Jump to content
Sunday 12 July 2020
AsprouForsberg

Renovering/ombyggnad Styrbjörn snipa

Recommended Posts

Ny medlem och "ny" båt,

 

Har båt sedan tidigare - en Four wins 160 med 140hp Johnson.

Den har vi haft många fina dagar på Vättern med sol och bad men tanken på en större, mer avslappnad och lämpligare badbåt har alltid legat i bakhuvudet.

 

Har som många andra lite av ett blocketberoende vilket medför regelbundna sökningar på diverse och för mindre än en vecka sedan sökte jag som vanligt på snipa.

 

Då dök den upp, en enligt mig perfekt båt! strax under sju meter plastsnipa med en liten men pålitlig dieselmotor - en Styrbjörn stod det i annonsen byggd i Kristinehamn.

Det fanns att göra på båten men det är precis vad jag vill ha, bra pris och lite kantstött banar väg för renovering och ombyggnad.

 

Tanken är alltså en sol och badbåt, där man avslappnat och rymligt får plats flera personer med bra möjligheter för just detta.

 

Lägger ut lite bilder och skriver några kommentarer till dessa, hoppas någon finner det intressant.

 

Här har vi alltså precis hämtat båten i Motala och stannar på macken för att kolla däcktrycket.

IMG_1613.thumb.jpg.ee0ef66ce360c4f3aefcfb53db082a52.jpg

 

Båten hemma i Örebro, tog ca 2,5timmar med oregistrerad kärra.

IMG_1620.thumb.jpg.03f634be4181426576be5220517814e4.jpg

 

Skrovet tycker jag känns som det är i bra skick! kommer lacka om den senare i annan kulör.

IMG_1629.thumb.jpg.a2a893d4b08628335a11449c1af5a943.jpg

 

Fortsätter med fler bilder i ett nytt inlägg.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Började med att ta av hytten, har lagt ut den för försäljning. Tänkte först att den skulle vara kvar men det blev för varmt och instängt, inte vad vi ville ha.IMG_1654.thumb.jpg.d3307075bfaa714b397a653a33193fbd.jpg

 

Motorn, en SB12G 10hp och klassiskt ljud. Vet inte så mycket om den men en ordentlig service samt rengöring står på schemat! Har ni några tips på service så är det väldigt välkommet, typ av olja? vinterkonservering?

IMG_1636.thumb.jpg.8f38c558616e81cfe666642b6e2e3412.jpg

 

Öppen planlösning? Tanken är soffa runt nästa hela med bord i varje ände som går att bädda ner.

Som ni ser behöver relingen(?) bytas! och även de tidigare sofforna var i varierande skick! men allt under golvet är stenhårt och väldigt fräscht!

IMG_1656.thumb.jpg.82170795be615a6ad18b632aa75a88c1.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var tvungen att bygga ett båthus också eftersom båten troligtvis kommer stå här till nästa säsong.

Kommer förankras bättre så det inte blåser iväg första vindpust!

IMG_1663.thumb.jpg.2a6f0cc34111e814424851a040096238.jpg

 

Fortsatte att riva ut lite mer inredning.

Soffan närmast ska också ut men köpa nya filter till andningsmasken innan jag börjas såg i glasfibern.

IMG_1662.thumb.jpg.9c8f4285d6d5fc28c9cd5ea755faec0b.jpg

 

Efter sista inredningen åkt ut så är det tvätta slipa tvätta som gäller, sen målning invändigt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul tråd! Tyvärr är jag inte till någon hjälp, men jag följer ombyggnaden med spänning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevlig båt! Att styrhytten försvann gjorde inget. Har du tänkt en grundlig helrenovering eller en "grundlig budgetbetonad uppiffning"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar!

 

Det beror på vad man menar med budget och helrenovering.

Det blir ingen originalrenovering, vet inte hur dessa såg ut från början..

men det kommer läggas både tid, energi och pengar på att få den som jag vill ha den.

 

Har inte renoverat någon båt tidigare så tips och idéer är varmt välkomna! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Arbetet fortsätter.
 

Överbyggnaden bak lossades för inspektion, ser ok ut, nya infästningar mot skrovet behöver tillverkas.

5AC03138-4AF7-4AB8-B96F-57D6DB042A8F.jpeg.0ded5cad15cbd03168df5624b449e72f.jpeg

 

Likadant fram! Vet inte om jag ska spara denna överbyggnad eller köra soffa hela vägen, vad tycker ni? Tanken hamnar då under golvet.

