Jump to content
Thursday 15 April 2021
BSven

Sänka skepp fortfarande OK?

Recommended Posts

Om man tvingas överge en båt så sägs det ju att man skall sänka den för att den inte skall utgöra en fara för sjöfarten.
Under Golden Globe Race härom året så var det något hårt kritiserat tillfälle då man inte gjorde det för att det bröt mot gällande miljöregler.
Man kan förstå att svårt skadade fartyg som det nedan kan vara omöjligt att rädda men frågan är om det fortfarande är OK att medvetet sänka fartyg?
Jag är rätt säker på att båten i filmen inte sanerades från miljöskadliga ämnen som man gör när det skall bli ett konstgjort rev?

https://www.livetombord.se/batnytt/artiklar/artiklar/20200618/tv-har-sanker-de-lastfartyget-mitt-ute-i-atlanten/?=IwAR1mRZX4NMioJbnl5jD4C-3huGBvwbcuMff0ckMht3OwYoL6hLSahzUV5v0&fbclid=IwAR18bbmscx5OTtyOz0HGP1cqic6_YU70KpIExJI7Hd95cpofRZu_K52ZyzI

Share this post


Link to post
Share on other sites

Risken om man inte sänker ett fartyg är att man kanske inom en vecka har sänkt två fartyg. Så det pragmatiska och rimliga är att man sänker ett fartyg man överger om man inte kan få bogsering eller liknande inom rimlig tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Risken om man inte sänker ett fartyg är att man kanske inom en vecka har sänkt två fartyg. Så det pragmatiska och rimliga är att man sänker ett fartyg man överger om man inte kan få bogsering eller liknande inom rimlig tid.

Men i det här fallet så var det en rent ekonomisk fråga. Fartyget hade legat på grundet i fyra månader där man kunnat lossa halva lasten. Det flöt sedan så pass bra att det kunde bogseras ut på djupt vatten där det sänktes eftersom det inte var lönsamt att reparera det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha... jag trodde tråden handlade om det klassiska spelet, som spelas i klassrum och andra nöjeslokaler. Ja numera är det väl digitalt. 
Behöver jag nämna ”Plan 714 till Sydney”?

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppades också att det var spelet tråden handlade om. Vi spelar det en del hemma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Dava:

Hoppades också att det var spelet tråden handlade om. Vi spelar det en del hemma.

Med eller utan kameraövervakning av motspelaren?

 

Nä, nu blir nog trådskaparen sur så vi/jag spårat ut hela tråden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-06-18 vid 18:38 skrev Georg_Ohm:

Med eller utan kameraövervakning av motspelaren?

 

Nä, nu blir nog trådskaparen sur så vi/jag spårat ut hela tråden.

Lite får rubriksättare skylla sig själv. 😀

 

Sänka skepp var det första jag försökte programmera en dator att spela. Tro det eller ej, men det var redan andra året på gymnasiet i mitten på 70-talet.

Det gick sådär, men gav bra förståelse för framtidens hjälpmedel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lurö skärgård, Norra Trädgårdsholmen, ligger sedan ca 10 år ett mindre vrak till fartyg uppblåst, liggandes på sidan delvis på stranden. 

(Tidigare fungerat som servering.) 

Vågorna har väl gjort sitt numer och flrmodligen går det inte att få skutan flytande. 

 

Detta inom skyddat område. 

 

Ägar- och ansvarsfrågan har manglats i olika rättsinstanser mm. 

Det är således inte bara det fysiska fartyget som havererat. 

 

Borde gå att skära isär och bogsera ut på djupt vatten om viljan fans. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mackey:

Lite får rubriksättare skylla sig själv. 😀

 

Jag tänkte att ämneskategorin "Miljösnack" skulle vara en ledtråd men jag tycker det är anmärkningsvärt att jag skall betala flera kronor för en plastpåse för att den inte skall hamna i havet medan alternativet att bogsera ett vrak in till land och ta hand om det fortfarande inte är något som ens övervägs. Visst finns det invändningar i varje enskilt fall men generellt borde det vara den första frågan som undersöks?

Edited by BSven

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev BSven:

Jag tänkte att ämneskategorin "Miljösnack" skulle vara en ledtråd...

Jo det är klart. Tänkte kanske att det inte var så bra att slösa på papper i onödan, men nej...

