Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gunnar87

Generator kass. Finns det ersättare?

Rekommendera Poster

Hej. 

Generatorn har mer eller mindre rostat sönder. Någon som vet om det finns en ersättare eller något motsvarande?

Sitter på en Volvo Penta B30.

Mvh 1592496498081414179327973269370.thumb.jpg.ffa685e2e46e6f0cba4e995e552b6462.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gjort en AFSE på den, Arméns förlustanmälan.

Ja den är ju kronmärk.

 

Du kan ju lämna in den till en bilelektrisk firma för renovering.

Men jag köpte en ny nyligen, då även min hade rostat sönder i lagren.

Jag köpte en ny från Olssons i Ellös. Dom har visserligen bara generatorer till dieslar, men generatorer är ju rätt universella, passar på flera motorer, sedan bryr sig inte elektronerna om det är en bensin- eller dieselmotor som får det hela att snurra runt, du får väl kolla lite, mäta och se om du finner nånsin bra ”Laddningsgenerator”, tänk att försvarsmakten skall döpa om nästan allting, undrar hur man förkortar det ordet? Lddngsgn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill tacka för era svar. Guld värt. Är ganska orutinerad inom området, men mer eller  mindre vad hellst ska fungera? Jag ska hitta en som verka passa med rem och fästen kan tänkas?

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stämmer, men det enklaste är ju om du köper en som passar direkt, och inte bara verka passa. Kan också vara ide att gå upp lite i ampere styrka, tror det sitter 35A original. 

 

Det som kan skilja på din och nyare är att din har troligtvis minus direkt i stommen, dvs det finns bara en plus kabel (D+) och en till laddlampan/mätaren.

Den nya kan ha separat minus (D-) då får du dra en ny minuskabel och ansluta till någon minusplint eller direkt på motorblocket, allra bästa direkt på batteriminus.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra att det är 35A på denna generator.  Har dragit helt ny el i hela båten med lite rejälare kablar, det var då generatorns oduglighet upptäcktes. Remskivan är 76mm så det som  länkades är högaktuellt. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägga. 

Vågar man gå upp från 35A till 70A? Förnuftet säger att 50A blir lämpligare?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte på Biltema till en bensinmotor!

 

Du måste ha en gnistskyddad maringenerator på en bensinmotor i en båt. Det är riktigt dumsnålt att fuska med det. 

 

En vacker dag kommer det ut bensin i motorrummet och då blir det en explosiv brand om du fuskat med generatorn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld;

Det kan jag absolut hålla med dig om då jag varit med om en explosion för längesedan, dock i en annan båt. Hur vet jag om  generatorn är gnistskyddad? Har inte lust att åka omkring och höra mig för i dessa tider i min ålder. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gunnar87:

Eld;

Det kan jag absolut hålla med dig om då jag varit med om en explosion för längesedan, dock i en annan båt. Hur vet jag om  generatorn är gnistskyddad? Har inte lust att åka omkring och höra mig för i dessa tider i min ålder. Mvh

Om du köper en marin generator är den med största sannolikhet både tvålig (B+ och B-) samt är gnistskyddad, men du får ju fråga försäljaren och läsa i pdf:er etc. Din militära generator var det säkert, och dessutom radioavstörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tvivlar på att den som sitter där nu är gnistskyddad. Då det är en motor från kronan, i alla fall generatorn, troligen en mob.motor och dessa var landbaserade och inte marinanpassade. Men kanske gnistskyddad ändå

Men då kronan sålde ut dessa passade många på att byta ut sin gamla b30 (aq170) till en ny för ett oslagbart lågt pris.

 

Tror nog att generatorerna som startmotor.se säljer är marinanpassade, men man vet ju aldrig.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att nämnda generator är ganska gnistskyddad då den förmodligen inte har några släpringar och heller inga kol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnistskyddad är i princip en sluten regulator på generatorns baksida istället för en öppen för kylningens skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Pentax:

Tror att nämnda generator är ganska gnistskyddad då den förmodligen inte har några släpringar och heller inga kol.

