Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Tull/momskostnad Postnord - värt att kontrollräkna

Rekommendera Poster

Beställer ju då och då från ställen utanför EU, både öster och västerut. Grymtar lite när Postnord skall ha sitt, men brukar betala så länge det inte verkar vara summor som är helt uppåt väggarna.

 

Fick ett brev från Postnord om att tulldeklaration saknades på ett paket från utanför EU, och de ville jag skulle skicka in mina kvitton och spec/beställning. Inga problem, laddade upp både dem och skärmdump från hemsidan - samtliga (inkl PayPal-kvitto) visade samma summa, totalt $31.

Hör sedan ingenting, och när jag efter en dryg vecka söker på mitt paket visar det sig ha legat på mitt utlämningsställe sedan strax efter att jag laddade upp informationen. Ingen avi, SMS eller mail. Åker dit, reagerar lite på den höga moms+avgiften att betala (221:-) men gör det i alla fall.

 

Väl hemma börjar jag kolla. Tull/momsdelen av beloppet är 146:-, vilket ju inte är rimligt med $31 (c:a 300:-) i totalvärde. Borde vara hälften, c:a 75:-. Mailar Postnord och vill ha beräkningsunderlag (och Tull-ID) och får överraskande svar redan efter en dag. Jo, det är rätt enligt dem. Tull/moms är beräknad på $45 (!) en uppgift de tagit från paketets etikett (finns talet "45" men det är en annan kolumn). Ifrågasätter varför de inte använt mina kvitton och varför jag inte kan få en kopia på beräkningsunderlaget.

 

Snabbt svar igen. Ingen kopia, men nerskrivet i mailet framgår att de även tagit ut tull på 7% (c:a 30:-) !  Dessutom fortfarande på fel totalvärde (något som de inte bemötte alls). Men tull tas ju inte ut på så låga värden. Inget svar.

 

Skickar till Tullverket för omprövning, som redan dagen efter meddelar att jag (mycket riktigt) bara skulle betalat hälften, då mycket riktigt ingen tull skall utgå och Postnord inte använt rätt varuvärde. Återbetalning regleras av Tullverket inom kort. Tack !  Skickar detta vidare till Postnord och emotser en kommentar. Tyst.....

 

Hädanefter kommer jag kontrollräkna varenda försändelse.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man undrar hur de bär sig åt på Postidiotnord.

 

Skickade för en tid sedan ett paket mot postförskott som delades ut i brevlådan.

Jag fick betalt ändå, men det var inte Postidiotnords förtjänst.

Jag fick aldrig tillbaks postförskottsavgiften, men jag orkade bara kräva dem en gång

 

Betalade importkostnader på ett annat paket och då får man se foton på paketet.

När det var betalt kom aldrig paketet fram till mig.

Postidiotnord hänvisade mig till avsändaren istället för att själva ta ansvar för det bortslarvade paketet. Avsändaren fick ta kostnaden (troligen försäkrat, men ändå) och skickade en ny vara som de lyckades "maskera" så att jag slapp någon ytterligare kontakt med Postidiotnord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag f.ö. haft dialog med en tysk motortillbehörsfirma, vars leverans till mig är borta sedan nu 10 dagar.

Senaste spåret är att det kommit till svenska gränsen men där har Postnord enligt trackingen "skannat paketet och återsänt till avsändaren". Men avsändaren har inte fått tillbaka det, och ingen information finns om t ex varför det har återsänts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har helt slutat beställa saker från utanför EU sen denna nya idioti infördes. Tyvärr, för det finns ett antal saker jag vill ha hem, som inte går att köpa inom EU, men som jag nu måste avstå från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick idag en skum tulldeklaration från PN på ett paket österifrån. 260:- i tull, ingen hanteringsavgift och ingen moms. Paketets värde var $20, en liten LCD-monitor. Paketet kom till Sverige redan för ett par veckor sedan, men först nu har PN hanterat det.

 

Och nu en riktig varning: PN hade visserligen missat både sin egna avgift och momsen, men 260:- var rätt. Varför ?  Jo, fr.o.m. 2020-10-01 utgår Kemikalieskatt på varor som elektronik och vitvaror oavsett värde och nu även om det är en privatperson som är köparen.

 

Skatten är antingen 11:-/kg för vitvaror men hela 163:-/kg för elektronik !  Min lilla skärm, som de förpackat fantastiskt väl så den med förpackningen vägde "hela" 1,6kg, åkte alltså på 260:- extra (varutyp 8528 5x). På en pryl för 160:-. Sedan tillkommer normalt sett moms på kemikalieskatten också. Och eftersom det är jobbigare för PN när det är en skatt utöver momsen att redovisa måste man betala dem 125:- istället för 75:- för besväret. Nu kostar  den lilla LCD-skärmen för 160:- istället över 600:-....

(Visserligen skall den vägas utan emballage, men PN orkade väl inte packa upp den).

 

Värt att tänka på om man köper elektronik från utanför EU i fortsättningen.