063333D6-443E-48BC-8B34-C7BA8E02F627.jpeg.dfae971fb2adee061c30b21eee9d0bc9.jpeg

 

Nu är allt mer eller mindre borta, ska slipa bort utstickande glasfiber efter infästningar för relingen putsa, bort färg för att sen köra en ordentlig tvätt!

FCAC86C3-FC54-4B60-A0F8-E9F5C22CE9EC.thumb.jpeg.6124d8662e6c5d863b67b5c3f1bb6ed3.jpeg
 

Det blir en del vändor till tippen, detta är lass nummer två..

AF0D8EE4-D0E1-430C-B003-685797441190.jpeg.f0ac65e630ebb6d10aeccc488d8126f9.jpeg

 

söker fortfarande information om motorn, SB12G någon som har några bra tips? Sprängskiss? Servicetips? Typ av oljor?

 

Ha det gott!

0AEDC03F-CC84-43E4-A74B-266DEE97419D.jpeg

Edited by AsprouForsberg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev AsprouForsberg:

Vet inte om jag ska spara denna överbyggnad eller köra soffa hela vägen, vad tycker ni?

Jag tycker du skall behålla den. Den gör sig bra där. Dessutom kanske den kan fånga en del stänk när du far fram i hisnande hastigheter... 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, ja hisnande hastigheter! 
är nog också på att behålla den, ska bara komma på ett bra sätt ersätta det dåliga.

 

Idag var det dags att slipa! 


Började med att köpa skyddsutrustning! Overall, glasögon och handskar köptes. Hade mask och hörselskydd sedan tidigare. 
brukar vara dålig på skydd (tvåbarnsfar) men glasfiber vill jag inte ha i kroppen! 
FD82CFA7-6DCC-4673-9820-3BA36EEA3376.thumb.jpeg.e5c51d2ccdc9156047a2815fab5bc0c6.jpeg

 

Den gamla färgen hade några små bubblor som jag vill bli av med, det slutade med att varje bubbla växte sig enorm så det blev mycket slipa.. 

detta kommer inte synas sen men jag kommer ändå måla det, känns bäst så! 
4F386E0A-78F4-4AD0-8013-8CD83584D1B5.thumb.jpeg.7af0992710ba0ec0159c4fb3c7dee8d6.jpeg

 

Imorgon blir det avfettning och högtryckstvätt! 
är det ok att köra högtryck på glasfiber? Eller skapar jag problem? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag var det dags för tvätt, först på med avfettning, låta det verka för att inse att högtryckstvätten bråkar och skjuter säkringar..

 

Efter en stund fick jag igång den men då fungerade inte turbomunstycket så jag fick bara en smal koncentrerad stråle.

 

Nåväl båten blev renare, motor lika så och jag är tillfredsställd!
 

ECF68135-75D9-4CDB-8653-FFBD76A2C730.jpeg.6064c37652cf20e1c4fb96bffe9cf3e7.jpeg

 

4EFB3F12-B40A-41E4-A697-412767FDE8D4.jpeg.dbacacb837e745f5f0ccd825de793da1.jpeg

 

A924A799-2399-4415-9E76-A8786792EF32.jpeg.e6c00667bd0c15880dd99d32a4275a3b.jpeg

 

7C0E88BD-2440-4D2F-9668-E1850D24681B.jpeg.0267093a22f32658ea247c0ae9c89a13.jpeg

 

Nästa steg blir nog att börja mäta upp och lägga in nytt golv eller säger man durk? 
det blir 18mm konstruktionsplywood, kommer troligtvis inte plasta det utan enbart måla alternativ olja. Vad tror ni om det? 
kommer ha matta ovanpå och båten kommer stå under kapell i hamn.
 

Nedan bild är en isloep 735 och visar hur jag tänker med inredningen typ.

2F68A2E2-B367-4B54-AD83-D872EC099521.png.8411cb10120f6ce21f222cb80c33aee1.png


 

Slänger in en bild på nuvarande fourwins också, från i Måndags när jag och frun tog en heldag i norra Vättern, mycket uppskattat!

E1AC6151-264B-4679-B443-180382379F6F.jpeg.e10f691b67c822d8d80ea24de3d33a31.jpeg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Insåg att jag var tvungen att byta lite trä i skrovet, Kallas dessa skott?
 

Började med att kapa bort det gamla, försökte få en så hel bit som möjligt som jag kunde rita av.

