Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
skippeer

Hur rengör ni era gasbrännare på spisen?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Admiralen hade åsikter i helgen om att ena gasbrännaren på spisen hade oregelbunden låga så idag skulle jag rengöra brännaren men det såg inte ut som förväntat. 

Tog av locket och upptäckte då en löstagbar ring med skåror, min tolkning är att gasolen kommer upp i ett mitthål med en diameter mindre än 1 mm (försökte rengöra med ett 1 mm borr men det gick inte) och sedan går gasen ut via skårorna i ringen och lågan är utanför ringen.

 

Så här ser det ut när lock och ring är borttagna (antar den vita piggen är tändningen av gasolen och metallpinnen som sticker upp är tändsäkringen som stänger av gasolen om lågan dör).

image.png.da91ac2d5291cbb80ea64cbd776291e6.png

 

Har googlat lite granna och det finns många YouTube filmer från både glada gasspisägare runt jordklotet och några leverantörs filmer.

 

Min nuvarande plan är att använda:

  • varmt diskvatten (fettlösande Yes)
  • vitvins vinäger bad för locken och ringarna
  • bakpulver pasta dvs lite vatten och mycket pakpulver för att rengöra det som syns på fotot
  • tandborste/nylon borste/grön Scotch Brite
  • diskmaskins tablett upplöst med lite vatten???

 

Tillverkaren LG avrådde från att använda stålull och då utgår jag oxå ifrån att sandpapper är olämpligt (på flera filmer används stålull och sandpapper).

 

En person putsade spisens rostfria topp med Brasso, jag har köpt det i Danmark för att putsa min FOF propeller med gott resultat (det blir väldigt blankt).

Får kolla i garaget om jag har kvar en burk.

 

En annan ambitiös person putsade ringarna mha putsmaskin (snurrande "textilhjul").

 

Hur gör ni som haft gasspis som krävt lite TLC?

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg inte så mycket energi på smutsen på din bild, bara risk att du skadar brännarmunstycket mekaniskt eller med vatten/kemikalier. Peta bort det värsta och dammsug upp det lösa.

 

Brännarkronan (ringen med hål i) funkar ofta tandpetare/tändsticka för att få rent i hålen. 

 

Diska av alla lösa delar med handdiskmedel.

 

Blås bort vattnet i hålen i brännarkronan och torka alla delar innan de monteras tillbaks.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör likadant som @Mackeybeskriver här ovan.

Man kan tokpustsa i alla oändlighet, men så fort du lagar mat nästa gång och kanske kokar över så blir det smutsigt igen.
Se bara till att få bort kokrester och fett. Brännare har jag ibland rensat med en synål eller en kardel från en elkabel. Yes står ju ändå bredvid vid diskbänken...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era förslag som jag har tagit till mig att städa med måtta.

 

Så här såg undersidan på locket och ringen (med skåror för gasolen) innan rengöring.

image.png.0df44f35b40a0c2c71b41b1014ed17f0.png

 

Och lilla ringen efter rengöring (stora ringen och båda locken är nu rengjorda).
image.png.2c0cec317231f9d8d5c689874fd284a5.png

 

Efter rengöring har jag testkört båda plattorna, tyvärr är lågan på den stora plattan fortfarande ojämn så då kvarstår det att rengöra gasolmunstycket som sitter i mitten.

 

 

Får ta med nål, tunt gem och några elkabeltrådar med diameter mindre än 1 mm nästa gång jag är i båten för att rensa munstyckena.

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina brännare ser likadana ut, trots att det är ett annat fabrikat.

Förra våren glaspulverblästrade jag brännarnas undersida, dina och lena. I år är dom precis lika rostiga igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som båtägare finns det alltid något att fixa med och nu har jag börjat förstå hur spisens brännare skall fungera. Bättre att felen visar sig på försäsongen än under semestern när man är ute och slöseglar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt är det iallafall att det är rent där gnistan jordas i dessa ”lock”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flämtande ojämn låga kan bero på tjuvluft har jag nu fått lära mig.

Viktigt att locket är plant och att det ligger på rätt plats.

Smuts och rost kan göra att piggarna på locket inte kommer ned i de 2 skårorna på ringen.

Nu är lågan jämn och fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är reduceringsventilen som sitter på glasflaskan? Det kan vara en bov i dramat.
-I går kväll blev det inget te och inget kaffe i morse, då min reduceringsventil hade lagt av. Men en båttillbehörsbutik öpnade kl 10 så jag hängde på låset där och fick tag på en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du köpte väl en blå avsedd för marin miljö?

 

Jag behöver inte köpa regulator idag för som jag skrev

Nu är lågan jämn och fin.

 

Dock har jag tankar på inköp av blå regulator och ny slang till stuven men det kan dröja lite.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev skippeer:

Du köpte väl en blå avsedd för marin miljö?

 

Jag behöver inte köpa regulator idag för som jag skrev

Nu är lågan jämn och fin.

 

Dock har jag tankar på inköp av blå regulator och ny slang till stuven men det kan dröja lite.

Nej, marinbutiken hade ingen sådan, det fanns orangea och gråa, samt blå sprayfärg i butiken bredvid.
Men den var iallafall avsedd för gasolflaska 2012.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, marinbutiken hade ingen sådan, det fanns orangea och gråa, samt blå sprayfärg i butiken bredvid.
Men den var iallafall avsedd för gasolflaska 2012.

Jag köpte en grå reduceringsventil som antagligen är avsedd för mulet väder... 😋

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag köpte en grå reduceringsventil som antagligen är avsedd för mulet väder... 😋

Ja det var bara sådana som Erlandsson hade som passade. Förutom färgen, vad är det för skillnad? Reducerar dom till olika tryck för olika spisar? eller är det för att det är olika tryck i olika flaskor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...