 

Mer kan läsas hos Tullverket och här

Redigerad av IngemarE
  • Tack 2
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp PN har definitivt fel på miniräknaren och personalen intelligenskvot.

Senaste månaden har jag fått hem 4 st paket, Alla delades ut i brevlådan och kom från Kina.

1 st ingen moms eller avgift. Varuvärde 1100 kr.

1 st ingen moms eller avgift. Varuvärde 600 kr.

1 st varuvärde 852 kr, momsen blev 4 kr och 75 kr i avgift.

1 st varuvärde 724 kr, moms 11 kr och avgift 75 kr i avgift.

Så nått tjall är det i huvudet på dom.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wildeside:

Alla delades ut i brevlådan och kom från Kina.

De delades ut iaf. 

Har haft 2 paket av 3 senaste månaden som inte delats ut öht. Även om jag kommer bli ersatt i slutändan (av paypal) är det irriterande. Söker jag på paketen, står det att de blivit levererade🙃

 

Suck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev larban:

De delades ut iaf. 

Har haft 2 paket av 3 senaste månaden som inte delats ut öht. Även om jag kommer bli ersatt i slutändan (av paypal) är det irriterande. Söker jag på paketen, står det att de blivit levererade🙃

 

Suck!

Kolla att de blivit levererade till din adress.

Det har hänt mig att jag blivit lurad genom att ha fått ett spårningsnummer, men det var inte till mig utan till någon annan i närheten.

 

Om det nu är så att PN har slarvat bort dit paket så tycker jag PN ska betala inte PayPal.

 

Om vi lite till mans tar PayPal som är den enklaste vägen att få tillbaks våra pengar så får PN inga reklamationer och inga kostnader och då finns det ingen anledning för dem att bli bättre. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Om det nu är så att PN har slarvat bort dit paket så tycker jag PN ska betala inte PayPal.

Om vi lite till mans tar PayPal som är den enklaste vägen att få tillbaks våra pengar så får PN inga reklamationer och inga kostnader och då finns det ingen anledning för dem att bli bättre. 

Försökt med det många gånger.

Problemet är att det endast är beställaren av tjänsten som har rätt att reklamera. I och för sig rätt och riktigt. Men de är MYCKET noga med detta, vilket gör att de inte ens tar emot reklamationer från mottagaren. Man hänvisas bara till att ta det med den som skickat, dvs den som beställt tjänsten.

 

Och PN är givetvis mycket väl medvetna om att det oftast slutar med ingenting, eftersom beställaren kan sitta en annan del av världen eller i vart fall är många steg bort rent organisatoriskt från den mer eller mindre lokala utdelningen. Som inte sällan är den som brister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev IngemarE:

Problemet är att det endast är beställaren av tjänsten som har rätt att reklamera.

Det vet jag ju egentligen, men glömde nu.

 

Samma problem i jobbet när varor kommer bort, men då är det ofta svenska leverantörer så det är lättare att hjälpas åt med en reklamation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev larban:

De delades ut iaf. 

Har haft 2 paket av 3 senaste månaden som inte delats ut öht. Även om jag kommer bli ersatt i slutändan (av paypal) är det irriterande. Söker jag på paketen, står det att de blivit levererade🙃

 

Suck!

Har hänt at jag har öppnat ett ärende på paket som inte kommit fram fått ny vara skickad eller ersättning och sen dimper det första paketet ner och det nya som dom skickat eller pengarna har kommit in på kontot.

Har i ärlighetens namn försökt att få returfrakt eller betala tillbaks pengarna, men det har dom inte varit intresserade av.

Varken fått retur frakt sedel/Ersättning eller konto nummer att betala in pengarna på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Försökt med det många gånger.

Problemet är att det endast är beställaren av tjänsten som har rätt att reklamera. I och för sig rätt och riktigt. Men de är MYCKET noga med detta, vilket gör att de inte ens tar emot reklamationer från mottagaren. Man hänvisas bara till att ta det med den som skickat, dvs den som beställt tjänsten.

 

Och PN är givetvis mycket väl medvetna om att det oftast slutar med ingenting, eftersom beställaren kan sitta en annan del av världen eller i vart fall är många steg bort rent organisatoriskt från den mer eller mindre lokala utdelningen. Som inte sällan är den som brister.

Satt en gång rätt länge o försökte få hjälp av PN kundtjänst om ett paket som skickats till mig inom Sverige. Det hade anlänt till Rosersberg men sen var det försvunnet. Efter ett långt samtal så fick jag i ansiktet att jag inte hade reklamationsrätt utan fick ta deras bortslarvade paket med leverantören.

 

Leverantören skickade ny vara, nu var det  lite bråttom för mig att få tag i delen. Senare samma dag ringde leverantören att de fått tillbaka det första paketet med notering "adressaten okänd".

 

Dagen efter levererades paket nr 2 till mig - samma adress som det första paketet....

 

Suck!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...