Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Cecilia

Hjälp! Båten sjunkit...

Rekommendera Poster

Gäst Cecilia

Hej, Vår nyköpta begagnade Selco sportbåt med drygt 25 år gammal Johnsson 55hk ligger just nu under vatten. Motorn har suttit på båten sedan den köptes, men vi har reagerat för att aktern ligger väldigt lågt. Har tömt båten efter varje regnväder då det förvärrar läget, men idag har den sjunkit helt trots att det inte regnat och inte varit särskilt hög sjö. Misstänker att det kan vara fråga om läckage, men hur som helst är jag orolig för motorn. Kan någon ge mig tips om vad vi bör göra? Hur troligt är det att motorn och elen i båten (autostart) klarar att vara under vatten? Motorn är sänkt till ca 2/3. Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Ajdå. Hoppas inte batteriet ligger på. Det är det första jag skulle ta bort. Sen går det nog bra om ni är snabba. Upp med grejerna på land. Tryckluft och elspray och 5-56 från macken. Spruta på elspray, tryckluft och med hårtork. Startmotorn måste isär och alla lösa eldelar måste skakas ur ordentligt och blåsas med tryckluft. Skruva ur tändstift. Vänd motorn med topplocket neråt så ev vatten i motorn kan rinna ur. Töm flottörhusen. Fyll liten bensindunk med k-sprit och dra runt motorn utan tändstift. ta bort Förgasare. Lägg dom i bensin med k-sprit. Blås rent med tryckluft. Sätt ihop och starta och kör varm motorn i någon timme. Klart. Om ni inte grejar det här på en dag. Knyt in allt i svarta sopsäckar. Luft är värre än vatten i det här läget. Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! För det är i alla fall en sådan idag. Åtminstonde här på västkusten. Ifall motorn till 2/3 varit i vatten (och vad var det för vatten, saltvatten?), så har nog de väsentliga delarna klarat sig. Batteriet får du byta. Vad beträffar instrumentering, är det beroende av vad det var för vatten som båten badade i. Var det saltvatten så går det bra att spola med sötvatten för att sedan torka ordentligt. Annars är det bara att driva ur fukten enligt tidigare inlägg. /lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1, ha ett nytt batteri i beredskap. 2, startgas 5-56. 3, nya tändstift (det händer att porslinet i stiften suger i sig vatten). 4, dunk med ny soppa. 5, erfoderliga verktyg. Så snart motorn kommer upp skall stiften ur och förgasarnas flottörhus tömmas på vatten/bensin. Spraya 5-56 på elkontakter mm, om några ärgade kontakter upptäcks så fixa dessa. Kör runt motorn med startmotorn tills det slutar spruta vatten ut tändstiftshålen. Kolla att du får gnista på stiften. Koppla på den nya eller rengjorda tanken med ny bensin och pumpa förgasarna fulla. Spraya startgas in i cylindrarna och sätt tillbaka tändstiften. Starta motorn. Man kan få hålla på en stund med att spruta startgas i förgasarna innan motorn går helt av sig själv. Låt sedan motorn gå tillräkligt länge för att bli genomvarm. Skulle motorn mot förmodan inte leverera någon gnista kan det bero på: -Någon tänddel blivit skadad av vattnet (ovanligt). -Vatten i tändningslås eller kontakter på kabelstam. Om du inte får i gång motorn innom ett par timmar så ta ur tändstiften och spraya 5-56 i förgasarna och kör runt tills det kommer ut ur tändstiftshålen, detta kan reducera korrosionen tills problemet är löst. Lycka till. www.smuggler.se

post-6991-1394234422,5399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också lyckats en gång. Det viktigasete är att man spolar av motorn direkt med sötvatten när man tagit upp den, vet mav att man inte kan göra det direkt den dagen så är det bättre att båten ligger kvar i vattnet och att man tar upp den när man kan spola av den inom en halvtimma. För det kritiska är när du fått upp snurran ur vattnet. Sedan tog jag isär alla förgasarna och och dränkte i 5-56 och tog ur tändstiften och körde runt motorn så allt vatten åker ut. Har du start motorn på snurran får får du nästan garanterat byta den, dom säger at den kanske håller en säsong till,. Glöm inte att byta all bensin i tanken så att du slipper att ta i sär förgasarna igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

hej ta isär startmotorn. enkel konstruktion så inga prob. stora delar:) det rymdes massa vatten i min startmotor till yamaha 60. ta isär gasreglaget direkt o skölj o gör rent o spraya/fetta. det får inte va vatten i reglaget för det kortsluter elen i det. på min resulterade det i samma symptom som när du försöker starta med växel i. Alltså det händer ignet. i förgasarna så se tilla tt ta loss eller åtminstone skölj där som bensinslangen går in i förgasarn. munstycket/ventilen där fastnade av saltet på min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,testa att torka motorn med tex hår tork. torka extra noga på tändspolarna. gör så i ca tio minuter varje dag i typ en vecka försök sedan att ha i lite start sprej i cylindrarna och förgasaren och testa o starta den. så fick iaf vi i gång våran motor när den hadde legat helt under vatten!

 

 

lycka till //alex!:P=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...