113792EF-DCD1-45FE-A1FE-BA18741C9756.jpeg.076367b159091379f9d545ecbac6d673.jpeg

E1B14F01-8B7F-4B31-820E-05F1F7827BA3.jpeg.2644f146861d9deff265e17a969d4dfa.jpeg

 

Efter en lyckad operation så slipades utan bort så plasten fäster ordentligt.

E773F39B-B64D-4409-AC01-07A49A188D64.jpeg.8b1f0ba58846561d7280f7638a431034.jpeg

 

En ny bit ritades upp i 21mm konstruktionsplywood passar bra!
F08DB473-034B-4F3E-85E3-99A88668D57A.jpeg.b56c0946b52e7f61c9ad9338ca52194b.jpeg

 

Imorgon köper jag glasfiber och plast. Har bara plastat en gång tidigare men känner mig ganska trygg.

 

 

Edited by AsprouForsberg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan någon hjälpa mig lite med denna knopmätare?
 

A095F81A-6D4C-4CFD-BE9F-0D8FFD83A3B9.jpeg.ed413d3bbf8b5bb93aba2facf6f2edae.jpeg104AE522-0470-48FF-B16B-A89A0B9620A7.jpeg.63dc7101b368a685cc9be05e4c7444d6.jpeg

 

Förra ägaren sa att den inte fungerade.

har ni något bra förslag på hur jag kan testa den? 
det är enbart två ledare ut från givaren och två ledare in i instrumentet. Ingen 12v koppling på varken instrument eller givare. 
hur fungerar det? 
 

Sen fick jag med detta ekolod i köpet:

2BAC13E4-024B-4A2A-9498-3C178AF00C49.jpeg.8d486d90c5b4f2accb75264c650b7ada.jpeg

Är det något att lita på? Vill enbart ha det för att hitta grund. 
 

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jasså jag trodde det var Covid-19 du skulle skydda dig emot!😗 Nice suite!

 

Skott och durk är korrekta ord i den marina terminologin. Heter vägg och golv när man pratar om fastigheter.

Loggen, eller logg, kallas ”hastighetsmätaren” nej jag har heller aldrig sedd den modellen. Kan det vara så att givaren fungerar som en liten generator, dynamo, och instrumentet i grunden är en voltmeter? Det är ju iallafall ett vridspoleinstument där bakom skalan. Koppla en multimeter till givaren, ställ in den på något lågt mätområde, likspänning 2 volt eller liknande. Har du tryckluft, bra! Blås på givaren så att den roterar och läs av multimetern!
Sedan kan du ju försiktigt koppla ett 1,5 volts batteri till instrumentet och se vad som händer där.

Går det inte att googla på ”Aga sumlog” eller ”Aga log”?

Det kan ju vara så att det sitter en hallgivare i givaren som räknar pulser, och en elektronik Instrumentet som översätter dessa till en analog signal, innan du experimenterar så kolla vad som finns under skalan, instrumentavlan.


Eagle ekolod är väl hyfsade, du fick väl med en givare också!

Tja det duger för att visa en bottenkurva och djupet.

 

Följer din ombyggnad/renovering! Ser fram emot vad som händer härnäst.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Haha, ja man kanske skulle gå runt sådär jämt.

 

Tack för bra tips på test! Tycker den passar båten så det vore kul om den fick leva vidare!

 

Yes givare är med, testar om det funkar.

Edited by AsprouForsberg
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev AsprouForsberg:

Haha, ja man kanske skulle gå runt sådär jämt.

 

Tack för bra tips på test! Tycker den passar båten så det vore kul om den fick leva vidare!

 

Yes givare är med, testar om det funkar.

Om du kan så ta gärna ett foto på instrumentets innehåll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försökte ta lite bilder.

beslutade samtidigt att ta bort givaren från skrovet för rengöring och en närmare titt.

 

det går som sagt två mycket tunna kablar från givaren, jag misstänker starkt att det sitter en spole i själva huset och en magnet i impellern.

den ger tyvärr så väldigt små strömmar att jag misstänker att givaren är trasig, vi pratar typ 0,01volt om jag blåser med tryckluft.

jag har kontakt om jag mäter Ohm över kablarna.

 

instrumentet är det liv i däremot! 
AGA transilogg står det på givaren, Google kammar hem noll resultat på det. 
 

Får nog se mig besegrad av denna..
 