 

6 timmar sedan skrev Olten:

Gnistskyddad är i princip en sluten regulator på generatorns baksida istället för en öppen för kylningens skull.

Hur det än är med den saken skall du ha en "båtgenerator" och inte en som är avsedd för bil eller annat landbaserat vägfordon. Du skall ha plus och minus ut, bilgeneratorerna har minus i godset.

 

Gnistskyddade är nog svårt att få tag på, dom finner men i rätt så speciella sammanhang.

Som redan nämnts i andra ordalag, blir det inte några gnistor från växelströmsgeneratorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Hur det än är med den saken skall du ha en "båtgenerator" och inte en som är avsedd för bil eller annat landbaserat vägfordon. Du skall ha plus och minus ut, bilgeneratorerna har minus i godset.

 

Gnistskyddade är nog svårt att få tag på, dom finner men i rätt så speciella sammanhang.

Som redan nämnts i andra ordalag, blir det inte några gnistor från växelströmsgeneratorerna.

Drevdelar säljer gnistskyddande generatorer till bra pris men dom har semesterstäng nu tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där har jag ofta funderat över. Hur båtbutiker/verkstäder kan ha semesterstängt under högsäsong. Jag har själv en bror som driver eget tillsammans med en vän inom båtbranschen. De stänger för semester när de har som mest att göra.

 

Den enda förklaringen måste ju vara att de tjänar så mycket pengar ändå, så de behöver inte högsäsongspengarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev FinaKillen:

Det där har jag ofta funderat över. Hur båtbutiker/verkstäder kan ha semesterstängt under högsäsong. Jag har själv en bror som driver eget tillsammans med en vän inom båtbranschen. De stänger för semester när de har som mest att göra.

 

Den enda förklaringen måste ju vara att de tjänar så mycket pengar ändå, så de behöver inte högsäsongspengarna.

 

Samma fundering här, inte fasiken har skiduthyrarna och skidvallnings/slipnings verkstäderna stängt under högsäsongen med sportloven, som ett exempel för att spegla hur galet det är.

Om man nu ger sig in i den branschen får man väl anpassa sig till när behovet av service är som störst. Men man får ju lära sig valla sina skidor själv ändå, och det är klart nödvändigt att skaffa sig tekniska kunskaper så att man kan göre underhåll och reparationer på sin båt, motor, segel, kapell och vad det nu är. 

Akuta problem säger jag ju ingenting om, men det finns ju många jobb man kan lägga ut på hösten och vintern istället, såsom segel och kapelltillverkning eller reparationer, vissa motorjobb och sådant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Hur det än är med den saken skall du ha en "båtgenerator" och inte en som är avsedd för bil eller annat landbaserat vägfordon. Du skall ha plus och minus ut, bilgeneratorerna har minus i godset.

 

Gnistskyddade är nog svårt att få tag på, dom finner men i rätt så speciella sammanhang.

Som redan nämnts i andra ordalag, blir det inte några gnistor från växelströmsgeneratorerna.

Om nu gnistskyddet är överspelat, vad är då poängen med 'båtgenerator"? Att ha minus i godset är ju en kabel/felkälla mindre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev trewq:

Om nu gnistskyddet är överspelat, vad är då poängen med 'båtgenerator"? Att ha minus i godset är ju en kabel/felkälla mindre?

Det var ju så från början tänkt, att man inte vill ha någon returström genom motorn tillbaks till batteriet, detta kan ju då ge galvanisk korrosion, då motor, backslag, propelleraxel eller drev står i förbindelse med elektrolyten "havet", men det tar vi i annan diskussion.

Det kan ju även vara så att de lagringspunkter och fästen som generatorn sitter i, dom är ju ledade för att remmen skall kunna spännas, ger dålig elektrisk kontakt och då kan man förlora effekt.

