Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej! 
 

jag har precis köpt min första motorbåt, en Ockelbo dc 21. 
 

Efter att jag sjösatt den för första gången så upptäckte jag efter en vecka att det kommer in vatten i motorrummet. Jag har försökt att hitta läckan utan resultat. När jag kör båten går den fint och det verkar inte fyllas på mer när den körs.  När jag letar efter läckor så ser allt vid motorn torrt ut. 
 

Planen är nu att ta upp den och försöka titta utifrån. Är det någon som har förslag på någon/några saker som kan vara orsaken? 
 

tack på förhand! 
 

/ Ny Ockelbo kapten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det finns en dyvika  på akterspegeln, den kan läcka

 

Tätningen runt skölden mot akterspegeln är ett annat ställe. Likaså om det är ett 280 drev eller lägra så kan fästskruvarna läcka. Bägge dessa felkällor avhjälps med en sträng sikaflex runt sköld och skruvskallar.

 

Om det är bälgen så måste den bytas omedelbart och nytt fett pressas in i mellanaxellagringen även knutarna sprayas med tunn olja för att förhindra gravrost. Har knutarna smörjnippel så i med nytt fett .

 

Växelwiren och dess slang på insidan av skölden en annan felkälla.

 

Om det inte är en skada i skrovet.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten ligger i saltvatten, smaka på vattnet. Inte salt = regn...

 

Kondens ser jag som orimligt.

 

Bälgproblem brukar ofta inte märkas inne i båten iom packboxen som skall hålla tätt, men är oavsett mycket viktigt att åtgärda omgående.

 

Har du pumpat torrt och sett att det kommer in nytt? Det är inte helt ovanligt att vatten skakar fram de första turerna på våren efter tvätt av båten eller regn under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pumpat torrt ( någon centimeter kvar) men sen efter en -två dagar är den minst 1 decimeter vatten  så det är inte regn vatten. 
 

så utifrån tipsen här borde det väl bli att kika på bälg och akterspegel. Tack för så snabbt svar från allihopa! Fantastiskt! 
 

jag får plocka upp båten att kika men nu har jag något att utgå ifrån så det är toppen. 
 

ha det gött och glad midsommar på er! 
 

/ Ny Ockelbo kapten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl att om du kan hitta varifrån det kommer medans den är i sjön.

Bara att börja krypa med ficklampa.

 

Har du någon genomföring i botten tex en gammal logggivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla då så det inte läcker runt dessa genomföringar.

 

Man måste kolla länge och inte bara svepa förbi med ficklampan. Sedan så måste det vara torrt i kölsvinet när man börjar. Se till o torka riktigt torrt och sedan är det bara att hänga med huvudet ner i kölsvinet.

 

Jag hade ett litet läckage via dyvikan för några år sedan, kom kanske in 10-15 liter på en vecka.

Tog tid att hitta men när man låg ner bakom motorn så såg det bra ut efter torkning i flera minuter men sedan kom det en liten vattenstrimma från hålet i akterspegeln där dyvikan är monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade långsamt läckage så kunde jag inte hitta det hur jag än kikade runt och lyste. Men så köpte jag en liten spegel på teleskoparm med belysning på biltema, och med den hittade jag ett dolt ställe där det med flera minuters mellanrum kom en liiiten rännil. Dessemellan såg det torrt ut där det rann, det bara fyllde på utan skenbar förklaring. Därifrån kunde följa varifrån det kom in i ett annat dolt utrymme, och spegeln hjälpte mig igen. Aha, den där skruvjäveln, trodde jag tätat där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...