gas” som når brännaren ibland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Måhända har jag än äldre modell än din. Tror inte heller att min är original Trangia eller ens Optimus.

Innehållet i glasflaskan är ju flytande, det blir ju till gas när trycket sjunker. Kan tänkas vara så att det är ”flytande gas” som når brännaren ibland?

Svårt att tro det. Det är en förvärmningsslinga på gasolröret som går genom lågan. Den borde vara avsedd att se till att gasen är rejält varm när den når munstycket.  Ska försöka fixa en bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder:

20200620_144938.thumb.jpg.673c2177465f7ef259822e18cc91ee60.jpg20200620_144827.thumb.jpg.12027018464636c5638eab2690be10ae.jpg20200620_144927.thumb.jpg.f0645d0651d20cf84199743bed883b12.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett långskott och utan att jag vet så mycket om detta så ser jag att gasolslangen har kontakt med metallplattan på ditt kök vilket den inte har på nya brännare. Det kanske gör att gasen blir för varm för tidigt (?) men det är ju ett enkelt test att böja till röret något. Ditt problem är ju på något sätt värmerelaterat.

 

bild.png.956f372e93d93fd241d960dee8087662.png

 

 

 

PS:  Givet ditt namn så borde väl du vara den givna experten här på forumet för den typen av frågor?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ABC:

Ett långskott och utan att jag vet så mycket om detta så ser jag att gasolslangen har kontakt med metallplattan på ditt kök vilket den inte har på nya brännare. Det kanske gör att gasen blir för varm för tidigt (?) men det är ju ett enkelt test att böja till röret något. Ditt problem är ju på något sätt värmerelaterat.

 

bild.png.956f372e93d93fd241d960dee8087662.png

 

 

 

PS:  Givet ditt namn så borde väl du vara den givna experten här på forumet för den typen av frågor?!

Nej det är ett par mm emellan även på min brännare. Det är vinkeln på bilden som luras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sällan jag använder mitt Trangiakök numera. 

Men jag vet att det blivit problem när gasflaskan vält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är sällan jag använder mitt Trangiakök numera. 

Men jag vet att det blivit problem när gasflaskan vält.

Ja om man välter flaskan så att flytande gas trycks ut i ledningen blir det inge bra. 

 

Prova att välta ett fotogenkök... nej gör inte det. Det blir eldklot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Eld-:

Ja om man välter flaskan så att flytande gas trycks ut i ledningen blir det inge bra. 

 

Prova att välta ett fotogenkök... nej gör inte det. Det blir eldklot.

Tack!

Det finns incidenter från läger och hajker med scouter liksom diverse fjällvandringar där det hänt både det ena och det andra, dock utan allvarligare skador.

Anledningen till att jag för många år sedan köpte en gasbrännare till trangiaköket var att det vid en fjällvandring i Jotunheimen hände sig så att spritbrännaren som när den är nedpackad, ligger i den lilla kastrullen, brännaren hade läckt några droppar rödsprit som gjorde potatismoset oätbart senare. 

 

Men till problemet:

Det finns väl två orsaker till detta, dels det vi redan avhandlat att den flytande gasen når brännaren.

Sedan kan det ju vara en tjuvläcka med luft också, kolla anslutningarna att dom är täta.

Har du provat en annan gasflaska? Är det en regulator eller bara en ventil på din modell?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att munstycket är tätt. 

 

En sån brännare, bränner gas med blå flamma. 

 

Är inte flödet tillräckligt så blir det som en cigarettändare, flamma vid munstycket. 

 

Därför blir även det cirkulära gallret rödhett, lågan är för det mesta mellan munstycke o galler. 

Att det typ skjuter beror på att gasmolnet ibland når ut till gallret och möter syre, så att säga på utsidan... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade:

 

"Toppen på gasbrännaren skruvar man av utan verktyg, precis som då öppnar en kran på i köket då man ska spola vatten för att laga mat/diska.

Det finns en invändig gänga i ”skaftet”. Då man skruvat bort toppen kommer munstycket fram, och för att skruva bort detta behöver man en blocknyckel (bättre än en skiftnyckel). I munstycket finns ett väldigt litet hål. På vissa av mina gamla fotogenkök finns en rensnål med. Rensnålen är nog några 100-dels mm i diameter, så att försöka rensa ev stopp i munstycket med en knappnål är meningslöst."

 

Själva brännartoppen, som ser ut som en trattkantarell, sitter ibland riktigt hårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återrapportering:

Jag lyckades skruva isär brännaren men inget såg ut att vara täppt. Jag rengjorde ändå noggrant och skruvade ihop. Det ändrade inget. Jag gissar att den är utsliten på något sätt. Yttersta "silen" på brännaren är ju lite korroderad och missformad.

 

Det blev en ny brännare och den gamla får gå till återvinningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...