Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
johan_sjobjorn

Raymarine givare till Garmin plotter

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en lösning på följande;

 

Jag har en ny Garmin plotter med ingen djupmätare / ekolod installerat. Plottern har ingång för 8-pin givare. Jag har även ett N2k nätverk.

 

Båten har en gammal genomskrov givare från Raymarine med 52mm monteringshål. Den givare jag har nu har någon form av snabb fäste, dvs man kan rycka bort den och ersätta med en plugg.

 

Helst av allt vill jag använda samma genomföring för en ny givare som jag kan koppla till Plottern.

 

Garmins genomskrov alternativ verkar vara 43 m.m så det går inte.

 

Nu till mina frågor.

 

1.) Kan jag använda en raymarine givare och koppla in med tex en adapterkabel till plottern?

 

2.) Finns det genomskrov givare 52mm som jag kan koppla till N2k nätverket istället 

 

3.) Någon som vet ifall det finns adapter för att sätta en 43mm givare i en 52mm genomföring.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

8 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

2.) Finns det genomskrov givare 52mm som jag kan koppla till N2k nätverket istället 

Finns t.ex denna: Garmin/Airmar DST800 som har lod, logg och temperaturgivare och pratar N2k. Den ska väl fungera i ditt gamla hål. Mer teknisk info här från Airmar.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin har ett par adapterburkar för att kunna koppla in Nexus-givare med N2K-nätverk. Kolla med dem om någon av dem kan fungera för att ansluta din gamla givare.

(NMEA 2000-adaptersats eller GND 10 är ett par olika adaptrar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, 

 

Det slutade med att jag satte fast en enkel aktergivare med sika på insidan av skovet. Funkar fin fint !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...