Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Larsa84

Avgaslimpa mercruiser/OMC 3.0

Rekommendera Poster

Halloj! Ny här på forumet. 
 

Har fråga gällande avgaslimpa till 4 cyl. mercruiser 3.0 årsm ca -81 (tror det är -81). 
Har fått denna info från tidigare ägare att det var en mercruiser 3.0 135hk från -81. 

135hk står även på info dekal på motor.
 

Nu har jag fått läckage på avgaslimpan och demonterat denna. Gammal dålig lagning som spruckit. Dock så står det på både limpa och krök ”OMC”. Sökt på numret på limpan och fått fram OMC 140. Är det egentligen då en OMC 140 jag har eller är det så enkelt att dessa delar passar på både OMC och Mercruiser? 
 

Bra att veta när man ska beställa delar 

 

tack på förhand

 //Larsa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring till dem du skall beställa limpan av, de om någon bör veta.

Här blir det bara spekulationer om du ställer frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett par bilder och lägg upp här, en på hela motorn och en på avgaslimpan ( så man ser hela limpan och kröken).

 

Som sagt beror på vilket fabrikat, för både OMC, Mercruiser och VolvoPenta använde/er GM;s 3.0 liters 4:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade ett fel i mitt inlägg, det är 130hk enligt dekal och inte 135hk. 
 

Kan tillägga att det är en Rochester förgasare som sitter på den.
 

här är iaf lite bilder på motor och limpa/krök 

A109F02C-EE32-4F09-9A76-9E59E4BBC194.jpeg

1FF810C7-ADF9-4499-96A1-24143BBAD2D3.jpeg

C1295831-2BF2-4F06-9A9B-3C717D5527B0.jpeg

27D75929-D1A0-4AE7-89A2-87D9FDC234DC.jpeg

7A6834BB-2074-421B-8154-FF5A86F7CD48.jpeg

EDB82EEE-8D35-49E6-9635-9207119BE210.jpeg

Redigerad av Larsa84
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis så är det den här du ska ha

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vasi-omc/vso-motordelar/produkter/avgaslimpa-for-omc-3-0-ltr-140-hv-1973-1990-baomc1-984054/

 

 

Gjutnummer 911960 är tydligen lika med 984054 vilket då ska passa med ovanstående. Men som jorgen01 skrev, du får nog kolla lite själv så det blir rätt.

 

Mercury (Mercruiser) och OMC var under samma tak på den tiden dvs Brunswick så det är ju inte otroligt att det kan vara lite blandat med dom märkena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gelis:

Troligtvis så är det den här du ska ha

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vasi-omc/vso-motordelar/produkter/avgaslimpa-for-omc-3-0-ltr-140-hv-1973-1990-baomc1-984054/

 

 

Gjutnummer 911960 är tydligen lika med 984054 vilket då ska passa med ovanstående. Men som jorgen01 skrev, du får nog kolla lite själv så det blir rätt.

 

Mercury (Mercruiser) och OMC var under samma tak på den tiden dvs Brunswick så det är ju inte otroligt att det kan vara lite blandat med dom märkena.

Tack så mycket för snabba svar. Får maila till leverantörer för bli helt säker 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

 

Vad jag kan se på bilderna ser det ut att vara en OMC-motor med ventilkåpa ifrån Mercruiser. Jag har för mig att Mercruiser använder ett annat motorfäste, och ditt är identiskt med mitt.

Motorn är i grunden från Chevrolet och har använts av bland andra Mercruiser, OMC och Penta. Dock användes den aldrig i 3-litersutförande av Chevrolet själva utan då hade den 2.5liter. Chevrolet kallar den 181 (kubiktum).

 

Säg gärna till ifall du hittar en avgaslimpa till vettigt pris, jag letar själv. Jag tycker 6000kr är för mycket pengar, då ger jag mig hellre på att laga det jag har som läcker in vatten i en avgaskanal.

 

Det är iallafall korrekt att din avgaslimpa är en 984054, googlar du det i kombination med OMC så hittar du rätt många sidor, dock ingen under 5700kr

 

/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hittade denna när jag letade runt, men jag vet inte ifall jag vågar beställa:

https://www.nxtrakt.com/barr-omc1984054-omc-4-cylinder-exhaust-manifold-984054-p-113586.html

96 dollar känns för bra för att vara sant 😂

 

Edit:

Vid en närmare eftertanke kommer jag INTE att beställa därifrån!

Hemsidan är 29dagar gammal, har bytt server en gång under den tiden och är registrerad på ett företag som skyddar de som inte vill visa vem som äger en hemsida..

Redigerad av simonfalun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev simonfalun:

Halloj,

 

Vad jag kan se på bilderna ser det ut att vara en OMC-motor med ventilkåpa ifrån Mercruiser. Jag har för mig att Mercruiser använder ett annat motorfäste, och ditt är identiskt med mitt.

Motorn är i grunden från Chevrolet och har använts av bland andra Mercruiser, OMC och Penta. Dock användes den aldrig i 3-litersutförande av Chevrolet själva utan då hade den 2.5liter. Chevrolet kallar den 181 (kubiktum).

 

Säg gärna till ifall du hittar en avgaslimpa till vettigt pris, jag letar själv. Jag tycker 6000kr är för mycket pengar, då ger jag mig hellre på att laga det jag har som läcker in vatten i en avgaskanal.

 

Det är iallafall korrekt att din avgaslimpa är en 984054, googlar du det i kombination med OMC så hittar du rätt många sidor, dock ingen under 5700kr

 

/Simon

Tja, 

Kan säkert vara så att det är en OMC med merc. kåpa. 
Jag beställde limpa och krök från marineparts.se, landade på drygt 8300.- svider som fan men vad gör man!? 😆

I mitt fall var det värt det iaf. Dels för att veta att man har grejer som kommer hålla länge och att den gamla kanske skulle hålla ett år om man lagade den. 
Att jag kan kosta på båt/motor ganska mycket och ändå inte komma upp i marknadsvärdet på en sån båt. 
Å för att inte glömma, känslan att skruva dit nya saker istället för gammalt rostigt med sönderdragna bultskallar 😂
Man får se det positiva i det hela 😊 

 

/Larsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Larsa84 said:

Tja, 

Kan säkert vara så att det är en OMC med merc. kåpa. 
Jag beställde limpa och krök från marineparts.se, landade på drygt 8300.- svider som fan men vad gör man!? 😆

I mitt fall var det värt det iaf. Dels för att veta att man har grejer som kommer hålla länge och att den gamla kanske skulle hålla ett år om man lagade den. 
Att jag kan kosta på båt/motor ganska mycket och ändå inte komma upp i marknadsvärdet på en sån båt. 
Å för att inte glömma, känslan att skruva dit nya saker istället för gammalt rostigt med sönderdragna bultskallar 😂
Man får se det positiva i det hela 😊 

 

/Larsa

Skönt att få igång båten iallafall! Och när man väl är ute så glömmer man allt skit som varit 😁
Men i mitt fall så har jag inte de pengarna att lägga på reparation av båten, så det går inte. Å andra sidan så är jag både snål och enbis, så jag hade inte lagt de pengarna oavsett :P
Jag har en Mercruiser-limpa som passar emot toppen, problemet är bara att den inte passar emot knäet. Och även om jag skulle ha tillhörande knä så skulle inte det passa i nästa del. Så jag funderar på att bygga en adapter för att få mitt OMC-knä att passa emot Mercruiser-limpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...