Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
matarv

El-problem Bayliner 265

Rekommendera Poster

Godkväll


Här om kvällen så var vi ute och åkte, helt plötsligt så slocknade GPS (Garmin 721).

Först så tänkte jag att den gick sönder, så jag försökte starta min andra backup (Hummingbird).
Ingen startade...

Det var sent på kvällen så vi åkte hem.
Tänkte att det måste ha varit en säkring som måste bytas.

Åkte ner nu ikväll för att byta säkring.
Har kollat alla säkringar och kan inte hitta någon som är "trasig".

Landström fungerar (Kylskåp och 220V).
Men 12V verkar inte fungera, har kopplat in min extra kyl Dometic och den startar inte.
Testat och sätta batteri väljaren 1, 2 och 1+2.. funkar inte.
Kan inte heller spola vatten, då vattenpumpen "knappen" inte lyser = ingen ström antar jag.

Någon som vet om det sitter en säkring på något dolt ställe för 12V?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du får ta och köpa en multimeter! Sen får du kolla hur långt du har 12v och var det försvinner. 

Redigerad av stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kaj_Bjorkhagen:

Hörru du!!

Du får ta och köpa en multimeter! Sen får du kolla hur långt du har 12v och var det försvinner. 

Hej,

 

Tack för ditt svar.
Men tyvärr hjälper det inte mig, för jag skulle inte riktigt veta vart jag skulle mäta tyvärr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en båt med några år på nacken så är det nästan krav på att kunna basic ellära om 12v system. 

 

Du beskriver att flera saker är utslagna, vilket med multimeter är väldigt lätt att mäta sig fram till hur långt strömmen tar sig innan det blir avbrott. För din plånboks skull rekommenderar jag dig att läsa på hur man mäter med en multimeter och löser detta problemet själv, inte bara för denna gången men det kommer hjälpa dig MÅNGA gånger i framtiden istället för att anlita någon som gör det åt dig.

 

Multimeter har jag förövrigt alltid med mig i båten, alltid är det nåt elektriskt som strular.. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att säga "Hörru du" som jag aldrig gör, då jag inte tycker att det är passande på ett sådant här forum, så ger jag trådskaparen en länk till Kjell & co där man kan läsa sig till hur man bär sig åt då man mäter med en multimeter. Klicka på den blåa texten.

 

Du skall mäta spänning (i volt) ställ in instrumentet på dc 20V eller =20V

Ja först skall du kanske ska köpa dig ett billigt instrument, som sagts, det är ovärderligt ombord.

Det räcker med ett av de enklaste instrumenten från Kjell, Claes eller Biltema, men undvik det de absolut billigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanska båtar brukar ha en huvudsäkring efter förbrukningsbanken. Brukar sitta i motorrummet, en svart dosa med en röd knapp. Testa att tryck på den.

Sen bör du ha en central inne i båten, även där finns säkringar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...