GÄ till innehÄll
torsdag 28 mars 2024
IngemarA

Luftventilen o pump

Rekommendera Poster

🌐Tja! Kommit över en gummibĂ„t som skrĂ€pade i ett förrĂ„d. TĂ€nkte börja med det sjĂ€lvklara och blĂ„sa upp den för o se om den e hel, men vad ska man ha för pump? Och hur ska luftventilen egentligen se ut, nĂ€r jag googlade verkar det saknas lock till ventilerna. Är det bara skydd eller e den ett mĂ„ste?

Mvh Ingemar 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
53 minuter sedan skrev IngemarA:

🌐Tja! Kommit över en gummibĂ„t som skrĂ€pade i ett förrĂ„d. TĂ€nkte börja med det sjĂ€lvklara och blĂ„sa upp den för o se om den e hel, men vad ska man ha för pump? Och hur ska luftventilen egentligen se ut, nĂ€r jag googlade verkar det saknas lock till ventilerna. Är det bara skydd eller e den ett mĂ„ste?

Mvh Ingemar 

Det finns fotpump att köpa som reservdel/tillbehör (vill minnas att jag sett dem hos Biltema som   nog Àr billigare Àn bÄtbutiken). Du kan anvÀnda gÀngad slanganslutning eller slÀt av passande dimension. Medföljande pump till min hade gÀngad anslutning men mestadels anvÀnder jag en gammal Metzelerpump som jag tycker Àr lÀttare att "slutpumpa" med. Den stora volymen kör jag med elpump men den ger inte tillrÀckligt tryck sÄ hand/fot-pump att avsluta med Àr ett mÄste. BÄde min gamla handpump o el-pumpen har slÀt slang. Nackdelen med slÀt slang Àr att man mÄste hÄlla den pÄ plats under pumpningen.

 

Det ska sitta ett lock med ett par lÄskrokar över pumphÄlet. Det finns nog lock att köpa som reservdel (jag fick t.o.m. tag pÄ en ny durk hos Erlandssons nÀr min exploderade för ett par Är sedan). Locket bÄde skyddar ventilen och ger en extra tÀtning med den gummiring som finns pÄ insidan. Locket har suttit fast i ett fullstÀndigt vÀrdelöst snöre som solen tagit kÄl pÄ, det Àr dÀrför locket saknas (jag har satt i nya snören....).

 

Ett tips nÀr du ska pumpa jollen: Tryck ner o vrid ventilen sÄ den stÄr öppen sÄ gÄr det fortare. Den lilla luftmÀngd som hinner ut nÀr du vrider tillbaka ventilen Àr obetydlig.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Tack för bra svar, Erlandssons verkade ha mĂ„nga bra grejer. Är det alltid en hĂ„rd durk i dessa bĂ„tar?

Jag har bara sjÀlva gummit till bÄten sÄ saknas ju en del prylar, som sittbÀnkar, durk (om det ska vara det) Äror mm. Kanske nÄgon som har en Bestway modelnr: 65035? Hittar inte sÄ mycket pÄ nÀtet om den.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Durk finns flera varianter pÄ, Plywood, Aluminium eller uppblÄsbar. Borde gÄ att sÄga till en i formplyfa om du inte hittar rÀtt reservdel.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...