Jag hängde bara på tramset... 😞

Ber om ursäkt.

 

Generellt tycks det vara väldigt krångligt att hantera strandade skepp och även båtar.

 

Miljöorganisationerna verkar ju inte hoppa jämfota av lycka nu när man sänker det japanska skeppet utanför Mauritius, men ibland kanske det inte finns någon annan bättre lösning än att tömma det som går och sedan sänka vraket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Mackey:

men ibland kanske det inte finns någon annan bättre lösning än att tömma det som går och sedan sänka vraket.

Jo i just detta enskilda fall så är det nog ännu sämre att dra upp det på en strand på Mauritius men båten i första inlägget handlar ju enbart om kostnader. Man kunde ju tänka sig att om det inte finns ett rimligt alternativ så får rederiet betala en rejäl bot till en global fond för sanering vid andra katastrofer?
Poängen är att för sjöfarten så är havet fortfarande bara en gratis soptipp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dom där vraken, varav en är en stor och rostig pråm, dom har legat där i lerorna i flera år nu, i somras var det nytillkommen mindre båt också.
Nej, berätta mer, alla är inte prenumeranter på Bohuslänningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/21/2020 at 4:59 AM, Mackey said:

Lite får rubriksättare skylla sig själv. 😀

 

Sänka skepp var det första jag försökte programmera en dator att spela. Tro det eller ej, men det var redan andra året på gymnasiet i mitten på 70-talet.

Det gick sådär, men gav bra förståelse för framtidens hjälpmedel.

Går tillbaka lite för jag kunde inte låta bli att skryta lite. Skrev ett spel tror det var -83-84? Sänka skepp, nej men Master Mind. Ni som kanske minns det, man skall gissa på ett antal figurer å deras färg å placering. Minst antal försök vinner. Det gick att spela på Vic 20 Vic 64 å Commodore 128 samt jag har kört den på win XP datorer. Kan spelas på alla som har en floppydisk läsare, ni vet de där svarta 5 tummarna. Har den nog även på 3,5" liten flopy med. Men nu till sänka skepp.

 

Vi har blivit med ett vrak, inte sjunken men står på botten. Det blev polisärende, upphittaren vill absolut inte ha den, en katamaran storlek monster, förmodligen en massa drömmar som gick i kras. Har nog skrivit om det förr tror jag. Har inte sett det på över ett år å vet ej om linan som surrar förstaget mot däck håller än, annars har masten åkt. Vill ni ha den? Bif foto taget för snart 5 år sedan .

P1000303_cr.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Spekulerar lite här eftersom jag inte hittade någon rapport på olyckan. Det tog dom 2 år att få ut rapporten på hennes syster som gick av ute på atlanten).

 

I normala fall så skulle hon ha bogserats till land. Men med tanke på att det har varit stora problem med den här båttypen på grund av utmattning, rost, sprickor i skrov, bristfälliga lagningar och generell snålhet så skulle jag om jag va hamnkapten neka skrotet att åka till min hamn(eftersom det inte fanns fara för liv). Sen så har de ingen kund längre https://www.offshore-energy.biz/vale-to-phase-out-25-converted-vlocs/ . 

Lite historia om sänka skepp båtarna:

2010 kom det regler om att väldigt stora oljetankers(VLCC) ska ha dubbelskrov. Polaris köpte en massa VLCC båtar och konverterade dessa till väldigt stora malmbåtar(VLOC). Problemet är att det är stora skillnader mellan en väldigt stor oljetanker och en väldigt stor malmbåt när det kommer till hur man designar skrovet för att det ska hålla. Dessa billiga oljetankers blev konverterade till malmbåtar på billigast sätt. Man fuskade helt enkelt med jobbet: https://gcaptain.com/south-korea-seeking-arrest-warrants-over-2017-stellar-daisy-sinking-in-south-atlantic/ . 

 

Nu äntligen efter en massa döda sjömän och förstörd miljö så blir man av med de flesta av dessa fuskbyggen.

 

Rapport om systern som sjönk 2017: https://www.register-iri.com/wp-content/uploads/Republic-of-the-Marshall-Islands-Office-of-the-Maritime-Administrator-STELLAR-DAISY-Casualty-Investigation-Report.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy