Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
jojosurf

Hårdplast som fungerar med flytande epoxy?

Rekommendera Poster

Vilken typ av plastbit fungerar tillsammans med epoxy?

 

Jag har gjort ett grop inuti båten och även hål på andra platser för att lufta så att det blir helt torr och sen fylla i med epoxy.

Men det är dyrt om man bara har epoxy. Jag undrar vad för typ av hårdplast bit, liten skiva på ca 10x20x2 cm som jag kan ha i gropen.

Alltså fylla i lite epoxy och sen lägga hårdplats skivan i och om det behövs så fyller jag på med epoxy så att hårdplast skivan är inuti i epoxy.

Det är flytande epoxy jag ska använda.

 

Vilken typ av hårdplast material fungerar bra med epoxy?

 

/J

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall laga ett så stort hål är bra om  du lagar det med några lager glasfiber som du laminerar med polyester eller epoxy. 
Är hålet över eller under vattenlinjen? 
Skall resultaten få samma färg som omgivande plast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-18 vid 20:34 skrev jojosurf:

Jag har gjort ett grop inuti båten och även hål på andra platser för att lufta så att det blir helt torr och sen fylla i med epoxy.

Där du tagit upp hålen i plasten, har du även gröpt ur någon form av tex skum, plywood eller balsa? Min fråga är egentligen om det är ett så kallat sandwich laminat du öppnat upp, dvs ett lager plast, ett distansmaterial/kärna av skum eller trä (balsa/plywood) och sedan ytterligare ett lager med plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu att det inte beöhövs plastbitar för hålet var inte så stort så det räcker med att fylla i epoxy och därefter ha glasfiber över. Det är inuti. 

konmer att målas över sen. blir bra och fint. 

 

nu till "de andra hål". det finns en hål där axel varit förut som gick till propeller. det var motor inne förut som inte finns där längre. utombordare nu. 

ska fylla i hål med epoxy. hålet lutar ner lite så det går bra att fylla i med flytande epoxy. naturligtvis kommer jag att täppa till hålet först på utsidan.

tänker hylla i med ca hälften epoxy och sen stoppa in plast rör tills det kommer ut epoxy och sen låta platsröret vara där tills det härdat. sen kapa bort plaströr som sticker ut och slutligen spackla sen måla över.

 

vilken typ av plaströr kan jag skaffa som fungerar med epoxy. röret kan vara ca 1 - 1,5 cm i diameter. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jojosurf:

vilken typ av plaströr kan jag skaffa som fungerar med epoxy. röret kan vara ca 1 - 1,5 cm i diameter. 

Jag är inte riktigt med på hur du menar men ett vanligt 16 mm vp-rör kan funka.

Tanken vidare med mitt inlägg ovan är att om du har någon form av distansmaterial kan du återfylla med pu-skum och sedan plasta över det. Det går åt lite mindre epoxy då.

 

Epoxy har den lilla egenheten att det blir väldigt varmt när det härdar, om man fyller för mycket åt gången så ta det försiktigt. Det kan börja brinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jojosurf:

Ser nu att det inte beöhövs plastbitar för hålet var inte så stort så det räcker med att fylla i epoxy och därefter ha glasfiber över. Det är inuti. 

konmer att målas över sen. blir bra och fint. 

 

nu till "de andra hål". det finns en hål där axel varit förut som gick till propeller. det var motor inne förut som inte finns där längre. utombordare nu. 

ska fylla i hål med epoxy. hålet lutar ner lite så det går bra att fylla i med flytande epoxy. naturligtvis kommer jag att täppa till hålet först på utsidan.

tänker hylla i med ca hälften epoxy och sen stoppa in plast rör tills det kommer ut epoxy och sen låta platsröret vara där tills det härdat. sen kapa bort plaströr som sticker ut och slutligen spackla sen måla över.

 

vilken typ av plaströr kan jag skaffa som fungerar med epoxy. röret kan vara ca 1 - 1,5 cm i diameter. 

 

Vad skall plaströret tillföra i ditt arrangemang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...