F2543F0E-CCDC-46FA-9C4A-086CD1DF4C52.jpeg.8a8b7c3e9a5c2b5a63fa253623ea5efd.jpeg

 

41CD13A7-C444-4D66-942B-814F94B2BF65.jpeg.27c6c55775a22a44eaa1034e971e3996.jpeg

 

EA2053E0-444D-4BFA-9E32-BC83E3711A1F.jpeg.aadcf1ae81cf0d6f992f11bb480137af.jpeg

 

89748177-EF74-4F01-A647-083ACF064CDB.jpeg.05d6b61bba15f8e725b2ec0260aa4708.jpeg

 

4E4C6DAB-E2D0-4D5D-84AC-57732EC9B7B8.jpeg.ce63ff32155e323ecb4e147d222dd547.jpeg

 

Har ni något bra tips på ny logg som går till typ 10 knop? Hittar några som går till 15 men tycker det känns trist att jobba på en 1/3 av mätaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, ja den loggen är väl rätt gammal...?
Du kan ju testa om givaren påverkaren kompassnål. Isåfall finns det en magnet i den.

Om du ommäter varierar det mellan 0 ohm och oändligt antal ohm när du vrider på impellern?
 

Instrumentet ser ut att ha fyra anslutningar, men två kanske är för belysningen?
 

Du skulle väl ha ett gammaldags utseende på loggen? Dessvärre tillverkas det inte några nya sådana, vad jag vet, ibland dyker det upp loggar, sumlog på Blocket eller tradera, elektriska eller rent mekaniska.

 

Modernare kombinationsinstrument, plotter/ekolod visar ju fart genom vattnet och farten över grund, dess GPS-baserat och dels med kombinerad eklodsgivare med paddelhjul som registrerar farten genom vattnet, även vattentemperatur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är enbart två anslutningar. 
Ja den är förmodligen sen båten byggdes någon gång på 60-talet.

 

Kan tänka mig en modernare historia också, tyckte mest det skulle va kul att få liv i den här gamla! 
Får se om det finns någon logg i tidigare nämnda ekolod, då kanske jag nöjer mig så. 
 

Tack för hjälpen!
 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har det hänt lite igen som är värt en uppdatering.


Det nya skottet täckes in och plastades fast på skrovet.

65831E55-4BDD-4BA4-AB37-B8EE20E28D58.jpeg.6da96f107f22211df01dd92b8a46620b.jpeg

 

Sedan började ny durk läggas i, 21mm plywood som oljas med kinaolja. Jag kommer alltså inte  plasta golvet.

88A79D6E-A067-4B57-9C8E-1129ED5D6A9D.jpeg.30345a636edb22ca9a80816fcc83a18e.jpeg

 

412D2977-4D1D-4FAC-8A03-2F460C5984C0.jpeg.26eb0f43d2f3c850a1c94f630b54f0ac.jpeg


Gjorde även två luckor för att komma åt de tre batterierna.

7F4C8B49-2250-4AFA-86DE-BB7060B03660.jpeg.9714d2c63edecb35e0d9efd9200f445b.jpeg

 

”Soffan” bak fick bli bredare och jag tror jag kommer sitta riktigt fint där med rodret I hand!

C7EDD1F2-7A54-4D49-B45C-4E92DEB59E2C.jpeg.457d2733bb84cf4ad9ff1fce2473ae81.jpeg

 

Passade även på att måla insidan på skrovet, kommer inte synas sen mer än i förvaringen under sofforna.

9ABB7CF8-3E97-4EE5-9CD8-C82252135AD6.jpeg.85dd910c24bd4e7879d8205c925f92c5.jpeg

AEF0ACBE-FAD3-48C5-B176-05EFF7185AFC.jpeg.97103c97b5badd986e80d675402fb4ed.jpeg

 

Funderade en stund men kom sedan fram till att det blir bäst att dra om all el, det var ett ormbo fyllt av skarvar och strömtjuvar. 
2D27BC64-E2DD-4396-8BA4-A8CDA6BA11AB.jpeg.e39aee44076b9037895966094211e1fb.jpeg

 

Innan golvet lades så rev jag ur de gamla bränsleledningarna och ersatte med slang i skyddsrör.

flyttade även platsen för förfiltret och matarpumpen.

8E0DF853-E435-40C1-8E25-91C14D76A688.jpeg.081601becd85d1ce02349d2f666f7781.jpeg

 

7EC47EAF-9008-4BEB-B54D-8EE12FFB32C6.jpeg.9e3f00f807b79d30ebe47662fe0961cc.jpeg

 

Nästa på listan är att börja mäta ur var sofforna ska vara samt dra el till batterier samt startmotor och generator.

 

 

 

Edited by AsprouForsberg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy