Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tillsson

Köpa båtmotor - Evinrude

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att köpa en utombordare till min 16 fot Askeladden segelkombi. Motorn är en Evinrude 4 hk, 4-takt och två år gammal. Enligt uppgift är den bara körd 5 timmar. Den har lång rigg. Har ni någon uppfattning om utombordare av fabrikat Evinrude och lämpligheten av denna motor till min båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äldre 2-taktare finns absolut, men undrar om det verkligen funnits någon Evinrude 4-taktare. Nyare Evinrude är 2-takts e-tec, en teknik som nog aldrig funnits på småmotorer utan bara från 25 hk.

 

Istället såldes små 4-takt motorer under varumärket Johnson 4-takt. Dessa var egentligen Suzuki med Johnson dekaler, åtminstone fram till 2007. Någonstans där tror jag men slutade helt med varumärket Johnson.

 

Jag skulle kolla att den verkligen är så ny som säljaren uppger och att det verkligen är en 4-taktare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  På Evinrudes egen sida som ser ut att vara från 2019 marknadsför de mindre motorer, 3,5 - 15 kr såsom varande 4-taktare.

 

Citat

The new Evinrude portable 4 strokes have a lot to offer anyone looking for the best small engines available.

Kikade på bilden av denna och den är på pricken lik den 4-hästare jag ska åka och titta på imorgon.

Citat

 

3.5 HP

COMPACT, EASY AND SIMPLE

The new Evinrude portable 4 strokes have a lot to offer anyone looking for the best small engines available.

 

Källa: https://www.evinrude.com.au/Engines/PORTABLEENGINES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra, då fick jag lära mig något nytt😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Åkte och tittade på motorn idag. Som ny! Från 2018 och använd i max 2 timmar pga sjukdom hos säljaren. Sicken tur! Nu står den på tomten och väntar på att komma i sjön. Ska bara fixa lås. Någon som kan tipsa om bra lås?

 

 

Evinrude båtmotor.jpg

Redigerad av Tillsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade en liten dekal som anger att det är Tohatsu som tillverkat motorn. Evinrude verkar bara ha satt på sin dekal. Tohatsu är japansk och har tillverkat båtmotorer sedan 1932. De tillverkar även motorer åt bl a Mercury (upp till 30 hk) som även de säljer de under eget namn.  Företaget är näst störst i världen när det gäller produktion av utombordsmotorer. Japansk är bättre än amerikanskt. 

Redigerad av Tillsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu är kvalité !!!!
Har haft en och gick problemfritt i 8 år, all service fixade jag själv på en timme per år.

 

Seasea har ett godkänt byggellås som inte kräver någon borrning i akterspegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Tohatsu är kvalité !!!!
Har haft en och gick problemfritt i 8 år, all service fixade jag själv på en timme per år.

 

Seasea har ett godkänt byggellås som inte kräver någon borrning i akterspegel.

Hej och tack för det!

 

Kan du inte skicka en länk om detta lås?

 

Hälsningar

 

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...