Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rasmusllarsson

Krånglande motor- Suzuki 65 Hk årsmodell runt 94

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Suzuki 65 Hk från någonstans runt 1994. Motorn krånglar ibland, fast efter olika långt tid. Den kan ibland gå som vanligt och ibland kommer felet tidigare. 

Felet är att den ibland inte går på alla cylindrar och kan ge ifrån sig ett tjutande ljud, som kommer från motorn och inte reglage eller annat. Detta ljud låter för mig som att det är metall mot metall. Har kollat kompressionen i alla cylindrarna och det var samma i alla. Impellern är nyss bytt. Hade även en mekaniker som ställde in förgasarna. Tacksam om det någon som kan dela med sig av tankar och idéer om vad detta kan vara! Jag har även en video på hur det låter men filen var för stor för att bifoga här, skickar gärna den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ett direkt osakssamband. Uppstår ljudet alltid när motorn går dåligt, och går motorn alltid dåligt då det låter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången ljudet uppstod gick den aldrig dåligt. Har för mig att motorn stannade då den stod på tomgång första gången det hände, men den var varmkörd. Efter detta kunde jag köra vidare som vanligt. Ett tag efter uppstod ljudet igen, även då på tomgång efter den var körd en stund, gissningsvis minst 20-30 minuter. Denna gången gick den inte på alla cylindrar i samband med ljudet. Tredje gången det har hänt kördes motorn utan problem ca 15-20 minuter, stod stilla några timmar och när den startades igen gick den inte på alla cylindrar och ljudet kom igen. Ljudet är ett kort tjut som inte är konstant utan endast kommer ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant problem. Jag kan inte komma på något fel som passar din felbeskrivning. Angående ljudet skulle det kunna ha sitt upphov i drivaxel. Vissa motorer ex. somliga Mercury har ett stödlager i gummi för drivaxel som kan ge liknade ljudfenomen, något sådant verkar dock inte finnas på din motor och det skulle inte göra att motorn tappar en cylinder. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej läste om ditt problem med tjutande ljud på Suzuki 65.  Har nog ett likadant problem på min Suzuki 65.  Särskilt när man drar av på gasen.  Undrar om du kom fram till lösningen på problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ljudet som uppstår vid 32 sekunder på videon tycker jag att det låter som en ”nysning” dvs att motorn får för lite soppa. Dock svårt att höra bra på mobilen…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...