Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndW

Pump för däcks-dusch

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tänkte köpa en sån här pump från jula: https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/boat-accessories-9067ffd7/batpumpar/tryckvattenpump-650190/

 

4.3l/min, 2.4 bar, men man kan kan väl anta att de siffrorna inte gäller samtidigt tyvärr. 

 

Jag tänkte inte ha den till dricksvatten utan vill kunna driva en handdusch med antingen saltvatten eller sötvatten.

 

Det svåraste jag vill göra är att jag vill kunna koppla på en "trädgårdspistol" och skölja båtbotten när båten står på land. Då måste strålen kunna spruta lite uppåt. 

 

Räcker pumpen för det? Någon som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Den jag har som spolpump har 15l per minut och 4 bar i tryck. Så den du har länkat till är nog för klen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tok för klent. Oyster har nog rätt.något sådant du måste ha. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Hej,

 

Den jag har som spolpump har 15l per minut och 4 bar i tryck. Så den du har länkat till är nog för klen.

 

 

 

5 minuter sedan skrev M__G:

På tok för klent. Oyster har nog rätt.något sådant du måste ha. 

För några år sedan installerade jag en ”spolpump” jag köpte ett någorlunda komplett kit från Seasea. Det tar inkommande vatten från samma bordsgenomföring som till toalettens spolvatten.

Himla bra och praktisk! Jag har även ett duschmunstycke att koppla på, använder Gardenakopplingar. Det är väl en så länge bara hunden och barnbarnen som blivit avspolade eller  ”sanerade” med denna. Men spolpumpen är bra för att hålla däcket rent, och bra att ha till hands alla de gånger som kustens sugtömningsanläggningar ger ”efterdropp” på båten.

Annars har jag sötvattendusch med vok-vatten på akterdäckets insida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kanske har rätt. Men jag noterar att duschpumpar som denna har enbart 2.5 l/min. Kanske inte vore så tokigt med 4.3 då.

 

 

jag vill ha en självprimande pump efter som jag tänker mig att matarslangen kan ha olika källor: dunk på våren , dunk eller sjön på sommaren, kanske lite länstömning om det runnit in vatten i nåt stuvfack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev AndW:

Ni kanske har rätt. Men jag noterar att duschpumpar som denna har enbart 2.5 l/min. Kanske inte vore så tokigt med 4.3 då.

 

 

jag vill ha en självprimande pump efter som jag tänker mig att matarslangen kan ha olika källor: dunk på våren , dunk eller sjön på sommaren, kanske lite länstömning om det runnit in vatten i nåt stuvfack.

Köp ett färdigt spolpumpskit, som är självsugande, det brukar finna några olika Med olika kapacitet. Komplettera sedan med en sådan där magisk hopdragande slang och litet trädgårdsmunstycken, strilar och duschar.

Men en trevägskran kan du ju välja varifrån du tar vattnet. Länspumpsmöjligheten har jag nog inte tänkt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har kollat lite youtubeklipp på dessa pumpar. Flödet verkar helt ok för mina behov. Men de verkar ju låta nåt otroligt mycket. Gör "riktiga" spolpumpar det också? 

 

Exempel: 

 

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev AndW:

Har kollat lite youtubeklipp på dessa pumpar. Flödet verkar helt ok för mina behov. Men de verkar ju låta nåt otroligt mycket. Gör "riktiga" spolpumpar det också? 

Min sitter innanför toaletten eftersom den tar vatten från samma bordsgenomföring som är till toans spolvatten. Ja den brummar en del. Men den stannar då du stänger av kranen eftersom den har en tryckvakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...