Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jorjoh72

Mercury 60hk -99 som går illa/dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej,

Ny på forumet och hoppas på lite tips.😁

Köpte mig en Mercury 60hk -99 som vid uppstart larmade frenetiskt med summern direkt när man slog på tändningen trots att olja fanns i överflöd och het hann den ju aldrig bli innan ens start så vi antog att det var ett givarfel med flottören i oljetanken.

Vid uppstart uppvisade den visserligen lite knackig tomgång men vid första turen annars gick motorn som en klocka med sprudlande kylvatten i 26 knop tills den dödade ett stift.

Bytte stift och gav oss på att justera tomgången och efter det tilltaget går den knappt alls och när den väl går iväg varvar den inte ut och 17 knop är maxfart på full gas och trots återställning till usel tomgång vill den inte riktigt vara med.

Någon som kan delge några tips och erfarenheter av liknande händelser?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket varvar den vid 17 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen varvmätare men låter som alldeles för lite.

Larmet var iaf en defekt givare i oljetanken som krävde en rengöring😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till frågan var att många motorer begränsar varvet vid larm. Denna motor verkar ha en varvtalsbegränsare, men den skyddar bara mot övervarv. Tror gränsen är 5700 rpm. Så för att svara @Kaj_Bjorkhagen, en bit under 5700 rpm.

 

Vad skruvade ni på när ni ställde tomgången?

 

Korrekt förfarande beskrivs i manualen som du kan ladda ner här: http://download.brunswick-marine.com/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4&lang=SV&categories=OUTBOARD%24

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag brottades med urdålig tomgång, orkeslöshet vid 3000 , 3500 varv i ett par veckor ( ej klart än) med en Merc-99 50hk - 4 cyl.4-takt.

( Det vore intressant vad har du för motor, ty för 40-50-60 hk  är det samma maskin fast med olika konfig. på förgasarna)

I mitt fall ( USA tillverkad)  är motorn försedd med Yamaha förgasare vars bränsle/ luft skruvarna är plomberade från fabrik { därför i manualen ( tack "guestsson") står att bränsle/ luft blandningen är "ej justerbar"  }Tog bort alla och justerade samtliga skruvar  3 varv från stopp. ( ytterligare finjustering behövs dock) Det blev en klar skillnad, motorn går jämnt och orkar hela vägen genom.  Finjustering med vakuumklockor också återstår. Sedan tänkte avsluta tråden. 

Om du har möjlighet, gör kompressionstest. Förgasarna ( ojämn bränsletillförsel, skit här och där, vatten i bränslet?) är mest troliga. Elfel ( gnista, jag menar GNISTA och gnista, en stor skillnad.Varför dog en stift ?  ) o.s.v. Märkliga fenomen uppstår över en vinter när motorerna inte snurrar... 😞   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att den inte får soppa till de 2 nedersta cylindrarna så nu blir det ultraljudstvätt på förgasarna så får vi se hur det funkar sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...