Nej, felkälla mindre, det ger ju bättre kontakt och bättre funktion. Egentligen skulle det vara så på våra gummihjusförsedda landsvägsfordon också, kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, då kan jag vara ganska lugn med min bilgenerator eftersom propelleraxeln endast är förbunden med motorn genom hydraulolja (hydrauldrivning)

När man spänt remmen drar man åt fästbulten lika hårt som generatorkabeln, borde ge acceptabel kontakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Hur det än är med den saken skall du ha en "båtgenerator" och inte en som är avsedd för bil eller annat landbaserat vägfordon. Du skall ha plus och minus ut, bilgeneratorerna har minus i godset.

Men på den motorn har TS säkerligen redan minus i godset via t ex startmotorn och lite olika givare, så att betala en massa extra för en generator med separatjord är nog ganska bortkastade pengar.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Men på den motorn har TS säkerligen redan minus i godset via t ex startmotorn och lite olika givare, så att betala en massa extra för en generator med separatjord är nog ganska bortkastade pengar.....

Det skiljer inte så mycket i pris, om man nu då inte handlar på Feltema.

Det som skiljer i pris är om man skall gå upp i effekt.

Tänk på att generatorer väger en del, och kan kosta i transport om man handlar över nätet.

-Men Olsson i Ellös är bra, dom levererar snabbt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev trewq:

Aha, då kan jag vara ganska lugn med min bilgenerator eftersom propelleraxeln endast är förbunden med motorn genom hydraulolja (hydrauldrivning)

När man spänt remmen drar man åt fästbulten lika hårt som generatorkabeln, borde ge acceptabel kontakt?

Tja... skruva fast en extra jordfläta i generatorns gods och i motorns gods så håller du uppe livremmen med hängslen.🤠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja... skruva fast en extra jordfläta i generatorns gods och i motorns gods så håller du uppe livremmen med hängslen.🤠

En extra fundering, kan jag skrota zinkanoden på propelleraxeln eller skyddar den bronspropellern från den rostfria axeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev trewq:

En extra fundering, kan jag skrota zinkanoden på propelleraxeln eller skyddar den bronspropellern från den rostfria axeln?

Enligt en annan diskussion här på forumet så är det ju då onödigt att skydda rostfria axlar och bronspropellerar. Men jag gjorde så på den gamla båten, satte fast en zinkanod, och det gillade havstulpanerna, dom växte som bara den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att offeranoden blir mindre i format varje säsong, så nåt händer tydligen. 

RF-axel och bronspropeller. 

 

Ang generator. 

Hade 30 A tidigare... I mitt fall väl så lite med allt eldrivet, dag som kväll och dessutom tre parallellkopplade batterier. 

 

Klämde i en 70 A Mitsubichi-generator från en Mazda 626.

 

Började med original kilrem... 

Bara slirade. 

Nu har jag sexspårs multiribbrem. Perfekt! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev FinaKillen:

Det där har jag ofta funderat över. Hur båtbutiker/verkstäder kan ha semesterstängt under högsäsong. Jag har själv en bror som driver eget tillsammans med en vän inom båtbranschen. De stänger för semester när de har som mest att göra.

 

Den enda förklaringen måste ju vara att de tjänar så mycket pengar ändå, så de behöver inte högsäsongspengarna.

 

Dom har nog sin högsäsong inför och fram till sjösättningen och sen minskar det rätt mycket och orderingång ligger på normal nivå och då passar det väl att ha sommarsemester....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är också skillnad på billigare och dyrare generatorer. Dom billigare har glidlager och är ofta klenare i sin konstruktion. Dyrare som Valeo (Volvo Penta), Paris Rhone, m.fl. har riktiga kullager, kraftigare konstruktion med grövre lindningar och större fläkt. Sedan är det kanske inte värt att investera i en generator som håller i 25 år till en äldre motor...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ABC:

Det är också skillnad på billigare och dyrare generatorer. Dom billigare har glidlager och är ofta klenare i sin konstruktion. Dyrare som Valeo (Volvo Penta), Paris Rhone, m.fl. har riktiga kullager, kraftigare konstruktion med grövre lindningar och större fläkt.

Nja, det är nog att generalisera 🤔. Rätt lagertyp på rätt plats, och en generator kan ha båda typerna. https://www.reservdelar24.se/bosch-765988.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...